Frun var god man för en gubbe, vi hade ordnat med autogiro för Apoteket men så blev det ju lite omstuvningar på apoteksmarknaden och den nya operatören tog inte över autogirot. Så kom det då inkasso till oss för fakturan hade gått till fel adress (men inkassot kom till oss, inte fakturan. Att inkassot kom rätt men inte fakturan?)

juristen på Klarna läste bara upp lagtexten så det var ju kristallklart att vi skulle hålla reda på Apoteket 2 mil bort att det hade bytt ägare och fått andra rutiner, gubben fick ju medicin uthämtad av personalen på servicehuset utan att vi fick veta när och hur mycket men vi skulle se till att "efterlysa" fakturor som vi inte visste att de skulle kunna finnas.

Nu blev det den stackars receptarier på Apoteket som fick reda ut det hela.

När det nu står "Finansiera med Klarna" i någon annons så slutar jag där.

Protte

• Gilla
mycke_nu och 2 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
När det nu står "Finansiera med Klarna" i någon annons så slutar jag där.
Protte
Klarna håller jag mig borta från också när jag köper prylar på nätet. Som jag fattat det kostar det ofta extra att få faktura istället för att betala med kort direkt. Betalar man med kort så tar banken risken ifall företaget skulle konka eller liknande, och så kommer det inte hem någon faktura som kan gå fel i posten, ätas upp av barnen eller försvinna i glömska någonstans med efterföljande extraavgifter.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag kommer ÖVERHUVUDTAGET aldrig använda Klarna när jag handlar nåt på nätet igen, för mycket oklarheter och man får en känsla av att dom hoppas att man ska missa.

Jag har både skriftligt och muntligt på överenskommelsen, ingen lust att släppa ljudfilerna då jag inte vill hänga ut någon personligen på Klarna.

Nu hänger jag nog inte med riktigt. Jag förstod av trådstarten att du betalat trots att du inte fått någon faktura!?
I så fall är det bara att bestrida. Du har betalat. Resten är deras eget problem.
Eller har jag missuppfattat något. Du fick ju en betalningsbekräftelse, skrev du.

Nej, jag fick en kryptisk betalningsbekräftelse, e-butiken skickade den till mig när klarna betalt dom om jag fattade det rätt. Och den misstolkade jag.

Jag har haft samma problem med Klarna som TS, och jag undviker dem nu totalt. De har satt detta i system för att kunna påföra kunderna avgifter och dröjsmålsräntor. Grovt ocker på ren svenska! Jag började undra vart fakturan tagit vägen, och det var i grevens tid, för jag hann precis ringa kundtjänst och få en ny innan den förhöll.

Jag fattar inte hur klarna på kort tid kunnat bli näst intill marknadsdominerande i sin nisch? Stryk skulle de ha!

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ja men vem hade beställt via Klarna? Det låter lite som om de kommit in på eget bevåg som mellanhand?

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag tyckte dom kändes seriösa fram tills nu. Jäkligt dålig ordning verkar dom ha i alla fall.

Har inte haft några problem med klarna, det har fungerat lika bra som är andra företag har skött fakturering och betalning tex intrum justitsia

Det är naturligtvis OT, men en liten solskenshistoria för att lätta upp stämningen nu på lördagsmorgonen.

Jag köpte en mixer "bäst i test" till min son från whiteaway.se för ca 700 kr.
Den visade sig inte funka när den kom fram.

Jag ringde och reklamerade,
och tjejen i andra ändan av telefonlinan sa bara glatt "då skickar vi en ny"!
Inget snack om retur, serviceverkstad eller sådant.

Den nya kom fram och funkade som den skulle.
Den gamla har jag stående i förrådet. Någon gång skall jag väl få igång den :)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag säljer med klarna i vår butik, nuförtiden går alla fakturor ut via epost, visst, vissa kommer bort, men då kan både vi och klarna förlänga förfallodag och skicka ut ny faktura.

Det där med din adress låter bara konstigt, detta lär vara ett undantagsfall att det blivit fel på det sättet.

För det andra så är kundtjänst oftast trevliga och tillmötesgående att stryka påminnelser.

För det tredje så visste du ju att det skulle komma en faktura för det köpet, eller tänkte du att, gött det kommer ingen faktura?

Samma med bilprovningen, fordonsskatt mm, kommer inte fakturan så ska du själv ändå se till att det blir betalt, du kan inte säga till snuten när de frågar varför bilen är obesiktigad att du inte har fått någon tid..

Till sist tycker jag att du ska be butiken att stryka alla avgifter, så får de ta samtalen med klarna.

Jkarlberg, Klarna har bekräftat att dom tycker det är helt normalt att det ska vara så, har det på band.

Nää, fick en betalningsbekräftelse och jag var vid tillfället i ganska dåligt skick så jag gjorde fel, men hur som helst så har dom använt fel adress och det tycker jag är helt idiotiskt, dom har som sagt bekräftat att det är normalt förfarande att använda 3år eller äldre adresser även om man uppgett en ny adress vid köp. Man ska gå in på deras hemsida och ändra adressen, datainspektionen tyckte att dom hanterar personuppgifter fel om dom gör på det här viset och att det inte går att ha avtalsvillkor som "förhandlar" bort skyldigheten att hålla uppdaterade register.

Så här skrev du i ditt första inlägg i början.

Det kreditfirman som sköter "faktureringen" använde inte den adressen jag angav utan tog istället och använde en adress i deras eget system, vilket medförde att fakturorna uteblev. Samtidigt skickar e-butiken en betalningsbekräftelse ungefär i tidpunkt med att min betalning skulle vara inne hos "kreditfirman" så jag efterfrågade därför inte fakturan utan antog att betalningen kommit fram, klantigt kanske men mänskligt när man gått in i väggen och mår dåligt dagarna i ända.

Hur betalade du och med vilken referens om du inte fått någon faktura? Varför jag frågar är för att det borde ju inte spela någon roll om man fått en faktura eller inte eller om den kommit fel och någon annan betalat så länge man betalt till rätt konto med rätt referens.

Alltså som jag skrev har jag inte betalat, jag trodde jag hade betalat eftersom jag fick en betalningsbekräftelse från e-butiken, men jag fick betalningsbekräftelsen för att e-butiken fått betalt av klarna, visst är det rörigt? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.