229 904 läst ·
1 476 svar
230k läst
1,5k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Så friställa de gulnade plastdetaljerna och lägga dem i ett bad av varm väteperoxidlösning och utsätta dem för UV-ljus för att kanske få dem lite bättre. Eventuellt kommer plasten att bli spröd och / eller flammig. Jag gillar uttrycket att ett bra hempularprojekt är överarbetat och har mediokert resultat.blackarrow skrev:
Intressant också att det talas om UV-ljus för att bleka plasten. Jag trodde det var UV-ljus som fick den att gulna. Jag kanske provar metoden någon gång. Men antagligen på något annat än en 20 år gammal billig mikrovågsugn.
300 pix för en kritvit resevdelsdonator.A Avemo skrev:Den här mikrovågsugnen slutade att snurra på tallriken för några år sedan.
[bild]
När jag öppnade den konstaterade jag att det var avbrott i lindningen på motorn. En snabb sökning visade att en precis likadan motor gick att beställa från Aliexpress för 55 kronor inklusive frakt.
[bild]
Så nu snurrar tallriken igen. Jag har för mig att hela mikron kostade runt 500 kr när den var ny för sådär 20 år sedan. Om man bara kunde få den gulnade plasten lite vitare igen.
Ser ut att vara samma modell med annat namn. 😁
https://www.blocket.se/19972020
/Höghus
Smeg småel är märkta: Designed in Italy made in PRC och packas sträckfilmade utan pall på släpmattor i containers och väldigt ofta när personalen drar ut "paketen" med truck så går sträckfilmen sönder och kartongerna studsar över golvet....blackarrow skrev:
[bild]
Några rejäla smällar från kaffemaskinen hördes. Sen blinkade en lampa.
[bild]
Paket från Frankrike.
SOS-parts.fr
[bild]
Full med kaffe och kolven satt på mitten
[bild]
Hälften av kuggarna borta på stora kugghjulet.
[bild]
Idag blev det gott morgonkaffe igen.
[bild]
(Reservdelarna så billiga att det kändes dyrt med frakten). 😀
Nästa gång kostar jag nog på den ett nytt bryggverk. Det är en repa i cylindern, med kugghjulen kostade en 1/10 del av hela enheten.
Jag insåg just en bieffekt av mitt ingrepp. Det blev som sagt en förbättring genom att tallriken började snurra. Men tyvärr skedde samtidigt försämringen att den slutade att värma det man stoppade i den. Så jag tog av locket igen.A Avemo skrev:Den här mikrovågsugnen slutade att snurra på tallriken för några år sedan.
[bild]
När jag öppnade den konstaterade jag att det var avbrott i lindningen på motorn. En snabb sökning visade att en precis likadan motor gick att beställa från Aliexpress för 55 kronor inklusive frakt.
[bild]
Så nu snurrar tallriken igen. Jag har för mig att hela mikron kostade runt 500 kr när den var ny för sådär 20 år sedan. Om man bara kunde få den gulnade plasten lite vitare igen.
Jag tror att den här svarta saken skall vara ansluten i båda ändar.
När den sitter på det här viset blir det både varmt och tallriken snurrar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Då är det nog fjäderbandet som har gått av. Om det finns som reservdel, men det skulle förvåna mig. Ta isär kåpan och kolla om det går att bocka om fjäderstålet. Eller om anslutningen till mätbandet som har brustit och om det går att snida till en ny låsning.nino skrev:
Jag försökte själv att laga ett Hultsforsband för många år sedan, men all bearbetning av fjäderstålet slutade med stt det gick av igen. Dessa måttband hade dock själva mätbandet som reservdel.
Jag tycker det är hedervärt att du ifrågasätter om det går. Jag har svårt att tänka mig att måttbanden kostar så mycket att det i praktiken är ekonomiskt värt att försöka laga dem, men en ansträngning att ändå göra det. Plus i kanten!nino skrev:
Jag har försökt att laga måttband med samma problem. Fjädern har då varit hel, det är istället infästningen av fjädern som har släppt pga åldrande (eller bara rent av kass) plast.
Väderstationen började visa -5518 grader utomhus. Plockade isär den och noterade att sensorn är utbytbar och fuktig. Beställde en ny som såg ut att ha bättre väderskydd (den skall tydligen tåla salt bättre). Jag provade dock att torka upp sensorn också och då gick den igång. Jag noterade då också att strålningsskyddet var felmonterad från fabrik, de två sista delarna var bägge "golv". Detta är nog orsaken till att den blivit våt då troligen underkanten av sensorn tagit i golvet.
Borrade hål i ena "botten" och satte den överst istället och monterade ihop allt. Vi får se hur länge det fungerar, men en ny sensor som har distans till filtret är på väg och har förhoppningsvis kommit innan det blir problem igen.
Borrade hål i ena "botten" och satte den överst istället och monterade ihop allt. Vi får se hur länge det fungerar, men en ny sensor som har distans till filtret är på väg och har förhoppningsvis kommit innan det blir problem igen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Något skumt är det med vädret. Efter toksnöfallet förra veckan slutade båda mina bilar att visa utetemperatur samtidigt. Surt när normalt byte av NTC-motståndet kostar ingenting, men standardåtgärd ät att byta hela backspegeln för 3.500:- x2. Beställde hem originalgivare från England för 80:-. Hyfsat enkelt att byta om man är lite händig.pacman42 skrev:
I och med detta slutade även värmepumpens utegivare att fungera och visade -4800°. Ett standard NTC-motstånd fanns säkert i gömmorna.
Några dagar senare när givarna från England dök upp i lådan, började naturligtvis samtliga givare att fungera igen. Vafan!?