Är total amatör på detta, men så vitt jag förstår så skall en frånluftvärmepump ta inomhusluften och utvinna värmen ur den innan den ventilieras ut.

Jag köpte en luft-luft värmepump för att hjälpa den och slippa köra elpatron så fort det blir aningens kallt. Funkar jättebra, men även om det nu är en jämn temperatur på 20 grader i huset så orkar inte FL-pumpen värma varmvatten så fort det blir under nollan ute. Jag ser inte att den skulle ta uteluft från nånstans, så vad är det jag inte har förstått?

C Candell skrev:
Är total amatör på detta, men så vitt jag förstår så skall en frånluftvärmepump ta inomhusluften och utvinna värmen ur den innan den ventilieras ut.

Jag köpte en luft-luft värmepump för att hjälpa den och slippa köra elpatron så fort det blir aningens kallt. Funkar jättebra, men även om det nu är en jämn temperatur på 20 grader i huset så orkar inte FL-pumpen värma varmvatten så fort det blir under nollan ute. Jag ser inte att den skulle ta uteluft från nånstans, så vad är det jag inte har förstått?
Lika mycket luft som går ut ur huset måste
In, då kan det vara så att VP inte hinner värma ny luft.

Luft/luft hjälper ju till att hålla tempen på luften. Så länge FLVP har normalt med luft så ska den absolut klara värma VV. Någon inställning som blockerar VV eller prioriterar allt på värme?

P Pligg85 skrev:
Luft/luft hjälper ju till att hålla tempen på luften. Så länge FLVP har normalt med luft så ska den absolut klara värma VV. Någon inställning som blockerar VV eller prioriterar allt på värme?
Läs sista raden som TS skriver,han kan inte se att den tar uteluft, då blir det tokigt, en LLVP tillför ingen luft.

FLVP tar inte in någon luft utan det ska du ha ventiler till i alla de rum som den inte suger luft från.
Så FLVP hämtar varm inomhusluft från badrum, kök, klädkammare och tvättstuga.
Ny luft in ska komma från ventiler i alla andra rum.

P Pligg85 skrev:
Nibe Fighter 360p. Kan inte se att det ska vara några sådana inställningar, men nån kanske vet var jag ska leta.

Lite klargörande:
- Jag har VV när utetemperaturen är rimlig.
- LLVP värmer huset till ca 20,5 grader (18,5 i sovrum), så den "hinner" värma ny luft för det är den faktiska temperaturen.

Tomture61
Själv värmer jag ett 2 vån hus på 161 kvm med en 18 år gammal IVT 490 .
Var -14 gr som kallast häromdagen , inga problem .
Minimalt med eltillskott , 56 kwh för det dygnet .
Värmer då även ett garage på 35 kvm + hh. el med detta .
Hur , med hjälp av en LLVP som har fått huvudansvaret för uppvärmningen .
Har GV på nedre planet .

Tomture61
C Candell skrev:
Nibe Fighter 360p. Kan inte se att det ska vara några sådana inställningar, men nån kanske vet var jag ska leta.

Lite klargörande:
- LLVP värmer huset till ca 20,5 grader (18,5 i sovrum), så den "hinner" värma ny luft för det är den faktiska temperaturen.
Storlek på hus ?
Hur många plan ?
Hur värms rummen upp , med golvvärme eller vad ?
Vart sitter LLVP ?
Har LLVP fritt till många / stora ytor av huset ?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Storlek på hus ?
Hur många plan ?
Hur värms rummen upp , med golvvärme eller vad ?
Vart sitter LLVP ?
Har LLVP fritt till många / stora ytor av huset ?
135kvm, 1 plan.
FLVP värmer via vattenradiatorer. LLVP värmer, ja, luft.
LLVP sitter i vardagsrum.
Vardagsrum/kök är delat och löper också ut i korridor och hall. Alltså inga dörrar till annat än sovrum/wc/bad.
In-ventiler sitter i sovrum.
Takventiler till FLVP sitter i kök, wc, bad, korridor..

Tomture61
C Candell skrev:
135kvm, 1 plan.
FLVP värmer via vattenradiatorer. LLVP värmer, ja, luft.
LLVP sitter i vardagsrum.
Vardagsrum/kök är delat och löper också ut i korridor och hall. Alltså inga dörrar till annat än sovrum/wc/bad.
In-ventiler sitter i sovrum.
Takventiler till FLVP sitter i kök, wc, bad, korridor..
Vattenradiatorer har (borde ha) termostater som reagerar bättre på yttre tillförd värme .
Typ eldstad eller LLVP .
Vad är det för vattenradiatorer , är det enkla , dubbla eller trippla skickt på dessa , C11 - C22 - C33 ?

C Candell skrev:

Lite klargörande:
Godmorgon, tyvärr är 360 P en gammal modell, på de flesta har bäst före datum gått ut, beräknad livslängd enl.Nibe är 15-20 år, jag bytte min efter ca 23 år,
Med dyra reparationer kan man troligen förlänga livslängden. Jag hoppas att ni rengör/byter luft filtret i den annars blir funktionen/ effekten nedsatt

Tomture61
T teuvo tainio skrev:
Godmorgon, tyvärr är 360 P en gammal modell, på de flesta har bäst före datum gått ut, beräknad livslängd enl.Nibe är 15-20 år, jag bytte min efter ca 23 år,
Med dyra reparationer kan man troligen förlänga livslängden. Jag hoppas att ni rengör/byter luft filtret i den annars blir funktionen/ effekten nedsatt
Se inlägg #7
17 år gammal FLVP .

T teuvo tainio skrev:
Ja, den är gammal, men fick ny kompressor i somras, och filter bytes när den säger till såklart.

Grundproblemet är:
Varmgrader ute, varmt inne: Varmvatten finns.
Kallgrader ute, varmt inne: Inget varmvatten.

Tomture61
C Candell skrev:
Ja, den är gammal, men fick ny kompressor i somras, och filter bytes när den säger till såklart.

Grundproblemet är:
Varmgrader ute, varmt inne: Varmvatten finns.
Kallgrader ute, varmt inne: Inget varmvatten.
Vet du vilken sort / typ det är på vattenradiatorer ?
Bild på dessa ?

Tomture61
En panelradiator C11 med måtten 600 x 1000 mm avger med 60 gr värmevatten 565 w till rummet .
Samma radiator med 45 gr värmevatten 298 w till rummet .

C22 = med 60 gr värmevatten 938 w , med 45 gr värmevatten 448 w
C33 = med 60 gr värmevatten 1286 w , med 45 gr värmevatten 665 w

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.