142 503 läst ·
1 281 svar
143k läst
1,3k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Såhär ser en likadan uträkning ut för mig sedan januari. Ser väldigt märkligt ut, så undrar hur väl den stämmer.E Eldhand skrev:
Även om du inte förbrukar ngt varmvatten kommer kompressorn att gå med jämna mellanrum ( för mig ca 1/dygn, och en knapp timme och drygt 4000rpm, det "kostar" 1kWh varje gång) för att värma till 62grader från 50grader. Samtidigt kan jag inte se att värdet för varmvattenergin förändras över samma tid. Det bör ingå i scop beräkningen som görs för ett år men ger ett "felaktigt" scop för korta perioder.E Eldhand skrev:
Aha, är det så det ligger till.perosb skrev:
Nån mer som märkt att i nån senare uppdatering så är det helt andra start/stopp temperaturer för gubbarna i appen?
2: 52-62
3: 55-63
4: 55-64
5: 55-65
Vet inte hur stor skillnad 1grad i stopp gör. Tidigare låg ju stopp över 70grader.
Ser även att stopp för "extra varmvatten" sätts ner till 65grader. Tidigare 80 har jag för mig.
Undrar vad de kommit fram till där...🤔
Har de upptäckt problem med de höga temperaturerna? Har för mig "termiska batteriet" som skulle användas till stödtjänster kunde gå upp till 90grader...lite skillnad mot 65..
Jag har varit sjukt förbryllad över inställningarna som hela tiden ramlar ner.
Jag har haft det inställt på 57-70, samt 80 på extra varmvatten.
Senaste dagarna har de hela tiden gått ner till lägre temperaturer, och det finns inget i loggarna i Home Assistant som ger något sammanhang.
Men det här förklarar ju saken. Suck
jag har mailat supporten och frågat om de har någon bakomliggande anledning...tanken kanske smälter 😱B bjoer751 skrev:Aha, är det så det ligger till.
Jag har varit sjukt förbryllad över inställningarna som hela tiden ramlar ner.
Jag har haft det inställt på 57-70, samt 80 på extra varmvatten.
Senaste dagarna har de hela tiden gått ner till lägre temperaturer, och det finns inget i loggarna i Home Assistant som ger något sammanhang.
Men det här förklarar ju saken. Suck![]()
Klicka här för att svara