B Beyond skrev:
Det här var ju en väldigt trevlig funktion 😍 Energistatistik! Men lite oroväckande att den säger att pumpen använt lika mycket detta år nästan och vi bara är i maj 🙈
Är det inte samma period den räknar då? Hittar du dokumentation?
 
B
B Börje Edlund skrev:
Är det inte samma period den räknar då? Hittar du dokumentation?
Nej detta är totalt. Finns månad för månad och dag för dag och jämförelse med mera.
 
Intressant med energistatistiken i displayen!
Men om värderna stämmer är ju pumpen (QE6) helt kass, min ger ett COP på ca 2!!!
Jag har elpatronen spärrad men den kickar ändå in ibland sista graderna när den gör varmvatten (2 gubbar)...
Pumpen installerades april 2025.
1778230750380.gif
 
E Eldhand skrev:
Intressant med energistatistiken i displayen!
Men om värderna stämmer är ju pumpen (QE6) helt kass, min ger ett COP på ca 2!!!
Jag har elpatronen spärrad men den kickar ändå in ibland sista graderna när den gör varmvatten (2 gubbar)...
Pumpen installerades april 2025.
[bild]
Kan det verkligen stämma då? Om pumpen förbrukar 4585kWh under ett helt år för uppvärmning och varmvatten måste det väl ändå vara rätt lite? Om du nu inte har ett väldigt litet hus.
 
K Kamehameha skrev:
Kan det verkligen stämma då? Om pumpen förbrukar 4585kWh under ett helt år för uppvärmning och varmvatten måste det väl ändå vara rätt lite? Om du nu inte har ett väldigt litet hus.
Har 185 kvadratmeter, men kör med llvp som komplement för att slippa använda elpatron..
 
E Eldhand skrev:
Har 185 kvadratmeter, men kör med llvp som komplement för att slippa använda elpatron..
Undrar hur de gör beräkningen? Om de har möjlighet att räkna integralen för BT30 (max-min) så borde de komma rätt nära för totalt värme och varmvatten? Helst också korrigerat med förlusten för avsvalning i tanken (BT30) utan förbrukning av värme och varmvatten. Det finns ju inga flödesgivare vad jag sett för värme och varmvatten.
 
E Eldhand skrev:
Intressant med energistatistiken i displayen!
Men om värderna stämmer är ju pumpen (QE6) helt kass, min ger ett COP på ca 2!!!
Jag har elpatronen spärrad men den kickar ändå in ibland sista graderna när den gör varmvatten (2 gubbar)...
Pumpen installerades april 2025.
[bild]
Hur ser det ut för er andra om ni gör samma sammanställning som ovan?
 
E Eldhand skrev:
Hur ser det ut för er andra om ni gör samma sammanställning som ovan?
Jag ser bara värmeenergi i HA (är inte i huset). Om jag drar av tillsatsenergi från både förbrukad el och värmeenergi så ligger det på drygt 2,2 sedan installationen (20 månader). På samma sätt blir det 2,14 med dina värden för 2026. Men! Om jag istället tar värden från HA för ett dygn när kompressorn jobbade utan tillsats (ca +3 grader ute i början av April) får jag cop på 3,9. Så frågan är vad de egentligen rapporterar.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
M Mull129 skrev:
Jag ser bara värmeenergi i HA (är inte i huset). Om jag drar av tillsatsenergi från både förbrukad el och värmeenergi så ligger det på drygt 2,2 sedan installationen (20 månader). På samma sätt blir det 2,14 med dina värden för 2026. Men! Om jag istället tar värden från HA för ett dygn när kompressorn jobbade utan tillsats (ca +3 grader ute i början av April) får jag cop på 3,9. Så frågan är vad de egentligen rapporterar.
Jag har haft värmen helt avstängd i maj (denna månad) och för maj ser då datan ut såhär... ser ut som att de räknar väldigt konstigt med varmvatten eller så ger kompressorn ingenting när den gör varmvatten...
1778261193760.png
 
  • 1778261036589.png
E Eldhand skrev:
Jag har haft värmen helt avstängd i maj (denna månad) och för maj ser då datan ut såhär... ser ut som att de räknar väldigt konstigt med varmvatten eller så ger kompressorn ingenting när den gör varmvatten...
[bild]

Varken kompressor eller tillsats används när man växlar ut varmvatten, men det finns en räknare för DHW energi som uppdateras lite sporadiskt.

