36 559 läst ·
220 svar
37k läst
220 svar
PUL och olagliga inkassobrev?
D09 Samt Lars_Stefan_Axelsson: Japp, jag vet har även varit i kontakt med båda två. Klarna ligger under finansinspektionens tillsyn på grund av att dom är ett kreditmarknadsföretag. Hade det varit någon annan form av bolag hade dom gått under datainspektionen.
Värt att veta är att finansinspektionen inte lyfter enskilda ärenden, men får dom in tillräckligt med klagomål så går dom vidare till företaget det gäller. Därför är det viktigt att man anmäler till finansinspektionen när ett kreditmarknadsföretag missköter sig.
Det är även värt att veta att när ett företag hanterar personuppgifter så skall PUL följas och enligt den jag pratade med på datainspektionen så har inte Klarna följt PUL i mitt specifika ärende.
Värt att veta är att finansinspektionen inte lyfter enskilda ärenden, men får dom in tillräckligt med klagomål så går dom vidare till företaget det gäller. Därför är det viktigt att man anmäler till finansinspektionen när ett kreditmarknadsföretag missköter sig.
Det är även värt att veta att när ett företag hanterar personuppgifter så skall PUL följas och enligt den jag pratade med på datainspektionen så har inte Klarna följt PUL i mitt specifika ärende.
Jag förstår inte riktigt hur det kan bli fel, man köper en vara och levererar den till en adress antingen skickar man fakturan dit eller till folkbokföringsadressen oavsett hur många tidigare adesser personen haft.
Är det dock inte paxis att man alltid skickar fakturan till beställarens folkbokföringsadress oavsett om vara levereras dit, hem, landet eller till någon på andra sidan jorden för att undvika missförstånd och bedrägerier?
Är det dock inte paxis att man alltid skickar fakturan till beställarens folkbokföringsadress oavsett om vara levereras dit, hem, landet eller till någon på andra sidan jorden för att undvika missförstånd och bedrägerier?
Hade en liten resa jag med hos Klarna, eller Segoria.
Fick inkassokrav från dem efter krångel med lite returer och försvunna fakturor och de hade felaktigt betalt tillbaka för mycket. Inget jag ville diskutera med inkassobolaget utan ville ta detta med CDON som jag hade köpt grejorna av från början. Men Segoria vägrade nästan släppa greppet tycker inte de skötte det helt bra då de ifrågasatte mitt bestridande, vet inte ens om de gjorde korrekt.
Denna konversation hade vi:
Jag:
Bestrides
Produkten betald på annan faktura.
De:
Hej, och tack för ditt mail!
Det är kundens skyldighet att betala sina fakturor med rätt betalningsuppgifter. Om du hävdar att du redan har betalat denna fakturan så måste du inkomma med en kvittering på din betalning, med följande information.
- OCR/referesnummer som angetts
- Vilket bank-/plusgiro som inbetalning gjorts till
- Vilket datum betalningen skickats
- Vilket belopp som betalats
Återkom till oss med ett kvitto där allt detta framgår, så ska vi hjälpa dig med att spåra betalningen. Om du inte vet hur du tar fram ett kvitto på internetbanken så kan du alltid kontakta din bank som kan hjälpa dig med att få fram ett kvitto.
Ha en trevlig dag!
Med vänliga hälsningar,
xxxxx
Collection
Jag:
Bestrides!!
Allt som ni behöver veta, CDON får lösa resten.
Svara på detta så jag att ni mottagit det tack.
De:
Hej!
Jag kan se att betalning inkom på faktura xxxxx den 2012-12-18. När dessa varor returnerades blev du sedan återbetald beloppet om 272,00 SEK 2013-01-14. Således är du fortfarande betalningsskyldig.
Här nedan följer betalningsuppgifter för din faktura:
• OCR-nummer: xxxx
• Belopp: 482,00 SEK
• Plusgiro: 4170304-2
Tänk på att det i regel tar 2-3 bankdagar innan en betalning är oss tillhanda om du betalar via internetbank, och 5 dagar om du betalar via postavi.
Ha en trevlig dag!
Med Vänliga Hälsningar,
xxxxx
Collection
Jag:
Vad är det ni inte förstår.
BESTRIDES!
