Ett mål hade gått sönder här hemma, hade ett rör i skrotbingen som passade perfekt, borrade upp ett hål för låsningen.
Stukade det yttre röret lite för att hålla det på plats.
 
  • Röda och silverfärgade rör på gräsmattan med borrade hål för låsning, ett del av ett reparationsprojekt för ett trasigt mål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
Pryl-HLR kräva skrotbingar! 😎
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Pryl-HLR kräva skrotbingar! 😎
När jag bytte bussningar i bakvagnen på V70'n visade sig ett skrotat framhjulslager och ett frihjulslager till generatorn från samma bil passa perfekt vid inpressning av de nya bussningarna.
Den som spar han har!
😃

/Höghus
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Fläktens fot í kinaplast sprack i bitar, lite afrikanskt trä blev en sjukt mycket stabilare fot.
 
  • Gilla
useless och 6 till
  • Laddar…
ullberg
För ca 5 år sedan värmenöp / skar röjsågen av oklar anledning, var olja i bensinen, gissar för snålt ställd förgasare då den gick av bara f-n tills den inte gick bra alls. Man kunde fortfarande starta men det gick allt annat än bra. Då hittade jag ingen komplett kolv+cylinder utan gjorde en fuling och bytte bara cylinder (som var den som såg riktigt tråkig ut), cylindern som hade nikasil-beläggning försökte jag bara få bort kolvens aluminium från. Blev ok men inte helt bra och jag kunde se att cylindern också hade några små skador.

För kanske två år sedan hittade jag ett kit med cylinder och kolv. Köpte men då gick sågen bra så jag bytte aldrig - när jag startade den i helgen var den väldigt trött så fort den blivit lite varm och jag insåg att det var dags för ett byte. Gamla cylindern demonterad, kolven ser inte kul ut med i princip bara vertikala märken hela varvet runt - nästan förvånad att den alls startade
Motordel från röjsåg med ny cylinder installerad, omgiven av rosa tyg. Synliga vertikala märken på kolven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick ganska smidigt att byta till den nya som såg betydligt bättre ut - men så är den också ny :)
Orange röjsåg med borttagen cylinder och kolv visas, utomhus på grus. Verktyg och reservdelar ligger bredvid, inklusive röd tång och oljeflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter uppstart tvekade den lite på gasen trots mina försök att justera förgasaren, så det fick bli rengöring av den också och nu har jag kört två tankar utan problem! Byte till batterisåg verkar får vänta ett tag till (även om jag är lite sugen på ett komplement, får se var den tanken landar…)

/U
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
För ca 5 år sedan värmenöp / skar röjsågen av oklar anledning, var olja i bensinen, gissar för snålt ställd förgasare då den gick av bara f-n tills den inte gick bra alls. Man kunde fortfarande starta men det gick allt annat än bra.
Kan varit skit i bensinen också. precis lagom i filter eller munstycke så går det som f-n tills det tar stopp. För 30 år sen tankade jag dålig soppa i Björkäng. Sen gick vespan som ett skott tills den stannade. Kickade och upptäckte att kompressionen var obefintlig. Det var mitt i natten så jag ledde den till en verkstad i Slöinge och inväntade öppningsdags. Fick låna lite verktyg och upptäckte att det hade smält ett hål mitt i kolven. Lite noggrannare titt på bränslefiltret visade att det var fullt av skit. Som tur var kunde jag ta bussen till pågatåget och sen åka ner till Arlöv där det på den tiden fanns en butik/verkstad som var specialiserad på scootrar i allmänhet och vespa i synnerhet. "Bara" att köpa en ny kolv åka tillbaka och sätta i kolven. Var hemma i Lund på kvällen. Det var enklare förr, hade det hänt med den Honda SH150 jag kör nu hade jag fått ringa på bärgare, tad den till en auktoriserad verkstad och sen vänta på den nån vecka plus att man fått betala en bra slant.
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Kan varit skit i bensinen också. precis lagom i filter eller munstycke så går det som f-n tills det tar stopp. För 30 år sen tankade jag dålig soppa i Björkäng. Sen gick vespan som ett skott tills den stannade. Kickade och upptäckte att kompressionen var obefintlig. Det var mitt i natten så jag ledde den till en verkstad i Slöinge och inväntade öppningsdags. Fick låna lite verktyg och upptäckte att det hade smält ett hål mitt i kolven. Lite noggrannare titt på bränslefiltret visade att det var fullt av skit. Som tur var kunde jag ta bussen till pågatåget och sen åka ner till Arlöv där det på den tiden fanns en butik/verkstad som var specialiserad på scootrar i allmänhet och vespa i synnerhet. "Bara" att köpa en ny kolv åka tillbaka och sätta i kolven. Var hemma i Lund på kvällen. Det var enklare förr, hade det hänt med den Honda SH150 jag kör nu hade jag fått ringa på bärgare, tad den till en auktoriserad verkstad och sen vänta på den nån vecka plus att man fått betala en bra slant.
Frugan har jobbat på Scootercity i Arlöv. Den världen är så liten så ni var säkert bekanta på den tiden.
 
