pelle242 skrev:
Pelpet: Jag trodde att det var ganska precis som du beskriver det men när jag googlar på det blir jag inte alls säker. Det verkar definitivt vara skillnad på betalkort och kreditkort.
"Betalkort" kan ju vara lite vad som helst oftast menas då ditt kort du för av banken du handlar med det i butik och det dras direkt mot kontot, har du inte pengar så nekas köpet. Sedan kan det ju vara så att det är kredit kopplad till kortet. Så har inte jag, jag har 2 separat kort Ett kontokort från banken och ett kreditkort från en annan bank. Sedan har jag aldrig mycket pengar på lönekontot kopplat till bankkortet, tappar jag det , blir rånad eller någon ser koden tar kortet /kopierar det så får de ut max ett par 100kr. Så om det händer så hoppas jag verkligen att de gör fin taxiresa,, sthlm -- gbg det blir en trevlig överaskning för dem när de ska betala och köpet inte går igenom :D

D09
Gjorde en nätsökning och man fick ganska många träffar på just klagomål mot klarna, iofs är dom ganska stora men tycker att du ska fylla på dina erfarenheter på t ex rejta m.m

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Betalkort = betala nu, direkt från kontot
Kreditkort = betala sen

Båda typerna av kort kan vara kopplade till olika förmåner, försäkringar mm. Vilka förmåner beror på kortet. Jag har SEB och har lite olika villkor på betal- resp kreditkort.

Ahh, då vet jag.. Man är alltså ordentligt skyddad med kort i sverige!

Läser man om datorbutikens konkurs verkar det som att de som betalat med bankkort fick tillbaka sina pengar av konkursförvaltaren , inte av kortbolaget. Så köper man något dyrt av en firma som kan tänkas konka kanske klarna är säkrare än bankkort.

Nyss handlade jag online med PayPal, extremt smidigt och säkert för mig som konsument. Hoppas dom köper klarna och fixar elendet.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
Min bankman propsade på mig ett kreditkort med dom argumenten om att man får tillbaka från kortbolaget om något blir fel.
Såg dock en risk med att man blir av med pengar man inte har om man gör en "maja" etc
Tog dock kreditkortet ändå, men har klippt det ( har kvar krediten men det ska inte vara lätt o nyttja den )

Råkade ut för en bankomat ( med mitt ord visa kort utan kredit ) där bankomaten drog 800 per uttag istället för 200+500

Gjorde reklamation via internetbanken och dom löste det omgående. :)

En fördel med stora bolag som klarna är att det blir lättare att betala fakturorna utan internetdosa när det är samma bolag

En fördel med att få e faktura är att alla räkningar kommer direkt till banken och man slipper hålla reda på datum etc.

Sen en sak som är lite sjuk är att det är inte skatteverket/ kronofogden som håller i ev betalningsanmärkningar utan det är privata bolag som sköter detta typ klarna.. Blir det fel så får man ringa runt till flertalet av dom och hoppas på dess goda bemötande för att utgå ur dess register.

Klarna ägs av Nordea . Så det lär nog inte säljas vidare.
Hur fakturor skickas har inte bara med klarna att göra utan även med vilken av deras lösningar butiken har. Kampanjer väljer butiken om dom vill använda inte klarna.
Vad som är konstigt i denna fråga är hur adressen kunde bli fel .normalt får inte leveransadress skilja mot faktura adress pga bedrägeri risken.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Mattias Axelsson skrev:
Klarna ägs av Nordea . Så det lär nog inte säljas vidare.
.
Åhå, på det viset, två strulföretag i samverkan.

Protte

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
jkarlberg skrev:
Jag säljer med klarna i vår butik.
Hur funkar upplägget? Betalar Klarna er hela summan då de köper en faktura, eller finns det någon avgift som butiken får betala för förmånen att få betalt med en gång?

D09
pelpet skrev:
Hur funkar upplägget? Betalar Klarna er hela summan då de köper en faktura, eller finns det någon avgift som butiken får betala för förmånen att få betalt med en gång?
Tror dom tar en % på fakturan

T ex 4-10 % beroende på belopp o risk

Mattias Axelsson skrev:
.normalt får inte leveransadress skilja mot faktura adress pga bedrägeri risken.
Nu lånar jag tråden lite, men jag har nyligen bråkat med en större elektronikkedja som inte vill fakturera vårt finansieringsbolag med hänvisning till just detta. Jag förstår inte varför de har problem med det när det uppenbarligen finns så många andra om kan göra det?

MultiMan
mexitegel skrev:
Nu lånar jag tråden lite, men jag har nyligen bråkat med en större elektronikkedja som inte vill fakturera vårt finansieringsbolag med hänvisning till just detta. Jag förstår inte varför de har problem med det när det uppenbarligen finns så många andra om kan göra det?
Jag beställer rätt ofta saker på detta sätt från de stora datorföretagen utan några problem, men då är vi kunder sedan rätt många år (10+), så det kanske avgör. Av praktiska skäl ibland t o m till en hemadress om något ska konfigureras utanför normal arbetstid.

Är man helt ny kund utan tidigare historik kan jag förstå att de är försiktiga.

Klarna ägs inte av nordea, det ägs av grundarna och en bunt riskkapitalister.

Jag tycker det hur som helst är galet när man kan få faktura till annan än folkbokföringsadressen!

D09
xdigger skrev:
Jag tycker det hur som helst är galet när man kan få faktura till annan än folkbokföringsadressen!
Borde väl finnas en rutin där man dubbelkollar såna frågor när dom inte får respons på sina krav.

Men klart, en sådan rutin kostar pengar ( t ex anställda ) medan en utebliven sådan rutin ger möjligheten till högre avgifter.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.