Vidare kommunikation har jag med CDON som står för fakturan, detta är inte ert ärende längre.
Sen när en kund begär läskvitto kan det vara professionellt att skicka ett sådant.
De:
Hej xxxx
Om ni önskar bestrida ert ärende måste vi be er återkoppla över telefon (08 120 129 90) då vi nedan inte ser någon laglig grund för ert bestridande.
Eftersom att erlagd betalning har blivit återbetald till er, kvarstår er betalningsskyldighet för den aktuella fakturan.
Om ert bestridande kvarstår kan ert ärende komma att bli ett rättsligt ärende och ni riskerar då ytterligare avgifter på er faktura.
Hör gärna av dig om du har några ytterligare frågor. Ha en trevlig dag!
Med Vänliga Hälsningar,
xxxx
Collection
Jag:
Skitsnack.
Jag bestrider, det gör jag skriftligt iom dessa mail och ni har mottagit detta. Ärendet är avslutat för er del, jag behöver inte motivera mer än så för CDON har gjort fel.
Resterande kommunikation gör jag med CDON som jag redan sagt flera gånger.
De:
Hej xxxx,
Då gör vi en notering om att er betalning kommer att utebli.
Ni riskerar således att ert ärende lämnas vidare för rättsliga åtgärder.
Med Vänliga Hälsningar,
xxxx
Collection
Jag:
Nu har jag fått svar från CDON, se nedan.
"Hej xxxx,
Vi ber om ursäkt för allt krångel som har varit. Klarna har nu tagit bort inkasso så det är endast faktura xxxx på 272 kr med OCR: xxxxx som skall betalas."
Tycker inte ni ska vilseleda en kund som bestrider, ni inte ser laglig grund att bestrida är oväsentligt då det inte är upp till er att bedöma detta.
Jag fick aldrig någon faktura jag kunde betala från CDON utan den gick i retur med de produkter de skickat fel och de betalade tillbaka för mycket pengar men det är som sagt oväsentligt mot er för ni behöver ingen mer information än att jag bestred.
Tur att man har lite koll vad man har för rättigheter men tycker det är fult att ni utnyttjar folks överrädsla för inkassobolag på detta sätt.
Inte så vänliga hälsningar
XXXX
De:
Då noterar jag att din betalning om 272,00 SEK är på väg.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Med vänliga hälsningar,
xxxx
Collection
Jag var väl inte helt trevlig men var rätt förbannad redan från början då denna order hade strulat från början.
Fick inkassokrav från dem efter krångel med lite returer och försvunna fakturor och de hade felaktigt betalt tillbaka för mycket. Inget jag ville diskutera med inkassobolaget utan ville ta detta med CDON som jag hade köpt grejorna av från början. Men Segoria vägrade nästan släppa greppet tycker inte de skötte det helt bra då de ifrågasatte mitt bestridande, vet inte ens om de gjorde korrekt.
Jag:
Bestrides
De:
Det är kundens skyldighet att betala sina fakturor med rätt betalningsuppgifter. Om du hävdar att du redan har betalat denna fakturan så måste du inkomma med en kvittering på din betalning, med följande information.
Återkom till oss med ett kvitto där allt detta framgår, så ska vi hjälpa dig med att spåra betalningen. Om du inte vet hur du tar fram ett kvitto på internetbanken så kan du alltid kontakta din bank som kan hjälpa dig med att få fram ett kvitto.
Ha en trevlig dag!
Med vänliga hälsningar,
xxxxx
Collection
Jag:
Bestrides!!
De:
Hej!
Jag kan se att betalning inkom på faktura xxxxx den 2012-12-18. När dessa varor returnerades blev du sedan återbetald beloppet om 272,00 SEK 2013-01-14. Således är du fortfarande betalningsskyldig.
Tänk på att det i regel tar 2-3 bankdagar innan en betalning är oss tillhanda om du betalar via internetbank, och 5 dagar om du betalar via postavi.
Ha en trevlig dag!
Med Vänliga Hälsningar,
xxxxx
Collection
Jag:
BESTRIDES!
Vidare kommunikation har jag med CDON som står för fakturan, detta är inte ert ärende längre.
Sen när en kund begär läskvitto kan det vara professionellt att skicka ett sådant.