Ursviken Ursviken skrev:
Frugan har jobbat på Scootercity i Arlöv. Den världen är så liten så ni var säkert bekanta på den tiden.
Jo, jag vill minnas att det stod en tjej i den kombinerade servicedisken/kassan emellanåt. Det var en period när jag var där varje vecka och köpte plastdrev till hastighetsmätaren på min PX200. Av nån anledning jag inte kunde lista ut käkade den såna för att plötsligt sluta med det. Det är möjligt hon kommer ihåg min vespa. Kan inte finnas så många vita vespor med en röd och en grön sidokåpa och med en stor tonad plexiglasruta. Eller kanske inte, 3 decennier är ganska länge.
 
Redigerat:
Kapsyl Kapsyl skrev:
Jo, jag vill minnas att det stod en tjej i den kombinerade servicedisken/kassan emellanåt. Det var en period när jag var där varje vecka och köpte plastdrev till hastighetsmätaren på min PX200. Av nån anledning jag inte kunde lista ut käkade den såna för att plötsligt sluta med det. Det är möjligt hon kommer ihåg min vespa. Kan inte finnas så många vita vespor med en röd och en grön sidokåpa och med en stor tonad plexiglasruta. Eller kanske inte, 3 decennier är ganska länge.
Tre decennier verkar dessvärre ha försämrat minnet men polletten trillar nog ned efter ett tag.
 
I måndags kväll bytte jag delar i växellådorna till robotklipparens bakhjul.

Praktiskt med repsatser (och uppgraderingssatser om man vill det) från klipparservice.
900kr att laga båda istället för att köpa nya för 2500kr styck.

Lyckan blev kortvarig då jag dagen efter hittade ena framhjulet i gräsmattan.
Mindre än 300kr för en reperationssats för bägge hjulen.

Så nu ska vi förhoppningsvis tuffa på lite till
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kylfläkten till ugnen verkar inte köra ordentligt, skruvade isär det hela för att felsöka, trodde det var att fläkten kärvade (för det har varmluftsfläkten gjort från och till).

Upptäckte att ugnens styrbox (termometer och timer) även styrde fläkten och lödde av relät för att konstatera att det fungerar.

Monterade ihop det hela igen och nu kör fläkten 🙄

Aja, förhoppningsvis slipper vi en överhettad spis som stänger av sig mitt i pizzabaket nästa gång.
 
  • Öppen ugn med avmonterat bakstycke, exponerade kablar och komponenter för felsökning av kylfläkt och styrbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Lyssnade på ett intressant radioprogram häromdagen, Prylarnas pris. Det var första avsnittet i en serie och i korthet handlade det om hur prylarna är designade för att hålla lagom länge och inte hur länge som helst, för att företagens affärsmodeller går ut på att sälja nya prylar.

