36 559 läst ·
220 svar
37k läst
220 svar
PUL och olagliga inkassobrev?
Missvisande att skicka ut en betalningsbekräftelse till slutkund när fakturabolaget betalar, och sedan skickar fakturabolaget till fel adress... ha ha
Köp en trisslott för att kan väl inte bli snurrigare ha ha ha
Köp en trisslott för att kan väl inte bli snurrigare ha ha ha
Cecar, vad menar du med att komma hit och förolämpa mig, du har ju inte ens läst hela mitt inlägg eftersom du inte förstod texten jag skrivit innan?
Det har gått fel till och det är både klarna, e-butiken och jag överens om. Dock är vi inte riktigt överens om att dom tagit bort alla avgifter som dom lovat mig.
Att jag läste ditt nick lite snabbt medans jag samtidigt har andra viktiga angelägenheter säger knappast något.
Det har gått fel till och det är både klarna, e-butiken och jag överens om. Dock är vi inte riktigt överens om att dom tagit bort alla avgifter som dom lovat mig.
Att jag läste ditt nick lite snabbt medans jag samtidigt har andra viktiga angelägenheter säger knappast något.
Idag kom hur som helst ett kuvert från e-butiken med ett kort där dom ber om ursäkt för trasslet samt ett presentkort på interflora och det tyckte jag var en förbaskat fin gest av e-butiken.
xdigger skrev:Cecar, vad menar du med att komma hit och förolämpa mig, du har ju inte ens läst hela mitt inlägg eftersom du inte förstod texten jag skrivit innan?
Ta och lugna ner dig, förolämpa o förolämpa? Skall vi va gnälliga så vad är det du gör. Oscar33 ??
Jag har inte förolämpat någon, däremot har jag läst/pratat med många som haft samma bekymmer med Klarna som jag haft, och jag tyckte det var intressant att veta mer om juridiken kring olagliga inkassobrev samt brott mot PUL. Var även intresserad att höra vilka erfarenheter andra har av Klarna.
Och ja, din kommentar ett par inlägg ovan är en ren förolämpning. Har du inget att skriva som tillför tråden nåt så är det bättre att inget skriva.
Och ja, din kommentar ett par inlägg ovan är en ren förolämpning. Har du inget att skriva som tillför tråden nåt så är det bättre att inget skriva.
xdigger skrev:Jag har inte förolämpat någon, däremot har jag läst/pratat med många som haft samma bekymmer med Klarna som jag haft, och jag tyckte det var intressant att veta mer om juridiken kring olagliga inkassobrev samt brott mot PUL. Var även intresserad att höra vilka erfarenheter andra har av Klarna.
Skulle du vilja vara vänlig att förklara dig exakt vad du menar med att jag förolämpar dig, och hur kommer det sig att du även tar dig rätten att avgöra att du inte har förolämpat mig.
Ja jag vet att det är löjlig diskussion men någon motta på självgodhet får det väl vara eller?
Cecar, jag är inte ett dugg självgod och nej jag har inte förolämpat dig vad jag vet. Du frågade först hur jag kunde missa att jag betalt och varför jag tog orderbekräftelsen som en betalningsbekräftelse, då skrev jag till dig att jag faktiskt fått en betalningsbekräftelse. Då förolämpade du mig, eller jag tog det så i alla fall.
Jag skrev fel nick och det ber jag om ursäkt för om det var det du tog som en förolämpning, jag försökte bara vara artig och svara mellan viktigare sysslor och läste därför fel eftersom jag var stressad.
HakanS: Ja det menar jag, det uppfyller inte god inkassosed. Och ja enligt paragraf 9 i personuppgiftslagen så bryter dom mot den.
Jag skrev fel nick och det ber jag om ursäkt för om det var det du tog som en förolämpning, jag försökte bara vara artig och svara mellan viktigare sysslor och läste därför fel eftersom jag var stressad.
HakanS: Ja det menar jag, det uppfyller inte god inkassosed. Och ja enligt paragraf 9 i personuppgiftslagen så bryter dom mot den.
Värt att nämna är väl att Datainspektionen är den myndighet som kontrollerar att inkassolagen följs, undantaget vissa företag som lyder under finansinspektionen.xdigger skrev:Cecar, jag är inte ett dugg självgod och nej jag har inte förolämpat dig vad jag vet. Du frågade först hur jag kunde missa att jag betalt och varför jag tog orderbekräftelsen som en betalningsbekräftelse, då skrev jag till dig att jag faktiskt fått en betalningsbekräftelse. Då förolämpade du mig, eller jag tog det så i alla fall.
Om du inte varit inne o läst där xdigger så finns det olika ärenden där man valt att dra in tillståndet för olika företag samt beslut om åtgärder för andra att läsa om.
http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2011/datainspektionen-aterkallar-inkassotillstand/
Klippt ur dokumentet, sida 17
http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-allmannarad-inkasso.pdf
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Kan det hjälpa att veta att datainspektionen även är tillsynsmyndighet för inkassoverksamheten i Sverige? Dvs när det gäller just inkasso som det gör här, så har datainspektionen mer att säga till om än bara just PUL.HakanS skrev:
De kallas "datainspektionen" men det är som sagt inte *bara* "data" som inspekteras. Ur http://www.datainspektionen.se/om-oss/uppdrag-och-mal/:
Datainspektionen ska verka för att god sed iakttas i kreditupplysnings- och inkassoverksamhet.