Byggahus.se
P
Handla med kreditkort så får du inga liknande problem.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Klarna vägrar jag befatta mej med efter en incident för ett par år sedan.

Något var fel på en faktura, och ringde dem. Till min förvåning blev jag då direkt kopplad till ett inkassoföretag.

Ringde upp igen och blev kopplad till inkassoföretaget igen, varpå jag insåg att inkassoföretaget är en del av Klarna.

Ringde upp på nytt, och blev mött med kalla handen i växel, jag fick inte diskutera fakturan. :mad:

Nu är det så att jag är EXTREMT PÅSTRIDIG och efter att ha hotat att ringa till VD på hans sommarställe etc så fick jag till slut tala med en handläggare. Ett par timmars diskussion vidtog och till slut fick jag rätt. Fick veta att detta var ett undantag som dom aldrig gjort tidigare. :thumbdown:

Tjejen jag talade med var det dock inget fel på och som avslutning gav jag henne rådet att söka sig till ett företag som inte behandlade sina kunder på detta vis. Sannolikheten är nämligen hög att skitföretag även behandlar sina anställda illa.

Hon sade inte emot.

• Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Jkarlberg, googla på Klarna och utebliven faktura så ska du se hur det ligger till. På "riktiga" ställen får man en fråga om köpet, beloppet och adressen stämmer. Inte hos klarna, de använder adresser som är åratal gamla för att fakturorna inte ska komma fram. Köpte en kamera före årsskiftet för 27000, tog ett tag att hitta en webbutik som inte använde klarna. Hade inte pengar just då, men fick lov att ett kvitto före årsskiftet. Så glada är jag och många med mig i klarna.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jo, just det..Jag hamnade i en paniksituation strax före jul när jag vägrades inresa till ett land i Asien pga problem med min pass/visa-kombination.

Ett steg i lösningen på detta akuta problem var att göra ett internetköp finansiernat av Klarna. Eftersom alternativet var att sitta i Immigration Jail en vecka eller så valde jag med viss tvekan att mot bättre vetande åter göra affärer med Klarna.

Immigrationsproblemet löste sig, och jag betalde emailfakturan från Klarna via internet redan nästa dag. När jag två veckor senare kommer hem till Sverige så möts jag givetvis av ett ilsket inkassobrev..

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
MultiMan
Jag har klarat mig från problem med Klarna, men enbart därför att jag följer upp alla inköp noga och då även betalningarna för desamma. Om jag bara litat på Klarnas rutiner hade jag antingen missat att betala helt eller fått förseningsavgifter. Jag minns ett tillfälle där fakturan kom med 2 arbetsdagars betalningstid kvar innan förfallodag, inte bra alls i mina ögon.

Klarna som kör alla möjliga kampanjer kors och tvärs med olika villkor för olika butiker, bör vara extra noga med tydligheten på räkningarna. Ett köp hos en butik kan innebära 14 dagars betaltid och enbart räkning via epost (0kr extra avgift), medan någon annan kör "köp nu - betala i vår" och där kommer räkningarna aldrig via epost (varför?) utan enbart vanligt brev, ofta flera månader efter inköp, och därför besvärligare att följa upp.

Klarna själva har misslyckats flera gånger med att göra rätt, tyvärr alltid till deras egen fördel. 2013 (tror jag) utnyttjade jag en kampanj och skulle betala 3 månader senare mot enbart en aviavgift, 29kr, allt enligt villkoren. När jag lagom hade glömt bort vad jag köpt så dyker brevet upp, helt onödigt tätt inpå förfallodagen. Tyvärr saknar räkningen alla referenser till kampanjen där man skulle betala allt på en gång för 29kr. Den är istället utformad som en delbetalning med uppläggningsavgifter på hundratals kronor och löpande avgifter. Ingenstans finns det uppgifter om hur mycket jag ska betala för att lösa hela skulden på en gång för kampanjen jag valt.
Själva inbetalningslappen har alltså "Betala enligt villkor" med belopp enbart enligt avbetalningsplan (och inte hela skulden) och som standard ett lägsta belopp att betala (om man skulle vilja ändra sig och verkligen delbetala).

Jag lyfter telefonen och ringer Klarna som först verkar helt ovetande om kampanjen. Efter vidare diskussion säger de att det måste blivit något fel och att han ska undersöka och återkomma. De återkommer senare under dagen och ber om ursäkt, skyller på något fel jag inte minns nu och jag får beloppet för att lösa hela skulden, enligt kampanj.
Hade jag bara läst summan på räkningen och betalat rakt av så hade jag istället för 29kr, tvingats betala 295kr + ett antal aviavgifter om 29kr.

