xdigger skrev:
Jkarlberg, inte utan att direkt peka ut butiken, jag vill inte hänga ut dom i onödan just nu.

Jo, adress grejen är helt enligt rutin menar klarna, det går ju via "klarnakonto" då måste man ändra sin adress hos dom, du får gärna ringa dom så lär dom säga samma sak till dig, om dom inte ljuger som dom också gör ibland. Det har hänt minst en jag känner, 2 gånger dessutom. ;)

Dy kan ju maska den, var mest intresserad av hur bekräftelsen Var formulerad.

Butiken har ju inte gjort något fel, så det gör väl inget att nämna dem.

Vad säger butiken om Det?

Dock fanns ingen pdf med i mailet.

Ett mail med Ämnet: Betalningsbekräftelse från FIRMANAMN Faktura 123456

Innehåll: Tack för din beställning hos oss.

Bifogat (i pdf-format) finns din betalningsbekräftelse på de varor du köpt.
Du behöver ha Adobe Reader installerat på din dator för att kunna öppna pdf-filen. Länk
finns på vår hemsida under fliken "Hjälp" >> "Vanligaste frågorna".

Vi hoppas att du får mycket glädje av dina varor. Vår målsättning är att din order lämnar
oss inom 24 timmar (vardagar). Våra fullständiga leveransvillkor hittar du på vår hemsida,
www.firmanamn.se under fliken "Köp- & leveransvillkor".

xdigger skrev:
Jo, adress grejen är helt enligt rutin menar klarna, det går ju via "klarnakonto" då måste man ändra sin adress hos dom
Står så också i deras avtalsvillkor, som du måste ha godkänt.
Du skriver att det bara går att kontakta Klarna via e-post, men det stämmer inte. Telefonnummer till kundtjänst står ju klart och tydligt på hemsidan.

xdigger skrev:
Dock fanns ingen pdf med i mailet.

Ett mail med Ämnet: Betalningsbekräftelse från FIRMANAMN Faktura 123456

Innehåll: Tack för din beställning hos oss.

Bifogat (i pdf-format) finns din betalningsbekräftelse på de varor du köpt.
Du behöver ha Adobe Reader installerat på din dator för att kunna öppna pdf-filen. Länk
finns på vår hemsida under fliken "Hjälp" >> "Vanligaste frågorna".

Vi hoppas att du får mycket glädje av dina varor. Vår målsättning är att din order lämnar
oss inom 24 timmar (vardagar). Våra fullständiga leveransvillkor hittar du på vår hemsida,
www.firmanamn.se under fliken "Köp- & leveransvillkor".
Verkar som det är en orderbekräftelse som du fick i samband med köpet. Hur långt efter köpet fick du detta mejl?

Så här går ett köp till med klarna.

Med det gamla systemet med faktura, konto och delbetalning:

Kund är i butikens kassa, fyller i sitt personnummer och klickar på hämta, då kommer kundens adress fyllas i på butikens kassasida,
Kund kompletterar med mobilnummer och epost.

Välj frakt och slutför beställning.

, alternativt får man slå in sitt personnummer efter man fyllt i adressen, då skulle det kunna bli enligt ditt påstående (därför Jag frågade om vilken butik det var så jag kunde kikat på deras lösning).

Klarnas nya lösning:

Kund fyller i epost och postnummer,klickar på fortsätt så kommer ilarnas uppgifter upp, i vissa fall får man ange sitt personnummer också för attbkunna handla via faktura.

Den nya lösningen ser likadan ut hos alla anslutna butiker så därför skulle inte felet med din adress kunna uppstå i den lösningen.

HakanS: Villkoren är oskäliga villkor enligt datainspektionen. Jag pratade inte om kundtjänsten, numret till klagomålsansvarig/personuppgiftsansvarig står ej.

Mailet fick jag nästan en månad efter och det står betalningsbekräftelse. Orderbekräftelsen fick jag långt tidigare.

Jkarlberg, för min egen del kommer jag aldrig köra med Klarna igen, då dom verkar ha ganska knasiga rutiner samt att dom själva knappt verkar kunna hantera sina egna system, det är den uppfattningen jag har efter att jag varit i kontakt med dom. Jag visade mitt ärende för en blivande kund(stor) till klarna där jag har lite kontakter och dom har både sett alla mail samt lyssnat på telefonsamtalen som jag spelat in och dom var inte så heta på att använda klarna, dom ansåg att det vore katastrof om detta skulle hända deras kunder. Dom gillade speciellt inte det "inkassobrevet" som segoria(klarna) skickat ut.

Så om klarna har lite otur så har detta ärendet nu kostat dom åtskilliga kronor mer än vad mitt ärende inbringar, ibland trampar man på fel orm.

- Brukar man inte få Klarnainbetalningskortet tillsammans med varan? Det gäller iaf vissa E-handlare.
- Om man har ett gammalt konto hos en E-handlare med en gammal adress så finns ju risken att den ligger kvar som faktureringsadress och man tänker inte på att ändra den utan bara fokuserar på leveransadressen.

Nix inte här, då skulle jag enligt deras mail få det med post. Jag har som sagt angett både post och leveransadress vid det aktuella köpet och inga andra adresser kom upp.

E-handlaren har rätt adress då jag beställt av dom många gånger och enbart bosatt på min "nya" adress.

xdigger: Har du beställt med Klarna tidigare?

xdigger skrev:
HakanS: Villkoren är oskäliga villkor enligt datainspektionen.
Fast likväl har du godkänt dem, så det är nog lika bra att betala.
Sedan är DI inte rätt myndighet att uttala sig om villkor i konsumentfrågor.

http://www.pul.nu/lagtext.html

Paragraf 9 g är intressant: Den personuppgiftsansvarige skall se till att de personuppgifter som behandlas är riktiga och, om det är nödvändigt, aktuella.

xdigger skrev:
Den jag pratade med var jurist.
Det spelar ingen roll. Det är ändå inte DI som avgör detta. Det är Marknadsdomstolen som avgör om villkoren är oskäliga.

Ja det låter rörigt, har ingen aning om vem/vad som gjotr fel. Har handlat mycket genom åren och betalar alltid på det sätt som är fördelaktigast. Klarna är inget undantag och har fungerat klockrent. E- handlaren skickar ju alltid en orderbekräftelse till angiven E-post adress. Det står kontrollera adressuppgifter innan man klickar bekräfta köp. Så hur det kan bli fel är en gåta. Det är även en gåta hur man kan tro att man betalat en faktura genom att man fått en orderbekräftelse där står det hur man skall gå vidare eller vilket betalningssätt man valt, så hur kan det bli fel.
Klarna har fungerat klockrent, dom gånger jag använt det alternativet för betalning. vid något tillfälle hade jag klickat fel betalningsalternativ. Det hade blivit någon form av avbetalning men jag ringde till dom och det var bara att skicka in pengarna och problemet löst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.