Går i tankarna att byta ut vår gamla Elomin III elpanna mot en modern luft/vattenvärmepump och skulle behöva lite kloka inspel.

Förutsättningar:
  • Huset: En äldre torp del och en nybyggd del från 2022 i Småland (Växjö-trakten), ca 155 m², självdrag.
  • Förbrukning: Idag ca 22 000–25 000 kWh/år (inkl. hushållsel).
  • System: En del av huset har golvvärme (markerat grönt på ritningen), resten radiatorer allterftersom renovering genomförs.
  • Vatten: Egen brunn med utmanande värden: pH 5,8 och alkalinitet 14 mg/l (aggressivt/surt). Planerar att sätta in ett avsyrningsfilter (Filtrena A-50 S) eventuellt
Huvudspåret:Just nu lutar det åt Qvantum QA15 + QH175. Jag gillar tanken på deras ”termiska batteri” för att kunna kapa effekttoppar och köra mot spotpris (eCOP). Dessutom verkar deras lösning med genomströmningsvärmeväxlare för varmvattnet vara det tryggaste valet givet vårt låga pH-värde, då man slipper problematiken med att välja mellan koppar eller rostfri beredare som kan korrodera.

Alternativet:Har även offert på en Bosch 7000i (rostfri beredare).

Mina funderingar till er på forumet:

1. Qvantum & Smarthem: Är det någon som kör Qvantum tillsammans med Home Assistant idag? Jag vill ha lokal kontroll (MQTT/API) för att kunna optimera mot effektavgifter. Är Qvantums mjukvara mogen nog, eller är Bosch/IVT med en ”Husdata-modul” ett säkrare kort för en HA-nörd?
  2. Vattnet: Räcker det med rostfritt (Bosch) eller är Qvantums växlarlösning faktiskt så överlägsen som den verkar vid lågt pH?
  3. Självdrag: Ni som bytt från elpanna i gamla hus med självdrag – hur har ni upplevt att ventilationen påverkats när murstocken/pannrummet inte längre värms upp på samma sätt?
  4. Placering: Bifogar planritning. Ser placeringen av ute- och innedel (blå fyrkanter) rimlig ut med tanke på ljud och rördragning? Infart parkering är vid utedelens placering
Tacksam för all feedback och erfarenheter ni har!

• Planritning av ett hus i Växjö-trakten, med golvvärme markerad i grönt. Visar utsida/insida av planerad värmepump med blå fyrkanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Naesstrom skrev:
Qvantum & Smarthem
Verkar finnas gott om stöd för pumpen på github
"Qvantum Exhaust Air Heat Pump Integration for Home Assistant"

N Naesstrom skrev:
Vattnet:
De jämför med en elvattenberedare med sk. Anod och deras värmeväxlare? I alla fall vad jag kan hitta. Lite som äpplen o päron.

N Naesstrom skrev:
Självdrag
Elpanna innan och VP nu har inget med självdrag att göra

N Naesstrom skrev:
Placering
Placeringen verkar ok om det inte finns en granne med uteplats strax intill

H Håbbe01 skrev:
Verkar finnas gott om stöd för pumpen på github
"Qvantum Exhaust Air Heat Pump Integration for Home Assistant"
Tack, var osäker då den verkade vara riktad mot frånluftsvärmepump men kanske fungerar till en vanlig luft/vatten med.

H Håbbe01 skrev:
De jämför med en elvattenberedare med sk. Anod och deras värmeväxlare? I alla fall vad jag kan hitta. Lite som äpplen o päron.
Aha, ja 2 vvb's med anoder har jag förbrukat, visserligen inte i topp skiktet av priser men ändå... kanske måste investera i ett filter trots allt!

H Håbbe01 skrev:
Elpanna innan och VP nu har inget med självdrag att göra
Har just börjat med elpannan i höstas men glömde förtydliga det, men det har ju gått bra i vinter så borde vara lugnt!
H Håbbe01 skrev:
Placeringen verkar ok om det inte finns en granne med uteplats strax intill
Nej, han har bara ett garage åt det hållet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.