De:
Hej xxxx
Om ni önskar bestrida ert ärende måste vi be er återkoppla över telefon (08 120 129 90) då vi nedan inte ser någon laglig grund för ert bestridande.
Eftersom att erlagd betalning har blivit återbetald till er, kvarstår er betalningsskyldighet för den aktuella fakturan.
Om ert bestridande kvarstår kan ert ärende komma att bli ett rättsligt ärende och ni riskerar då ytterligare avgifter på er faktura.
Med Vänliga Hälsningar,
xxxx
Collection
Jag:
Skitsnack.
Jag bestrider, det gör jag skriftligt iom dessa mail och ni har mottagit detta. Ärendet är avslutat för er del, jag behöver inte motivera mer än så för CDON har gjort fel.
De:
Hej xxxx,
Med Vänliga Hälsningar,
xxxx
Collection
Jag:
"Hej xxxx,
Vi ber om ursäkt för allt krångel som har varit. Klarna har nu tagit bort inkasso så det är endast faktura xxxx på 272 kr med OCR: xxxxx som skall betalas."
Tycker inte ni ska vilseleda en kund som bestrider, ni inte ser laglig grund att bestrida är oväsentligt då det inte är upp till er att bedöma detta.
Jag fick aldrig någon faktura jag kunde betala från CDON utan den gick i retur med de produkter de skickat fel och de betalade tillbaka för mycket pengar men det är som sagt oväsentligt mot er för ni behöver ingen mer information än att jag bestred.
Tur att man har lite koll vad man har för rättigheter men tycker det är fult att ni utnyttjar folks överrädsla för inkassobolag på detta sätt.
XXXX
De:
Med vänliga hälsningar,
xxxx
Collection
Jag var väl inte helt trevlig men var rätt förbannad redan från början då denna order hade strulat från början.
Redigerat:
Ha ha ha kunde inte låta bli att garva när jag läste detBezt skrev:Hade en liten resa jag med hos Klarna, eller Segoria.
Jag:
Bestrides
De:
Ha en trevlig dag!
Med vänliga hälsningar,
xxxxx
Collection
Jag:
Bestrides!!
De:
Hej!
Ha en trevlig dag!
Med Vänliga Hälsningar,
xxxxx
Collection
Jag:
BESTRIDES!
De:
Hej xxxx
Med Vänliga Hälsningar,
xxxx
Collection
Jag:
Skitsnack.
De:
Hej XXX,
Med Vänliga Hälsningar,
xxxx
Collection
Jag:
"Hej XXX,
XXXX
De:
Med vänliga hälsningar,
xxxx
Collection
Påminner om när jag skulle säga upp en hemförsäkring hos TryggHansa... Efter 10-tals mail fram och tillbaka fick jag chefen på kundservice att läsa högt vad det stod i lagen. Först då insåg de att de "haft lite fel". Därefter så löstes allt snabbt och smidigt. Men som sagt, man måste veta om sina rättigheter.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det här var en intressant tråd. Jag har (nästan) aldrig haft med Klarna att göra, och därmed inga egenupplevda problem. Men i fortsättningen kommer jag att undvika affärer med företag som har deras logga på sin sida.
Min gamla svenska lärare brukade säga att man alltid skulle avsluta brev på ett trevligt och korrekt sätt. Hans exempel var "om ni inte betalar senast på fredag så dödar vi dig. /Med vänliga hälsningar inkassobolaget".
Så det avseendet gör dom nog rätt.
Så det avseendet gör dom nog rätt.
Tyvärr börjar det bli väldigt svårt. Tex Adlibris har lagt hela sin butik i knät på klarna, även om man betalar med kort går det genom dem. Ett annat exempel är att SL har valt klarna för mobilbetalningar.hempularen skrev:
Stämmer det där påståendet från dem verkligen? Såvitt jag förstått så räcker det med att jag kan bevisa att jag har betalat pengarna till dem, om jag har angett deras fakturanummer eller inte ska inte spela nån roll ur juridisk synpunkt.Bezt skrev:
Helt klart så underlättar det ju för dem att lista ut vad betalningen gäller om man anger rätt referensnummer, frågan är som sagt var om avsaknad av referensnummer är mitt problem eller deras problem.