nino nino skrev:
Prova att renovera ett batteri till robotklipparen

[bild]

[bild]

Beställde från nkon, 10 batterier, nickel band och nå klister ringar, lär väl beställa en punktsvets också.

Finns inga nya batterier att köpa vad jag förstår
Det bör finnas 2x4 batteripaket att köpa, då är det bara laddelektroniken du behöver löda.

pacman42 pacman42 skrev:
Det bör finnas 2x4 batteripaket att köpa, då är det bara laddelektroniken du behöver löda.
Ok har ingen koll på det här så blev lösa batterier, var 7st i
Har 3st lika klippare så funkar det här är det kanon

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Skrev i annan tråd om detta, ett motocyckelbatteri, startsollenoid, och lite annat krafs så var punksvetsen klar, Jag satte ihop en egen svets.
Ja jag hade för mig att jag läst om en hembyggda, men för mig som inte har så mycket av just sånna bra att ha saker så var 650:- en helt ok kostnad om den funkar

Min Siemens EQ6 s700 bråkade efter en rengöring. "Call hotline".

Visade sig att det krävdes en rengöring av några keramiska skivor i en manick inuti maskinen. Fick göra om det tre gånger, för det slank ur en microbrytare jag missade de första gångerna. Blev även en lödning av kabeln till elmotorn, den såg risig ut efter lite brysk hantering.

Allt som allt tjänade (japp, tjänade! 😁) jag minst 10000:- då jag slapp köpa en ny. Pengar som åtminstone delvis hamnar på vetktyg!

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Har beställt grejer för kommande HLR på bilen. Förra sommaren sa ju turbon hej då, och nu har den gamla oljeledningen till den börjat läcka. Och så var ju bilen även underkänd på besiktningen pga en glappande spindelled med begynnande hjullagerfel och ojämn bromsverkan dessutom, samt felaktig ljusbild pga defekt automatik.

Vilket resulterade i att man gick igenom alla poster hos Aeromotor och landade i alldeles för många grejer. Precis som det ska vara. En glappande spindelled betyder att man beställer två nya länkarmar. Ojämn bromsverkan betyder nya skivor och belägg. Då är det lika bra att byta bromssköldarna samtidigt när allt är nere. Felaktig ljusbild betyder nya nivågivare. Och så kommer man ihåg att bakluckan inte är så spänstig längre så man tar två billiga fjädrar också. Å så var det ju ganska många mil sedan DPFn byttes så en sådan också. Då kan man ju lika gärna ta bränslefilter, kupefilter , oljefilter och luftfilter samtidigt. Och så var väl sminkspeglarnas lampor lite svaga?Dessutom har ju hasplåten rymt någon gång under vintern...

Tur att det landade på två pizzor under 8 papp. Otur att beräknad leverans är en måndag. Jag hoppas att "mekhjälpen" inte har något för sig den sista helgen innan sista datum för ombesiktning... Återkommer om ett par veckor.

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Den 8år gamla häcksaxen från HQ ville helt plötsligt inte, dödmansgreppet eller vad det kan kallas hade gett upp internt.
HQs lösning är ett nytt handtag för 800kr, halva priset av en ny maskin.

Får se hur länge Epoxi och en bit najtråd håller.

IMG_20260613_104656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260614_101654.jpg
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 11 till
  • Laddar…
Efter att ha väntat ett par veckor längre än rimligt så var jag en sväng förbi meken igår och bytte det som besiktningen gnisslande på. Partikelfilter och istället för en spindelled som de underkände blev det bägge länkarmarna då det tydligen är ett skitgöra att göra bara spindelled.
Men meken tyckte inte att det var så glappt i spindelleden så det lutar åt att besiktningen feldiagnosticerade och det egentligen är hjullagret som är kasst... The joy, the joy...

F
En trogen följeslagare hade börjat låta mycket illa, nämligen skotorken! Det lät som att fläkthjulet var synnerligen obalanserat. Trevligt kvällspyssel när kulingvinden viner runt knuten och precis som legobygge gör det sig bäst mitt på vardagsrumsgolvet…
4 olika skruvar varav de yttersta tri-wing, så jag fick tom. plocka fram kittet med specialbits. Extra kul!🤩
IMG_3291.jpeg
Skapa konto

IMG_3292.jpeg
Skapa konto

Väl framme vid fläkthjulet var det en rejäl spricka i fästet så hjulet satt inte ens nästan på plats.
IMG_3294.jpeg
Skapa konto

Lite cyanoakrylatlim och två buntband så håller det för att torka dagens blöta skor, men jag tror ändå vi får äska om en ny i kommande årets budget…

Jag var lite för ivrig att skruva ihop så det blev ingen efter-bild på fläkthjulet. Det blev nästan balanserat med två buntband. Nästan!😅

• IMG_3293.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
MultiMan och 11 till
  • Laddar…
Inte krav på ingenjörsutbildning att åstadkomma denna räddning utan väl i paritet vad jag klarar av. Och inte låter jag ekonomin styra detta heller utan mest på grund av att jag inte ville ta fram en ny.
IMG_3582.jpeg
Skapa konto

Och se nu funkar den tillfredsställande igen dammsugarpåsen.

• Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Poolpumpen har låtit illa i dryga året. Då jag skall byta liner i poolen passar jag på att byta lagren i pumpen med. Främre lagret ser inte så bra ut,

1783705034449.png
Skapa konto

och gick knappt att vrida runt den med fingrarna. Missade att dokumentera mer med bilder utom att en skruv till pumphuset hade oxiderat så den gick av

1783705312852.png
Skapa konto

Provade med 5-56, värme, våld, men tillslut blev det till att borra ur den. Funkar bra att använda genomgående skruv med mutter istället för att försöka gänga nytt i aluminiumgodset.

Missade att ta mer bilder på allt isärtaget men det får bli när jag får rätt axeltätning till pumpdelen och monterar ihop resten. Hade beställt sen tidigare men nu när det var isärtaget såg jag att jag fått en för stor tätning. En eloge till leverantören, Primastar pool, som stänge 12:00 enligt telefonsvararen men svarade på mitt mejl nu på kvällen och skulle fixa detta snabbt.

Motorn är i alla fall hopsatt och spinner fint jämfört med ylandet tidigare.

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Grannen som skall flytta höll på att köra saker till återvinningen och undrade om jag ville ha denna skottkärra. Det ville jag.
20260725_114532.jpg

Jag hittade en bit plank att göra nya skaklar av.
20260725_121707.jpg

Sedan blev det en massa hyvling.
20260725_133936.jpg
20260725_140210.jpg
20260725_141228.jpg
Skapa konto

Den ser tillräckligt lik ut.
20260725_141924.jpg
Skapa konto

Och så här blev resultatet.
20260725_202447.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 39 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Grannen som skall flytta höll på att köra saker till återvinningen och undrade om jag ville ha denna skottkärra. Det ville jag.
[bild]

Jag hittade en bit plank att göra nya skaklar av.
[bild]

Sedan blev det en massa hyvling.
[bild]
[bild]
[bild]

Den ser tillräckligt lik ut.
[bild]

Och så här blev resultatet.
[bild]
Jag var lat och köpte ett par skalmar från Hörby bruk, 730 kr, när kärran jag ärvde efter farsan behövde nya. Baljan ser ut som f-n, inte så konstigt när den stått ute i 50+ år, men den funkar. Får väl se vem av oss som blir avskriven först 😃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.