Cool, men kom igen och berätta hur det går när den använts några timmar.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Cool, men kom igen och berätta hur det går när den använts några timmar.
Lovar att återkomma om den inte håller måttet. Har en misstanke om att TPUn inte kommer palla oljan i längden.

Låg en Makita 4ports laddare i skrotbingen som fick följa med hem.
Frågade grabbarna som haft den vad som var fel.
Dom hade varit på ett bygge med "konstig" ström, den och en singel laddare hade gett upp av någon anledning....
Någon som haft isär en och vet om det sitter någon säkring i?

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag försökte att uppliva en gammal Blaupunkt med mekaniska stationsval. 3 tryckknappar för FM, 2 för mellanvåg en för långvåg. Det är inte lätt!
När allt mekaniskt fungerar ska den väl även justeras elektroniskt. Finns massvis med små potar/justerbara konningar i innedelen.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns massvis med små potar/justerbara konningar i innedelen.
Risken är väl att det även finns ett gäng kondingar som gett upp.

Efter att varit hos mor och bytt två kranar kommer man hem och tvättmaskinen, Bosch Seriers 8, har bekymmer, luckan går inte att öppna. Tänkte det var låset som strulade men det lät OK och det hjälpte inte att dra i nödöppnaren heller 🤔
Visar sig att det är handtaget som inte gör jobbet längre och då uppstod frågan om hur tusan får jag upp luckan. Googlande och YouTubande gav svaret, med linjal i springan för handtaget.

Linjal används för att öppna tvättmaskinslucka när handtaget på en Bosch Series 8 inte fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg blir att byta handtaget och Bosch hade till och med Black Week på reservdelar, -40%, så inte värt att laga gamla handtaget.

Blir mer när jag byter men ville dela detta om någon stöter på samma problem då det var inte det första som sökningen gav och även i nedan video är det en bisats att det går att öppna på det sättet, verkade mer som att han kom på på vägen efter allt annat bändande.

• Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Blev sugen på att spela Dead Space häromdagen, men krysslådan ville inte längre läsa skivor... Fick tips om att man kan justera strömmen till lasern i skivläsaren, sagt och gjort, drog på lite mer ström till lasern och nu läser den skivor igen!

• Xbox-startskärm med "Play Dead Space" markerat.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Fixade grannens Xbox med samma problem. Dock bytte jag lasern...har för mig att jag läste att fixen att kräma på lasern mer är en temporär fix. Minns att det var ett h-vete att få isär den där lådan, och har senare förstått att det finns ett specialverktyg för att göra det.

P Paxman skrev:
Fixade grannens Xbox med samma problem. Dock bytte jag lasern...har för mig att jag läste att fixen att kräma på lasern mer är en temporär fix. Minns att det var ett h-vete att få isär den där lådan, och har senare förstått att det finns ett specialverktyg för att göra det.
Lasern bytte jag för fem år sedan, så detta är mer en chansning, jag tror jag har den gamla kvar, kan vara att den vaknar till liv av samma sak.
Trimpotten ska sättas på 3.0-3.4k, min var på 3.3k och jag justerade till 3.0.

Går ganska fort när man öppnat den några gånger och clipsen inte sitter så bra längre.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
krysslådan
😂😂😂

TeroM TeroM skrev:
Efter att varit hos mor och bytt två kranar kommer man hem och tvättmaskinen, Bosch Seriers 8, har bekymmer, luckan går inte att öppna. Tänkte det var låset som strulade men det lät OK och det hjälpte inte att dra i nödöppnaren heller 🤔
Visar sig att det är handtaget som inte gör jobbet längre och då uppstod frågan om hur tusan får jag upp luckan. Googlande och YouTubande gav svaret, med linjal i springan för handtaget.

[bild]

Nästa steg blir att byta handtaget och Bosch hade till och med Black Week på reservdelar, -40%, så inte värt att laga gamla handtaget.

Blir mer när jag byter men ville dela detta om någon stöter på samma problem då det var inte det första som sökningen gav och även i nedan video är det en bisats att det går att öppna på det sättet, verkade mer som att han kom på på vägen efter allt annat bändande.

[media]
Idag var det dags, tog 10 minuter att byta handtaget

Glaskupol med monteringsring på arbetsyta, omgiven av skruvmejsel, skruvdragare och skruvar, på en grå handduk.
Skapa konto

och passade på att kolla på trumbelysningen som lyst med sin frånvaro senaste åren. Enklare att ta loss och få tillbaka låsfjädern till bälgen utan lucka på plats. Sladd som vibrerat av,

Närbild av en tvättmaskinsöppning med en lös anslutning och ledningsdetaljer vid dörren.
Skapa konto

som självklart sitter i en engångskontakt. Klippte även den andra och lödde direkt på lilla kretskortet med lysdioden på.

Öppen tvättmaskin med trumma i rostfritt stål, med synlig sladd och led-belysning inuti.
Skapa konto

Varde ljus 🙂

• Gilla
SCB och 10 till
  • Laddar…
ClasseClas
Den här spektakulära stående tangentialspelaren från 1981 fick nytt liv idag.
Stående tangentialspelare från 1981 med vinylskiva på plats, uppställd på ett träbord med en fjärrkontroll bredvid.
Skapa konto

Drivremmen till skivtallriken hade smält ihop till en smetig remsa. Dreven till servomotorerna var ihopbeckade av intorkat fett. Jag lyckades hitta nytillverkade remmar till skivtallrik och servomotorer. En del rengöring tog vid och potentiometrarna för varvtalsjustering fick "smörjas" upp med elektronikrengöring. Nu funkar den som den gjorde tidigare. Inga kondingar hade bulat för övrigt. Lyckligtvis hittade jag en phonoingång med RIAA-förstärkning på hembioförstärkaren så det gick smidigt att få igång den med ok ljud. Kul att spisa skivor igen!

Inuti en stående tangentialspelare från 1981 med synliga kretsar, kablar och drivremmar efter renovering.
Skapa konto

• Gilla
VidarH och 18 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Den här spektakulära stående tangentialspelaren från 1981 fick nytt liv idag.
[bild]

Drivremmen till skivtallriken hade smält ihop till en smetig remsa. Dreven till servomotorerna var ihopbeckade av intorkat fett. Jag lyckades hitta nytillverkade remmar till skivtallrik och servomotorer. En del rengöring tog vid och potentiometrarna för varvtalsjustering fick "smörjas" upp med elektronikrengöring. Nu funkar den som den gjorde tidigare. Inga kondingar hade bulat för övrigt. Lyckligtvis hittade jag en phonoingång med RIAA-förstärkning på hembioförstärkaren så det gick smidigt att få igång den med ok ljud. Kul att spisa skivor igen!

[bild]
Då vet jag vart jag kan skicka min LT-15V på service då... 😀

• Haha
ClasseClas
  • Laddar…
Det här ser ju inte så kul ut

Två stjärnformade dekorationer i fönster, en belyst med vita LED-lampor och den andra släckt.
Skapa konto

Moddade alla lamphållare ett par år sedan för att få in nya lampor men har ingen lust att felsöka vilken som inte funkar då det varit flera som gått tidigare.

Hittade vita ledslingor med rätt längd och för 230V så bara börja tråckla.

Flätad stjärna av rep dekorerad med vita LED-slingor, fotograferad ovanifrån på ett svart underlag.
Skapa konto

Bytte i båda och nu bör det hålla ett antal år till.

Två stjärnformade ljusinstallationer med LED-lampor hänger framför ett fönster, lysande med ett varmt gult sken i mörkret.
Skapa konto

• Gilla
SCB och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.