Det är iaf uppenbart att företaget drar in mycket pengar. 200 "utvecklare" bara i Stockholm: http://www.idg.se/2.1085/1.544672/folk-fran-hela-varlden-utvecklar-pa-klarna?queryText=klarna

Vid alla kontakter har Klarnas personal varit trevliga och tillmötesgående, så den biten fungerar väl enligt mig.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Alltså som jag skrev har jag inte betalat, jag trodde jag hade betalat eftersom jag fick en betalningsbekräftelse från e-butiken, men jag fick betalningsbekräftelsen för att e-butiken fått betalt av klarna, visst är det rörigt? ;)
Ha ha kom o tänka på att jag har det ganska snurrigt hemma med, fått hem 2 st utbet avier för dubbelbetalningar utan att ens komma ihåg att jag betalat dom ;)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Klarna har blivit så stora för de gör det väldigt enkelt för webbutikerna. De säljer i princip sina fakturor direkt till klarna och få pengarna omedelbart. Det spelar ingen roll om kunden betalar på kredit eller betalar fakturan för sent, detta blir klarnas problem inte butikens. Det är också billigare för butiken (än så länge) än kortbetalningar. Istället tjänar klarna pengar på kunden dels genom räntor på kreditköp men också på försenings och inkassoavgifter. Hela upplägget att skilja köpet från betalningen i tid är just till för detta och fullkomligt bakvänt. Att man sedan alltid skickar en faktura för varje köp istället för en samlingsfaktura och oftast som PDF i mail som gärna fastnar i spamfilter ökar på sannolikheten att klarna kan hitta möjligheter att lägga på avgifter.Man tangerar också alla gränser för god inkassosed och allt sker så snabbt i tiden det bara kan.

För oss konsumenter tillför klarna ingenting, tvärtom, betalar man med kort har man ofta produktförsäkringar och rent generellt är kortbolagen mer måna om konsumenterna än säljarna. Och man gör färdigt sitt köp i ett steg och kan släppa det.

Klarna är ganska alerta på vad som skriv om dem på nätet och med stor sannolikhet kommer en representant (Rebecka?) snart att skriva här att de väldigt gärna vill ställa allt till rätta och det är ju fint men man borde inte behöva bråka publikt för att få rätt och det ändrar inte att deras affärsidé konsumentfientlig i grunden.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag har handlat en hel del via klarna, betalar som regel dagarna kring förfallodatum eller lite senare. Har aldrig haft några problem.

Ni betalar för tidigt, ni måste ju vänta tills de fattat att ni har en skuld till dem innan ni betalar, annars blir de bara förvirrade. ;)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Men ärligt, varför? Varför inte betala med kort?

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Pelle242, jag betalar inget i förskott sen datorbutiken.com gick i kk, många förlorade sina slantar rakt upp och ner.

Jag tycker det är intressant att det faktiskt är fler som har haft "samma problem" det gör det intressant, för då har dom inte gjort fel, då är deras rutiner så(givetvis fel men ni hajar), och det stärker bara min tro på att dom faktiskt har satt det i system. Ni som inte är övertygade, googla lite, givetvis ta det med en nypa salt, men ganska många fall är EXAKT som mitt. Varför hittar jag inte lika mycket om andra webbkreditföretag om tex fakturor som försvunnit eller liknande??

Sen vill jag be er alla som haft problem med klarna meddela det till Finansinspektionen, är vi tillräckligt många så lyfter dom ärendet men dom gör det inte för enskilda fall. Det viktigaste är att klarna faktiskt ändrar sina rutiner och börja foga sig efter inkassolagen. Nummret till finansinspektionen är: 08-787 80 00. När jag ringde såg dom allvarligt på det som hade hänt.

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
pelle242 skrev:
Men ärligt, varför? Varför inte betala med kort?
För att "verify by visa" hatar mig ;)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
TS, fråga Klarna vad de skulle ha din adress till som du uppgav vid köpet :)

• Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
xdigger skrev:
Pelle242, jag betalar inget i förskott sen datorbutiken.com gick i kk, många förlorade sina slantar rakt upp och ner.
Och har du betalat med kort så är konkursen i huvudsak bankens problem. Om du köper något med kort så står kortföretaget/banken för risken.

Överlag är kreditkort/betalkort rätt bra för oss konsumenter, bortsett från årsavgiften. Blir kortet plundrat så står banken för risken om man inte varit oaksam. Handlarna står för lejonparten av avgifterna, och kostnaden för det läggs över på alla kunder eftersom visa/mastercardavtalen förbjuder rabatter för de som inte betalar med kort. Konkar leverantören tar banken risken, och ofta får man bonusar, produktförsäkringar, reseförsäkringar mm.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag betalar också med kreditkort där jag har en viss kredit, aldrig mot kontokort som drar direkt mot konto. Då jag om något är fel bara bestrida den. Samma sak när jag är i utlandet, aldrig kort direkt mot konto.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Pelpet:
Jag trodde att det var ganska precis som du beskriver det men när jag googlar på det blir jag inte alls säker. Det verkar definitivt vara skillnad på betalkort och kreditkort.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.