229 875 läst ·
1 476 svar
230k läst
1,5k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Den här pallen har varit vanskött länge. I höstas ställdes den ut för att kastas. Men så nu i vår tänkte jag att det kunde vara kul att fixa till den.
Några limningar var redan helt öppna. Men andra höll fortfarande ihop. Det verkade vara animaliskt lim. Och det smälte lätt i ugnen.
Sedan kunde jag hyvla lite på ytorna och limma ihop den igen.
Underredet monterades isär, slipades en pinne i taget och limmades ihop igen.
Och sedan slipning och målning.
Några limningar var redan helt öppna. Men andra höll fortfarande ihop. Det verkade vara animaliskt lim. Och det smälte lätt i ugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad limmade du med?A Avemo skrev:Den här pallen har varit vanskött länge. I höstas ställdes den ut för att kastas. Men så nu i vår tänkte jag att det kunde vara kul att fixa till den.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild][bild]
[bild]
Vanligt vitlim, eller kanske polyuretan?
Snyggt fix måste jag säga (och HLR också)
Det här elementet blinkade oavbrutet med indikeringsdioden och blev bara ljummet. Dioden tändes distinkt och dimmades sedan ner till släckt som om matningsspänningen inte höll sig uppe vid belastning.
Den stora grå kondensatorn har med spänningsmatningen till elektroniken att göra. Och den hade en femtedel av sin nominella kapacitans.
Det jobbiga med att beställa komponenter som kostar 5 kr eller så är att frakten blir så orimligt hög i förhållande till komponentens pris. Men jag hittade en låda med mindre kondensatorer. 3 stycken så blir det nära det avsedda.
En testinkoppling indikerar att problemet är löst.
Logga in
Skapa konto
Den stora grå kondensatorn har med spänningsmatningen till elektroniken att göra. Och den hade en femtedel av sin nominella kapacitans.
Logga in
Skapa konto
Det jobbiga med att beställa komponenter som kostar 5 kr eller så är att frakten blir så orimligt hög i förhållande till komponentens pris. Men jag hittade en låda med mindre kondensatorer. 3 stycken så blir det nära det avsedda.
Logga in
Skapa konto
När de används som just X-kondensatorer kan ju kapacitansen sjunka utan att den genomsnittlige användaren märker något. Jag har hört talas om fel på den kondensatorn i LVI-termostater förr. Men lite överraskade tyckte jag också att det var.Mikael_L skrev:
I min fläkt har de gjort det flera gånger. Ja inte samma kodning förstås. Hur mycket de tappade vet jag inte men tillräckligt för att inte längre fungera som tänkt.Mikael_L skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-flakten.156814/#post-1169063
Kondensatorn är märkt MKT så den är uppbyggd med metalliserad polyester.
För att få användas som X kondensator kondensatorn vara självläkande och inte ställa till med något farligt som tex kortslutning eller brand när den går sönder.
Förlora kapacitans är okay.
Vid spänningsspikar som orsakar genomslag i isoleringen bränner lite av det tunna metallskiktet bort och kapacitansen minskar av självläkningsprocessen.
Ersätt MKT X2 med en MKP X2 (polypropylen) kondensator i stället. De är tåligare. Välj gärna en med högre klassning, tex 105°C. Den borde tåla lite mer.
En kapacitiv nätdel med en spänningsdropperkonding är inte en snäll last för en X2 konding. Kanske lite längre spänning men det är inte en sinusfornmad last(ström) när det skapas en intern likriktad matningsspänning över en glättningskonding. Det blir korta strömspikar som åldrar/sliter/skapar värme utveckling. Och så lite nätstörningar/spikar på det.
Det skulle vara kul att göra en liten "obduktion" av kondingen. 😎
Kan passa på att dra en X2 relaterad anekdot.
En 10A propp gick. Poff. Tog isär den skyldiga LEDlampan. Det var bara grått pulver kvar av spänningsdropperkondingen.
Förmodar det var en keramisk konding. Ingen bränd plast lukt.
Den borde inte ha varit X2 klassad eftersom den orsakade kortslutning vid fel.
För att få användas som X kondensator kondensatorn vara självläkande och inte ställa till med något farligt som tex kortslutning eller brand när den går sönder.
Förlora kapacitans är okay.
Vid spänningsspikar som orsakar genomslag i isoleringen bränner lite av det tunna metallskiktet bort och kapacitansen minskar av självläkningsprocessen.
Ersätt MKT X2 med en MKP X2 (polypropylen) kondensator i stället. De är tåligare. Välj gärna en med högre klassning, tex 105°C. Den borde tåla lite mer.
En kapacitiv nätdel med en spänningsdropperkonding är inte en snäll last för en X2 konding. Kanske lite längre spänning men det är inte en sinusfornmad last(ström) när det skapas en intern likriktad matningsspänning över en glättningskonding. Det blir korta strömspikar som åldrar/sliter/skapar värme utveckling. Och så lite nätstörningar/spikar på det.
Det skulle vara kul att göra en liten "obduktion" av kondingen. 😎
Kan passa på att dra en X2 relaterad anekdot.
En 10A propp gick. Poff. Tog isär den skyldiga LEDlampan. Det var bara grått pulver kvar av spänningsdropperkondingen.
Förmodar det var en keramisk konding. Ingen bränd plast lukt.
Den borde inte ha varit X2 klassad eftersom den orsakade kortslutning vid fel.
Jag har fått lära mig att en X-kondensator får kortslutas vid fel. Då den sitter tvärs över matningen är det inte värre än att säkringen löser om den kortsluts. Däremot en Y-kondensator får inte kortslutas.blackarrow skrev:
Ja, Du har rätt. X kondensatorn får kortslutas. De har flera tillåtna felmoder.A Avemo skrev:
Ja, exakt så är det.A Avemo skrev:
Y får endast gå sönder med öppen krets som resultat.
https://www.electrokit.com/avstorningskondensatorer-x-och-y-klassning
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Vi hade LVI element i förra huset. Fick byta lite tyristorer efter några år. Minns inte exakt men jag har för mig att då lös dioden men det blev aldrig varmt.A Avemo skrev:Det här elementet blinkade oavbrutet med indikeringsdioden och blev bara ljummet. Dioden tändes distinkt och dimmades sedan ner till släckt som om matningsspänningen inte höll sig uppe vid belastning.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Helt OK timpeng då ny termostat kostar närmare 1000kr/st ink moms.
Jag fick i uppdrag av en kund att byta en massa termostater till radiatorer, det var kanske LVI, han hade köpt in nya termostater som reservdel (priset har jag ingen aning om), men ville leja bort det elektriska installerandet.
Ja bytet kom sig ju naturligtvis av att flera hade pajat, jag har för mig att han hade beställt så att jag skulle få byta alla, även de som fortfarande inte hade gått sönder.
Det hade kanske varit billigare att bara byta en komponent, men inte säkert, då han lejde bort det, för det är ju lite skillnad på hur man värderar sin egen tid jämfört med köpt tid.
I vilket fall, ett aningens ovanligt uppdrag för en elektriker, det är inte alla förunnat att göra det någon gång i sitt yrkesliv.
Inte det minsta svårt, jag tycker iofs att han nog kunnat gjort det själv, men kanske osäker, eller bara tyckte det var skönt att slippa.
Ja bytet kom sig ju naturligtvis av att flera hade pajat, jag har för mig att han hade beställt så att jag skulle få byta alla, även de som fortfarande inte hade gått sönder.
Det hade kanske varit billigare att bara byta en komponent, men inte säkert, då han lejde bort det, för det är ju lite skillnad på hur man värderar sin egen tid jämfört med köpt tid.
I vilket fall, ett aningens ovanligt uppdrag för en elektriker, det är inte alla förunnat att göra det någon gång i sitt yrkesliv.
Inte det minsta svårt, jag tycker iofs att han nog kunnat gjort det själv, men kanske osäker, eller bara tyckte det var skönt att slippa.