36 558 läst ·
220 svar
37k läst
220 svar
PUL och olagliga inkassobrev?
pelle242 skrev:Klarna har blivit så stora för de gör det väldigt enkelt för webbutikerna. De säljer i princip sina fakturor direkt till klarna och få pengarna omedelbart. Det spelar ingen roll om kunden betalar på kredit eller betalar fakturan för sent, detta blir klarnas problem inte butikens. Det är också billigare för butiken (än så länge) än kortbetalningar. Istället tjänar klarna pengar på kunden dels genom räntor på kreditköp men också på försenings och inkassoavgifter. Hela upplägget att skilja köpet från betalningen i tid är just till för detta och fullkomligt bakvänt. Att man sedan alltid skickar en faktura för varje köp istället för en samlingsfaktura och oftast som PDF i mail som gärna fastnar i spamfilter ökar på sannolikheten att klarna kan hitta möjligheter att lägga på avgifter.Man tangerar också alla gränser för god inkassosed och allt sker så snabbt i tiden det bara kan.
För oss konsumenter tillför klarna ingenting, tvärtom, betalar man med kort har man ofta produktförsäkringar och rent generellt är kortbolagen mer måna om konsumenterna än säljarna. Och man gör färdigt sitt köp i ett steg och kan släppa det.
Klarna är ganska alerta på vad som skriv om dem på nätet och med stor sannolikhet kommer en representant (Rebecka?) snart att skriva här att de väldigt gärna vill ställa allt till rätta och det är ju fint men man borde inte behöva bråka publikt för att få rätt och det ändrar inte att deras affärsidé konsumentfientlig i grunden.
Inte alla rätt där.
Säljer du med klarna?
pelpet skrev:
Ingenting är gratis.
Vi betalar drygt 3% på totalbeloppet inkl moms.
Detta är grundkostnaden, sen kan man få lägre avgift beroende på omsättningen såklart
Sen tillkommer månadsavgift.
Vissa verkar tro att man får pengarna direkt vilket inte stämmer.
En faktura vi aktiverar få vi betalt för ca 3 veckor senare.
Sen Skulle jag påstå att klarna är väldigt säkert ur konsumentens syn.
Det är inga problem för en kund att ringa in till klarna Och bestrida en faktura, sen är det upp till oss att bevisa vad som är rätt eller fel sen.
Ta säger att han har fått en betalningsbekräftelse ifrån butiken, och att denna var för att butiken fått betalt av klarna? Varför skulle butiken underrätta kunden att De fått betalt för den sålda fakturan?
Visst är det märkligt, men det var svaret jag fick från butiken! Jag får liksom en uppfattning av att den ene inte vet vad den andre gör osv.
Jag fick den 26/8 en betalningsbekräftelse, det tog jag som att dom mottagit en betalning från mig.
Jag fick den 26/8 en betalningsbekräftelse, det tog jag som att dom mottagit en betalning från mig.
Redigerat:
Nej det gör jag inte, men jag känner folk som gjort det eller som har jobbat där.jkarlberg skrev:
Det kan hända att villkoren var bättre förut innan klarna blev så stora som de är nu.
På din beskrivning verkar de inte vara billigare än kortbolagen. Varför skall man som internetbutik ha klarna?
Är det så många som inte kan betala med kort eller vad är poängen?
Det är väldigt enkelt att handla utan att dra upp och blotta kreditkort, vanligt kort och komma ihåg alla koder. ( t ex verify by visa ).pelle242 skrev:Nej det gör jag inte, men jag känner folk som gjort det eller som har jobbat där.
Det kan hända att villkoren var bättre förut innan klarna blev så stora som de är nu.
På din beskrivning verkar de inte vara billigare än kortbolagen. Varför skall man som internetbutik ha klarna?
Bara o knappa in personnr och trycka på beställ
Ingen vara = bestrida, felaktig vara=bestrida. Då skyddas man av att dom måste processa mot en.
Jag uppskattar såna funktioner, hade blivit tokig om alla e-handels bolag hade egna bankgiro dvs hur lång lista som helst på internetbanken och alla måste läggas upp separat...
Med t ex stora bolag som Klarna så ligger dom färdiga redan.
Men... Det måste ju funka i hela ledet, idag är det ju en katastrof att få en anmärkning. Nästan värre än en brottsdom typ misshandel.
Hade blivit skogstokig om jag fått en anmärkning pga krav skickat till felaktig adress.
Kan du ta en skärmdump på betalningsbekräftelsen?xdigger skrev:
Vilken butik handlade du ifrån.
Om man tänker vilka gigantiska antal transaktioner det görs med klarna dagligen så kan det ju bli fel, Jag tänker på det där med din adress, det skall Inte kunna ske.
Iofs så ska man kunna få olika faktura och leveransadress i deras nya lösning, men vet ej om det är klart än.
Du kan inte få anmärkning annat än om det går till kronofogden, däremot kan det företaget du handlat med spärra dig, i mitt fall spelar det ingen roll då jag ändå inte tänkt handla via klarna något mera, jag vill inte ha en massa strul när jag handlar, kommer handla med kortet hädanefter!
Men du lurar ju bara dej själv, du får ju sitta en vecka senare och knappa OCR nummer istället som är längre än kortnummret. Och adressupgifter kan du oftast hämta ändå med personnummer om inte din webbläsare fyller i dom åt dej.
Och att du är mer skyddad med klarna än med kort undrar jag. Det känns rätt akademiskt hur som helst, har aldrig haft problem med kortbetalningar och jag har handlar mycket online från hela världen.
Och att du är mer skyddad med klarna än med kort undrar jag. Det känns rätt akademiskt hur som helst, har aldrig haft problem med kortbetalningar och jag har handlar mycket online från hela världen.
Under de fyra år vi haft klarna så har det varit likadant.pelle242 skrev:Nej det gör jag inte, men jag känner folk som gjort det eller som har jobbat där.
Svea ekonomi som är deras konkurrent betalat ut dagen efter dock.
Det blir ju svårt att göra ett större bedrägeri för en butik med klarna eftersom de håller på pengarna.
Beror ju på vilken bank du har, jag har både seb och handelsbanken.pelle242 skrev:Men du lurar ju bara dej själv, du får ju sitta en vecka senare och knappa OCR nummer istället som är längre än kortnummret. Och adressupgifter kan du oftast hämta ändå med personnummer om inte din webbläsare fyller i dom åt dej.
Seb, lösenord du väljer själv
Handelsbanken, ha ditt visakort och dosa med dig för att kunna handla.
Väljer alltid faktura själv när det är utan fakturaavgift.
Jkarlberg, inte utan att direkt peka ut butiken, jag vill inte hänga ut dom i onödan just nu.
Jo, adress grejen är helt enligt rutin menar klarna, det går ju via "klarnakonto" då måste man ändra sin adress hos dom, du får gärna ringa dom så lär dom säga samma sak till dig, om dom inte ljuger som dom också gör ibland. Det har hänt minst en jag känner, 2 gånger dessutom.
Jo, adress grejen är helt enligt rutin menar klarna, det går ju via "klarnakonto" då måste man ändra sin adress hos dom, du får gärna ringa dom så lär dom säga samma sak till dig, om dom inte ljuger som dom också gör ibland. Det har hänt minst en jag känner, 2 gånger dessutom.