Länk till programmet på SR:
[länk]

Det har ju också kommit upp förslag på nya tvingande EU-regler att tillverkarna ska utforma produkterna så att de ska bli lättare att laga och att de måste tillhandahålla reservdelar för att vi ska få en mer cirkulär ekonomi.

Länk SVT:
[länk]

Så frågan är, vilka prylar har ni förlängt livet på på sistone? Gärna en pryl med ett fel som hade fått gemene man att kasta prylen och inte tänka en tanke på att ge sig på att laga.

Själv lagade jag vår brödrost för någon dag sedan. Problemet var att den inte längre kastade upp den färdiga skivan utan snarare kilade fast den så att den var omöjlig att få ut. Metallbygeln som ska centrera skivan i facket fungerade inte heller. Jag var precis på väg till affären för att köpa en ny brödrost som inte driver mig till vansinne varje morgon, när jag hörde radioprogrammet och bestämde mig för att jag skulle vinna över den här brödrosten.

Gärningsprylen, en cirka fem år gammal OBH Nordica i rostfritt utförande.
[bild]
Här kan man se att den tandade plåt som ska skicka upp brödet i det undre facket helt har deformerat sig och man kan föreställa sig att när den påbörjat sin uppåtgående rörelse så kilar den istället fast skivan.
[bild]
Den var ganska enkel att ta isär, fyra skruvar på undersidan som håller ihop skyddsplåtarna med basen. Sen sitter de ihop med varandra med olika falsade spår och piggar.[bild]
Här kan man se att den änden på den tandade plåten har tryckts ned betydligt i spåret på det högra facket jämfört med det vänstra. Plåtarna är bara infästa på ena kortsidan i mekanismen så man förstår att de lätt böjer sig om man inte hanterar den med silkesvantar. Man kan också se att en fjäder har hoppat lös uppe till höger. Det var detta som gjorde att mackan inte centrerades i facket.
[bild]
Eftersom att den bara hölls ihop med fyra skruvar och att resten av sammanfogningarna skulle pressas in i rätt falsar osv var den helt omöjlig att montera ihop på ett helt korrekt sätt. Jag fick fuska lite och böja till vissa av piggarna i plåten för att få lite mer spelrum. Men det är precis där skruvarna kommer sen så det gör inte så mycket i praktiken. Det hade varit enklare med en estetik som tillåter fler synliga skruvar, så man slipper presspassningen av delarna.
[bild]
Efter lite utvändig puts så är den som ny. Sambon blev förvånad och imponerad (och lite förfärad att jag lagt två timmar på att laga en billig brödrost)
[bild]

Min nästa pryl som antingen får HLR eller hamnar bland elektronikskrotet är vår torktumlare som har slutat bli varm. Är det nån som vet om det är enkelt/möjligt att laga? Är lite trist att köpa ny torktumlare innan vi renoverat badrummet.
[bild]
Så har du räddat någon pryl från en för tidig elektronikdöd på sistone?
Rutin minst sen 50 år att skruva isär och försöka laga ofta enkla fel. Inget märkvärdigt om man inte har tummen mitt i handen och inte vågar förståss
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vilket de 88 sidorna diskussion i tråden, de senaste sex åren, även verkar visa..
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteC och 5 till
  • Laddar…
Fördelen med en telefon som är avsedd att repareras är att det är lätt att reparera.
Efter alldeles för lång väntetid har Fairphone ryckt upp sig och skickade ny skärm och laddkontakt.
5min senare funkar det återigen att ladda mobilen med alla sladdarna jag har hemma.

Förpackningar till Fairphone 4 5G med ny skärm och USB-C port på ett tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SCB och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fördelen med en telefon som är avsedd att repareras är att det är lätt att reparera.
Efter alldeles för lång väntetid har Fairphone ryckt upp sig och skickade ny skärm och laddkontakt.
5min senare funkar det återigen att ladda mobilen med alla sladdarna jag har hemma.
Är det inte lite fusk att du har reparerat en pryl som är avsedd att repareras? Ingen pryl-HLR på den, så att säga. 🤓😉
 
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.