Kompressor, tillsats, kyla, värme, DHW är inbyggda räknare för Energi. Det borde vara samma i HA och display.

Daglig, timme, år etc räknar de nog ut, precis som man kan i HA med en "Mätare"
 
Redigerat:
Vad jag tycker skulle vara intressant, för att kunna beräkna COP korrekt, är att det särredovisas hur mycket kompressorn förbrukar för respektive produktion av värme och VV. Som det nu redovisas blir det ju omöjligt, allt är ihopblandat. Det enda vi garanterat vet är att VV produktion bör få ett lägre COP än värmeproduktion men både 0,99 och 2,03 känns fel, rent spontant

I @Eldhand tabellen ser det onekligen helt tokigt ut, måste ju vara nått fel för visst borde kompressorn ge mer än den förbrukar även vid VV produktion
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Vad jag tycker skulle vara intressant, för att kunna beräkna COP korrekt, är att det särredovisas hur mycket kompressorn förbrukar för respektive produktion av värme och VV. Som det nu redovisas blir det ju omöjligt, allt är ihopblandat. Det enda vi garanterat vet är att VV produktion bör få ett lägre COP än värmeproduktion men både 0,99 och 2,03 känns fel, rent spontant

I @Eldhand tabellen ser det onekligen helt tokigt ut, måste ju vara nått fel för visst borde kompressorn ge mer än den förbrukar även vid VV produktion
Men den "VV" produktion som visas har inget med kompressorn att göra. Det är en energiräknare som ökar när man växlar ut varmvatten av det redan varma vattnet. Det kan ha värmts med kompressor eller eltillsats.
Det varmvattnet kan ju även shuntas in till värme i huset om det skulle behövas. Den kollar väl flödesgivaren och utgående VV temp eller nåt.

Kompressorna går väl alltid vid Värme dock.
 
perosb perosb skrev:
Men den "VV" produktion som visas har inget med kompressorn att göra. Det är en energiräknare som ökar när man växlar ut varmvatten av det redan varma vattnet. Det kan ha värmts med kompressor eller eltillsats.
Det varmvattnet kan ju även shuntas in till värme i huset om det skulle behövas. Den kollar väl flödesgivaren och utgående VV temp eller nåt.

Kompressorna går väl alltid vid Värme dock.
Men i mitt fall för maj månad är ju värmen avstängd och i princip ingen (0,6 kwh) eltillsats använd. Allt kompressorn har arbetat med är att göra varmvatten.
 
E Eldhand skrev:
Men i mitt fall för maj månad är ju värmen avstängd och i princip ingen (0,6 kwh) eltillsats använd. Allt kompressorn har arbetat med är att göra varmvatten.
Det vore ju så mycket bättre om q skapade ett doc som berättar i detalj vad som visas, istället för dessa gissningslekar.
 
  • Gilla
Eldhand
  • Laddar…
P perstr skrev:
Har lite problem att ansluta via Blåtand till pumpen, även om man står brevid den så blir det alltid "fjärranslutning" och via wifi.

Har provat att radera appen från iPhone och sen installerat den igen, men utan framgång. Nån som haft liknande och lyckats få bukt på det?

Funkade bra med min gamla telefon, men har uppdaterat till en nyare modell och tänker att det kanske är nått som är lagrat nånstans.

Skulle gärna testa nya "Vädertjänsten" som lagts till i senaste versionen av appen.
Hade samma problem och man löser det genom att starta om skärmen. Du hittar det under avancerade inställningar. Man måste välja just det alternativet och inte starta om pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.