137 072 läst ·
1 247 svar
137k läst
1,2k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Hur tycker folk att timprisfunktionen fungerar nu efter alla uppdateringar? Har haft den avslagen under vintern då vi har fastpris men nu kanske den skall på igen?
När pumpen i vintras körde full patron mitt i dyraste timmarna i se3 så slog jag av det.
Istället la jag in schema när den funktionen kom. den kör max 2kW patron under de dyrare perioderna nu.
Men det är oklart om den ändå ibland fuskar och drar på patron . Kanske man kan se via nya energiförbruknings funktionen i pumpdisplayen.
Så har samma fråga som du, kommer timprishanteringen(kvartspris…) att fungera bra om man slår på det igen. Dvs bättre än eget fast schema.
Och hur är bäst när så småningom effektavgiften kommer(hur den nu blir efter att staten ska bestämma den)
Är det ingen effektavgift under natt o kväll enligt nya beslutet som kommer , så blir det ju ändå olika scheman som behövs för att begränsa då det är olika billigast på sommar och på vinter och olika tider med billigast enligt elpris.
Schemat jag har nu har minskat elkostnaden i alla fall.
Istället la jag in schema när den funktionen kom. den kör max 2kW patron under de dyrare perioderna nu.
Men det är oklart om den ändå ibland fuskar och drar på patron . Kanske man kan se via nya energiförbruknings funktionen i pumpdisplayen.
Så har samma fråga som du, kommer timprishanteringen(kvartspris…) att fungera bra om man slår på det igen. Dvs bättre än eget fast schema.
Och hur är bäst när så småningom effektavgiften kommer(hur den nu blir efter att staten ska bestämma den)
Är det ingen effektavgift under natt o kväll enligt nya beslutet som kommer , så blir det ju ändå olika scheman som behövs för att begränsa då det är olika billigast på sommar och på vinter och olika tider med billigast enligt elpris.
Schemat jag har nu har minskat elkostnaden i alla fall.
Så länge det inte är effektavgift så kan ju schemat ändå användas för att tillåta olika nivåer på elpatron beroende på aktuellt elpris. Förutsatt att man har kvartspris. Är elen jätte-billig finns ju ingen anledninga att inte brassa på. Är den dyr kan man ju köra lite längre på lägre effekt tills den blir tillräckligt billig igen. Man får fundera på vilka prisnivåer man accepterar. Behövs lite stöd av HA...tror jag
När sedan effektavgiften införs får man väl tänka om, vad ska man jaga då? Förmodligen undvika den helt och hållet, dvs bara kompressor när den gäller
När sedan effektavgiften införs får man väl tänka om, vad ska man jaga då? Förmodligen undvika den helt och hållet, dvs bara kompressor när den gäller
Ja det blir nog endast kompressor då, men beror ju på om de slår av effektpriset tillräckligt länge kväll natt morgon så huset hinner värma upp om man slår av patron helt. Kanske låta 1-2 kW patron gå på.K krambriw skrev:Så länge det inte är effektavgift så kan ju schemat ändå användas för att tillåta olika nivåer på elpatron beroende på aktuellt elpris. Förutsatt att man har kvartspris. Är elen jätte-billig finns ju ingen anledninga att inte brassa på. Är den dyr kan man ju köra lite längre på lägre effekt tills den blir tillräckligt billig igen. Man får fundera på vilka prisnivåer man accepterar. Behövs lite stöd av HA...tror jag
När sedan effektavgiften införs får man väl tänka om, vad ska man jaga då? Förmodligen undvika den helt och hållet, dvs bara kompressor när den gäller
Apropå värme, nu skiner solen och huset blir för varmt, någon som vet vad kylningsläget gör? Schuntar den ut kallvatten direkt ut i golvslingorna då?
Ser att de flyttat in energiförbrukningen i appen i uppdatering (meny / energiförbrukning). Är det någon som kikat ifall de verkar stämma? Kollade årets förbrukning när siffrorna kom in i displayen men tyckte resultatet var tveksamt.
Kolla inlägg tidigare i tråden om detta, om energiförbrukningen stämmer är pumpen väldigt ineffektiv....E Ekna skrev:
Statistiken för 2025 är helt fel för min del, den påstår exempelvis att mars 2025 hade vår QE4 en förbrukning på 2700kw. Vår totala förbrukning för den månaden var 700kw.E Eldhand skrev:
Vissa andra månader från 2025 saknar statistik helt.
2026 ser rimligare ut, förbrukning 3107 så här långt och produktion 11615. Har kört 5 pluppar på varmvatten vilket innebär mer elpatron.
Om statistiken stämmer någorlunda (qvantum skriver i appen att det är en uppskattning och ingen exakt mätning) så har vi haft COP på 3.73 under 2026
Samma för mig, jag tittade igen på totalen och ligger nu betydligt högre än för några veckor sedan... nu ett COP på nära 3.8 sedan installationen 2024.S smar skrev:Statistiken för 2025 är helt fel för min del, den påstår exempelvis att mars 2025 hade vår QE4 en förbrukning på 2700kw. Vår totala förbrukning för den månaden var 700kw.
Vissa andra månader från 2025 saknar statistik helt.
2026 ser rimligare ut, förbrukning 3107 så här långt och produktion 11615. Har kört 5 pluppar på varmvatten vilket innebär mer elpatron.
Om statistiken stämmer någorlunda (qvantum skriver i appen att det är en uppskattning och ingen exakt mätning) så har vi haft COP på 3.73 under 2026
Husägare
· Västmanland
· 127 inlägg
Någon som har fastnat här när man ska skaffa nytt certifikat för pannan i appen för fjärråtkomst? Jag fick inte slå på extra varmvatten från appen utan att göra detta. Har väntat i över 20 min utan att det händer något. 😕


