214 157 läst ·
1 349 svar
214k läst
1,3k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Låg en Makita 4ports laddare i skrotbingen som fick följa med hem.
Frågade grabbarna som haft den vad som var fel.
Dom hade varit på ett bygge med "konstig" ström, den och en singel laddare hade gett upp av någon anledning....
Någon som haft isär en och vet om det sitter någon säkring i?
Frågade grabbarna som haft den vad som var fel.
Dom hade varit på ett bygge med "konstig" ström, den och en singel laddare hade gett upp av någon anledning....
Någon som haft isär en och vet om det sitter någon säkring i?
Du kan kolla här, förvisso en äldre laddare för 1 batteri.nino skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/makita-laddare-dc18ra-110v-till-230v.100188/#post-697107
Det finns en säkring där. Om det har gått 400 volt i den så är risken att trafon har brunnit upp.
Medlem
· Blekinge
· 11 692 inlägg
Jag försökte att uppliva en gammal Blaupunkt med mekaniska stationsval. 3 tryckknappar för FM, 2 för mellanvåg en för långvåg. Det är inte lätt!
När allt mekaniskt fungerar ska den väl även justeras elektroniskt. Finns massvis med små potar/justerbara konningar i innedelen.
När allt mekaniskt fungerar ska den väl även justeras elektroniskt. Finns massvis med små potar/justerbara konningar i innedelen.
Efter att varit hos mor och bytt två kranar kommer man hem och tvättmaskinen, Bosch Seriers 8, har bekymmer, luckan går inte att öppna. Tänkte det var låset som strulade men det lät OK och det hjälpte inte att dra i nödöppnaren heller 🤔
Visar sig att det är handtaget som inte gör jobbet längre och då uppstod frågan om hur tusan får jag upp luckan. Googlande och YouTubande gav svaret, med linjal i springan för handtaget.
Nästa steg blir att byta handtaget och Bosch hade till och med Black Week på reservdelar, -40%, så inte värt att laga gamla handtaget.
Blir mer när jag byter men ville dela detta om någon stöter på samma problem då det var inte det första som sökningen gav och även i nedan video är det en bisats att det går att öppna på det sättet, verkade mer som att han kom på på vägen efter allt annat bändande.
Visar sig att det är handtaget som inte gör jobbet längre och då uppstod frågan om hur tusan får jag upp luckan. Googlande och YouTubande gav svaret, med linjal i springan för handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa steg blir att byta handtaget och Bosch hade till och med Black Week på reservdelar, -40%, så inte värt att laga gamla handtaget.
Blir mer när jag byter men ville dela detta om någon stöter på samma problem då det var inte det första som sökningen gav och även i nedan video är det en bisats att det går att öppna på det sättet, verkade mer som att han kom på på vägen efter allt annat bändande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg
Blev sugen på att spela Dead Space häromdagen, men krysslådan ville inte längre läsa skivor... Fick tips om att man kan justera strömmen till lasern i skivläsaren, sagt och gjort, drog på lite mer ström till lasern och nu läser den skivor igen!
Fixade grannens Xbox med samma problem. Dock bytte jag lasern...har för mig att jag läste att fixen att kräma på lasern mer är en temporär fix. Minns att det var ett h-vete att få isär den där lådan, och har senare förstått att det finns ett specialverktyg för att göra det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 357 inlägg
Lasern bytte jag för fem år sedan, så detta är mer en chansning, jag tror jag har den gamla kvar, kan vara att den vaknar till liv av samma sak.P Paxman skrev:
Trimpotten ska sättas på 3.0-3.4k, min var på 3.3k och jag justerade till 3.0.
Går ganska fort när man öppnat den några gånger och clipsen inte sitter så bra längre.
Idag var det dags, tog 10 minuter att byta handtagetTeroM skrev:
Efter att varit hos mor och bytt två kranar kommer man hem och tvättmaskinen, Bosch Seriers 8, har bekymmer, luckan går inte att öppna. Tänkte det var låset som strulade men det lät OK och det hjälpte inte att dra i nödöppnaren heller 🤔
[bild]
[media]
Logga in
Skapa konto
och passade på att kolla på trumbelysningen som lyst med sin frånvaro senaste åren. Enklare att ta loss och få tillbaka låsfjädern till bälgen utan lucka på plats. Sladd som vibrerat av,
Logga in
Skapa konto
som självklart sitter i en engångskontakt. Klippte även den andra och lödde direkt på lilla kretskortet med lysdioden på.
Logga in
Skapa konto
Varde ljus 🙂
Den här spektakulära stående tangentialspelaren från 1981 fick nytt liv idag.
Drivremmen till skivtallriken hade smält ihop till en smetig remsa. Dreven till servomotorerna var ihopbeckade av intorkat fett. Jag lyckades hitta nytillverkade remmar till skivtallrik och servomotorer. En del rengöring tog vid och potentiometrarna för varvtalsjustering fick "smörjas" upp med elektronikrengöring. Nu funkar den som den gjorde tidigare. Inga kondingar hade bulat för övrigt. Lyckligtvis hittade jag en phonoingång med RIAA-förstärkning på hembioförstärkaren så det gick smidigt att få igång den med ok ljud. Kul att spisa skivor igen!
Logga in
Skapa konto
Drivremmen till skivtallriken hade smält ihop till en smetig remsa. Dreven till servomotorerna var ihopbeckade av intorkat fett. Jag lyckades hitta nytillverkade remmar till skivtallrik och servomotorer. En del rengöring tog vid och potentiometrarna för varvtalsjustering fick "smörjas" upp med elektronikrengöring. Nu funkar den som den gjorde tidigare. Inga kondingar hade bulat för övrigt. Lyckligtvis hittade jag en phonoingång med RIAA-förstärkning på hembioförstärkaren så det gick smidigt att få igång den med ok ljud. Kul att spisa skivor igen!
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 10 407 inlägg
Då vet jag vart jag kan skicka min LT-15V på service då... 😀ClasseClas skrev:
Den här spektakulära stående tangentialspelaren från 1981 fick nytt liv idag.
[bild]
[bild]
Det här ser ju inte så kul ut
Moddade alla lamphållare ett par år sedan för att få in nya lampor men har ingen lust att felsöka vilken som inte funkar då det varit flera som gått tidigare.
Hittade vita ledslingor med rätt längd och för 230V så bara börja tråckla.
Bytte i båda och nu bör det hålla ett antal år till.
Logga in
Skapa konto
Moddade alla lamphållare ett par år sedan för att få in nya lampor men har ingen lust att felsöka vilken som inte funkar då det varit flera som gått tidigare.
Hittade vita ledslingor med rätt längd och för 230V så bara börja tråckla.
Logga in
Skapa konto
Bytte i båda och nu bör det hålla ett antal år till.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara