229 932 läst ·
1 476 svar
230k läst
1,5k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 138 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 138 inlägg
Tummen upp för den kunden, avstår skruvandet när det inte finns tillräckligt med kunskap/ osäkerhet 👍Mikael_L skrev:
Jag fick i uppdrag av en kund att byta en massa termostater till radiatorer, det var kanske LVI, han hade köpt in nya termostater som reservdel (priset har jag ingen aning om), men ville leja bort det elektriska installerandet.
Ja bytet kom sig ju naturligtvis av att flera hade pajat, jag har för mig att han hade beställt så att jag skulle få byta alla, även de som fortfarande inte hade gått sönder.
Det hade kanske varit billigare att bara byta en komponent, men inte säkert, då han lejde bort det, för det är ju lite skillnad på hur man värderar sin egen tid jämfört med köpt tid.
I vilket fall, ett aningens ovanligt uppdrag för en elektriker, det är inte alla förunnat att göra det någon gång i sitt yrkesliv.
Inte det minsta svårt, jag tycker iofs att han nog kunnat gjort det själv, men kanske osäker, eller bara tyckte det var skönt att slippa.
Nu så, snart redo för spel...
Det har legat i delar ett tag pga renoveringen av rummet.
När man är på den sjätte sargen så börjar man ha kommit på hur man spänner tyget. Det är nu man borde börja renovera ett biljardbord till...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har legat i delar ett tag pga renoveringen av rummet.
När man är på den sjätte sargen så börjar man ha kommit på hur man spänner tyget. Det är nu man borde börja renovera ett biljardbord till...
Nu är de sista delarna påskruvade, det är dammsuger och ett par spel har gjorts.
Man glömmer lätt bort hur tungt en boll rullar på ett "nytt" biljardbord. Men det är verkligen en bra känsla.
Jag tänkte låta frugan välja färg på knapparna (locken över skruvarna) på bordet, men jag satte dit gråa efter att fotot togs. Man kan ändra sig..
Man glömmer lätt bort hur tungt en boll rullar på ett "nytt" biljardbord. Men det är verkligen en bra känsla.
Logga in
Skapa konto
Jag tänkte låta frugan välja färg på knapparna (locken över skruvarna) på bordet, men jag satte dit gråa efter att fotot togs. Man kan ändra sig..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Kan det här bli en "HLR" kanske?
TVn var heldöd idag när det skulle tittas på nyheter.
Rätt precis 5 år gammal LG OLED65CX, googlar man verkar deras nätkort gå sönder titt som tätt...
Öppnade liket och försökte mäta lite grann..
Enligt ifixit ska kontakten längst upp till höger ha 12 volt mellan pin 12VM och ground.
Jag har noll.
Båda säkringarna är hela. Det knäpper i kortet så fort man sätter i sladden, typ 100-150 hz kanske, ganska tyst och det går inte att höra vilken komponent det kommer ifrån.. Annars ser allt normalt ut, inget bränt, ingen lukt etc..
Ska man gissa att nätkortet är paj eller?
Är det värt att lägga 2700 spänn på ett nytt, även om TVn kostade 20 papp för 5 år sen så verkar man ju få vara nöjd om man får ut 5 år ur modellen, det verkar ju vara problem med själva panelen och processorkortet med... 🤔
Rätt precis 5 år gammal LG OLED65CX, googlar man verkar deras nätkort gå sönder titt som tätt...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Enligt ifixit ska kontakten längst upp till höger ha 12 volt mellan pin 12VM och ground.
Logga in
Skapa konto
Jag har noll.
Båda säkringarna är hela. Det knäpper i kortet så fort man sätter i sladden, typ 100-150 hz kanske, ganska tyst och det går inte att höra vilken komponent det kommer ifrån.. Annars ser allt normalt ut, inget bränt, ingen lukt etc..
Är det värt att lägga 2700 spänn på ett nytt, även om TVn kostade 20 papp för 5 år sen så verkar man ju få vara nöjd om man får ut 5 år ur modellen, det verkar ju vara problem med själva panelen och processorkortet med... 🤔
Har du mätt alla spänningar som är uppmärkta?Dan_Johansson skrev:
Kan det här bli en "HLR" kanske?
[bild]
[bild]
[bild]
Jag har noll.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Problemet är att det behövs 3 olika spänningar, 12, 20 och 22 volt... Själva panelen behöver 22 volt, typ 14,5 A .. har inget som fixar det.. 🤔
Aaah, naturligtvis har de krånglat till det. Det går naturligtvis att lösa med ett maffigt på 24V och externa buck-converters, men men...Dan_Johansson skrev:
Om jag ska gå utifrån vad som tappade den magiska röken i min gamla plasmas nätagg så är det den stora blå myntformade till vänster.... Men det var ju tio år gammal tv som var hopplöst omsprungen i alla aspekter förutom just svärtan, så jag tittade på att laga den men kom fram till att det var svårt att hitta rätt delar. (kostnaden för mina två hade varit 20 kr styck samt frakt på 150 kr)
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Tror jag får skruva loss kortet imorgon, så man kommer åt att mäta på baksidan...
Det hade ju varit kul att hitta felet och reparera kortet, men jag är ju ingen MenditMark tyvärr.. 😬
Det hade ju varit kul att hitta felet och reparera kortet, men jag är ju ingen MenditMark tyvärr.. 😬
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Hos en död switchad nätdel ligger felet vanligen på primärsidan. Det är allting till vänster om den svarta streckade linjen.
Det ser ut att vara en dubbel nätdel då jag ser två transformatorer. Är båda halvorna döda?
Jag kan inte identifiera nånting här. Att de två säkringarna är hela är bra på så vis att det inte är nån härdsmälta i kraftkomponenterna, men det kan vara knivigare att hitta felet.
Börja med att försöka mäta dig fram till om "switchmotorn" går, t.ex om du har spänning på transformatorns sekundärsida.
Det bör finnas en optokopplare mellan primär och sekundär men jag ser ingen.
Det ser ut att vara en dubbel nätdel då jag ser två transformatorer. Är båda halvorna döda?
Jag kan inte identifiera nånting här. Att de två säkringarna är hela är bra på så vis att det inte är nån härdsmälta i kraftkomponenterna, men det kan vara knivigare att hitta felet.
Börja med att försöka mäta dig fram till om "switchmotorn" går, t.ex om du har spänning på transformatorns sekundärsida.
Det bör finnas en optokopplare mellan primär och sekundär men jag ser ingen.