Går i tankarna att byta ut vår gamla Elomin III elpanna mot en modern luft/vattenvärmepump och skulle behöva lite kloka inspel.
Förutsättningar:
Alternativet:Har även offert på en Bosch 7000i (rostfri beredare).
Mina funderingar till er på forumet:
Förutsättningar:
- Huset: En äldre torp del och en nybyggd del från 2022 i Småland (Växjö-trakten), ca 155 m², självdrag.
- Förbrukning: Idag ca 22 000–25 000 kWh/år (inkl. hushållsel).
- System: En del av huset har golvvärme (markerat grönt på ritningen), resten radiatorer allterftersom renovering genomförs.
- Vatten: Egen brunn med utmanande värden: pH 5,8 och alkalinitet 14 mg/l (aggressivt/surt). Planerar att sätta in ett avsyrningsfilter (Filtrena A-50 S) eventuellt
Alternativet:Har även offert på en Bosch 7000i (rostfri beredare).
Mina funderingar till er på forumet:
- Qvantum & Smarthem: Är det någon som kör Qvantum tillsammans med Home Assistant idag? Jag vill ha lokal kontroll (MQTT/API) för att kunna optimera mot effektavgifter. Är Qvantums mjukvara mogen nog, eller är Bosch/IVT med en ”Husdata-modul” ett säkrare kort för en HA-nörd?
- Vattnet: Räcker det med rostfritt (Bosch) eller är Qvantums växlarlösning faktiskt så överlägsen som den verkar vid lågt pH?
- Självdrag: Ni som bytt från elpanna i gamla hus med självdrag – hur har ni upplevt att ventilationen påverkats när murstocken/pannrummet inte längre värms upp på samma sätt?
- Placering: Bifogar planritning. Ser placeringen av ute- och innedel (blå fyrkanter) rimlig ut med tanke på ljud och rördragning? Infart parkering är vid utedelens placering
Verkar finnas gott om stöd för pumpen på githubN Naesstrom skrev:
"Qvantum Exhaust Air Heat Pump Integration for Home Assistant"
De jämför med en elvattenberedare med sk. Anod och deras värmeväxlare? I alla fall vad jag kan hitta. Lite som äpplen o päron.N Naesstrom skrev:
Elpanna innan och VP nu har inget med självdrag att göraN Naesstrom skrev:
Placeringen verkar ok om det inte finns en granne med uteplats strax intillN Naesstrom skrev:
Tack, var osäker då den verkade vara riktad mot frånluftsvärmepump men kanske fungerar till en vanlig luft/vatten med.H Håbbe01 skrev:
Aha, ja 2 vvb's med anoder har jag förbrukat, visserligen inte i topp skiktet av priser men ändå... kanske måste investera i ett filter trots allt!H Håbbe01 skrev:
Har just börjat med elpannan i höstas men glömde förtydliga det, men det har ju gått bra i vinter så borde vara lugnt!H Håbbe01 skrev:
Nej, han har bara ett garage åt det hållet!H Håbbe01 skrev:
Klicka här för att svara