229 932 läst ·
1 476 svar
230k läst
1,5k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Tog bort kortet och mätte nogrannare från undersidan..
Tyckte det var något skumt med den andra säkringen, så jag lödde bort ena benet på den för att mäta..
Uppenbarligen trasig...
Måste jue vara något skumt när det är 520 VDC över säkringen?
Tyckte det var något skumt med den andra säkringen, så jag lödde bort ena benet på den för att mäta..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppenbarligen trasig...
Måste jue vara något skumt när det är 520 VDC över säkringen?
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
520 V är kanske lite häftig. Det borde vara 325 V DC. Men det är nog lite fel att mäta över säkringen. Mät DC-spänningen efter likriktaren istället, vad den nu sitter. Du har två stora lytar som skulle kunna vara glättningen av DC. Mät över dem.
En trasig säkring tyder på kortis...besvärligt.
En trasig säkring tyder på kortis...besvärligt.
Skulle gissa på att någon av mosfetarna, eller annan komponent med tre ben som sitter mot kylflänserna har get upp och dragit med sig säkringen. Jag hade kollat upp databladet för dem och sedan kontinutetmätt dem och kollat så att de bara leder på "rätt håll".
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Det är typ 500 V plus på de stora kondensatorerna också... 🤔Bo.Siltberg skrev:
En bit över de 460 de är specade till....
Edit: likriktaren ger 325 volt, mycket riktigt..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Den lär ju ha aktiv PFC som skulle kunna generera den höga spänningen.
Om det är för att den är trasig eller för att den inte blir av med energin har jag dock ingen aning om.
Om det är för att den är trasig eller för att den inte blir av med energin har jag dock ingen aning om.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Frågan är väl om de andra kretskorten överlevt, jag lär nog inte lyckas laga kraftkortet, så känslan är väl att det inte är värt att köpa ett nytt och chansa.. 🤷
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Farfars robotklippare behövde ett nytt hjul, så det fick vi hjälpa till med.
Gardena/HQ har inte gjort det enkelt för sig när man monterade skalet på chassit, det sitter ju upphängt i en gummidetalj med ingjuten mutter, som skruven rostat fast i och ingen bra greppyta att hålla emot.
Men med lite bändning kunde man få hjulets skruvar förbi skalets kant och kunde byta hjulet.
Gardena/HQ har inte gjort det enkelt för sig när man monterade skalet på chassit, det sitter ju upphängt i en gummidetalj med ingjuten mutter, som skruven rostat fast i och ingen bra greppyta att hålla emot.
Men med lite bändning kunde man få hjulets skruvar förbi skalets kant och kunde byta hjulet.
Logga in
Skapa konto
Skulle tvärtom vilja påstå att det är bland de absolut vanligaste felen i sådana nätdelar att X-kondensatorn tappar kapacitans så att matningsspänningen sjunker så pass att apparaten börjar bete sig udda.Mikael_L skrev:
Dessutom verkar det påfallande ofta röra sig just om dessa Arcotronics-kondensatorer. Om det sen beror på att de är marknadsdominerande eller att de är av dålig kvalitet vet jag inte. De lever ett ganska hårt liv i en sådan koppling.
Prova att renovera ett batteri till robotklipparen
Beställde från nkon, 10 batterier, nickel band och nå klister ringar, lär väl beställa en punktsvets också.
Finns inga nya batterier att köpa vad jag förstår
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Beställde från nkon, 10 batterier, nickel band och nå klister ringar, lär väl beställa en punktsvets också.
Finns inga nya batterier att köpa vad jag förstår
Jag antar att du menar färdiga nya batteripack och inte nya batterier för det där ser ut att vara vanliga 18650-batterier och såna finns det gott om, både nya och begagnade (rekonditionerade).nino skrev:
I sverige finns bl.a batteridoktorn vid Karlaplan (https://batteridoktorn.se) som har/gör mycket med batterier.
Ja precis, färdiga pack till klipparenKapsyl skrev:
Rekonditionerade? Hur lång garanti har sånna batterier?
Jag fick " repurposed ", dvs jag fick ficklampor med batteri i isf lösa batterier. 😳
Jag fick " repurposed ", dvs jag fick ficklampor med batteri i isf lösa batterier. 😳
Fullständigt OT...men de har tydligen flyttat till Solna. https://batteridoktorn.se/kontakt/ Bara så ingen åker till Karlaplan och blir besviken. 😇Kapsyl skrev:
Skrev i annan tråd om detta, ett motocyckelbatteri, startsollenoid, och lite annat krafs så var punksvetsen klar, Jag satte ihop en egen svets.nino skrev: