Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Är det inte lite fusk att du har reparerat en pryl som är avsedd att repareras? Ingen pryl-HLR på den, så att säga. 🤓😉
Ändå var det en operation som förlängde livet på luren 😉

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Kan ju tilläggas att jag ville visa lite på att det finns alternativ om man vill ha en lur som håller lite längre.

Delarna är inte svindyra heller om man köper dem, 8-900kr för skärmen, under 200kr för usb-porten. Och ett batteri för 400kr om det skulle behövas.

Allt byts med en lagom stor Philips.

• Gilla
Daniel Gr och 4 till
  • Laddar…
I går bröts vredet på tvättställsblandaren av, typiskt kinesium.
Superlim och bikarbonat fixade det.
Inte vackert men det här är billig skit från Kina där "kromet" är sprejat på...
Avbrutet vred till tvättställsblandare med superlim och bikarbonat, bredvid en förpackning bikarbonat och limtub.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trasigt och lagat vred till tvättställsblandare, reparerat med superlim och bikarbonat, märkt "BOBO", med flagnande kromfinish.
Skapa konto

Brutet tvättställsblandarevred med skadad krom, tillfälligt lagat med superlim och bikarbonat, mot en gul bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Dörrbladet i ytterdörren hade börat få en lite väl stor glipa i nederkant. Dessvärre så var det någon som hade dragit sönder skruven för attt justera bladet:
Ytterdörrens gångjärn med utbytt skruv som möjliggör justering; synlig glipa vid dörrbladets nederkant.
Skapa konto

(Bortse från att dörren håller på att delaminera sig, skyller på föregående ägare som köpt billigt skit och det är ett problem för framtiden)
Trasig skruv på träyta som ersattes med en passande spårskruv för att justera en ytterdörr.
Skapa konto

Den tilltänkta insex nuckeln (4mm) bara snurrade, i skruven, och skruven satt fast rejält i gångjärnet. Lyckligtvis så funkade klassikern att banka in ett lämpligt torx-bit, i detta fallet en T30.
Med den trasiga skruven ute så blev det en tur till skruvlagret, en passande spårskruv M8 lokaliserades:
Två skruvar ligger på en träyta. Den ena är silverfärgad med spårskruvhuvud, den andra är mörkare med insexformad topp.
Skapa konto

Några minuter med bänkslipen och vinkelslipen så var en likvärdig skruv producerad:
Två metallskruvar ligger på en träyta, en trasig och en hel med skårad topp.
Skapa konto

Så, nu går det att justera dörren och den sluter tätt inför vintern :)

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Dubbel HLR igår, först rädda en av barnens padda som knäckts men mirakulöst klarat skärm och annat vitalt från att brytas. Chassit var brutet i kanten i höjd med samsung-loggan så hela överdelen flexade totalt. Så nu har jag limmat fast en trälist som får stå för stadgan. Kanske får bli en till på andra sidan beroende på hur stabil den känns. Se om den kan leva något år till, är ju bara 6,5 år gammal och funkar felfritt.

Samsung-surfplatta med en trälist fastspänd för stabilitet, med två klämmor på ett trägolv.
Skapa konto

Andra projektet var något enklare, en med huset ärvd dammsugare som varit lite oklart hur påsarna ska fästas egentligen, har helt enkelt trott att jag inte hittat rätt påsar då modellen verkar ovanlig. Hittade nu manualen på på nätet som som visade en plastbygel som saknas i min. Så borra hål i locket och drog fast påsen med ståltråd istället, kommer nu funka med de flesta påsar på marknaden :)
En hand fäster dammsugarpåsen med ståltråd i dammsugaren, där en plastbygel saknas, för att anpassa olika påsmodeller.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Köpte ett par Peltor från Bauhaus då när dom kostade typ 1800:- ws alert x
Direkt slutade en högtalaren att funka, det fick jag på garantin.
Men nu stänger dom av sig så fort dom får en liten smäll, alltså en knäpp med fingret räcker..

Så min fråga är om någon gjort hlr på ett par sånna med liknande fel?

nino nino skrev:
Köpte ett par Peltor från Bauhaus då när dom kostade typ 1800:- ws alert x
Direkt slutade en högtalaren att funka, det fick jag på garantin.
Men nu stänger dom av sig så fort dom får en liten smäll, alltså en knäpp med fingret räcker..

Så min fråga är om någon gjort hlr på ett par sånna med liknande fel?
Om du tar va kåpan ser du ganska lätt om det är glapp i sladdanslutningen vill jag minnas.

Edit: läser som en kråka.
Men iaf lätt att komma åt kretskortet för felsökning :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Om du tar va kåpan ser du ganska lätt om det är glapp i sladdanslutningen vill jag minnas.

Edit: läser som en kråka.
Men iaf lätt att komma åt kretskortet för felsökning :)
Pratade med Peltor tekniska och han trodde det var bygelsladden som glappade.
Den kostar 4-500 trodde han ☹️ köpte dom 23/10 -23 så får kanske bli garanti ärende igen

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
nino nino skrev:
Pratade med Peltor tekniska och han trodde det var bygelsladden som glappade.
Den kostar 4-500 trodde han ☹️ köpte dom 23/10 -23 så får kanske bli garanti ärende igen
Tre sekunder med lödpennan ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tre sekunder med lödpennan ;)
Det är kontakter på kabeln, men skulle det funka så vore det toppen för kabeln ska dom ha 4-500:- för 😬

Idag var det dags, från 70 till 100% kapacitet. Nu hoppas jag att den klarar 18 hål på golfbanan för avstånd och score.

En öppen smartklocka på en korkmatta, omgiven av verktyg för batteribyte.
Skapa konto

En öppen smartklocka med synlig batteribyte, liggande på en korkmatta med verktyg för öppning.
Skapa konto

Svart smartklocka som laddas, visad ovanpå ett träliknande underlag.
Skapa konto

Smartklocka på handvisande batterihälsa med maximal kapacitet på 100%.
Skapa konto

• Gilla
Dublin och 6 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Idag var det dags, från 70 till 100% kapacitet. Nu hoppas jag att den klarar 18 hål på golfbanan för avstånd och score.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hur jobbigt var det att byta batteri? Mitt håller knappt 8 timmar längre😡

altaxis altaxis skrev:
Hur jobbigt var det att byta batteri? Mitt håller knappt 8 timmar längre😡
Tog en halvtimme, följde instruktionerna på ifixit.com. Köpte batteri, ny tätning till skärmen och verktygskittet därifrån med.

• Gilla
altaxis
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Tog en halvtimme, följde instruktionerna på ifixit.com. Köpte batteri, ny tätning till skärmen och verktygskittet därifrån med.
Grymt! Läste nån instruktion där det tog typ 2 timmar.
En halvtimme är ju lätt värt det.

Idag blev jag påmind om att min 1.6mm dyckertpistol inte fungerade. Förra gången jag visste detta var när den slutade skjuta ordentligt och jag la undan den i en låda... tack för den mig själv för 6 månader sedan :(

Skruvade isär den och det trillade ut en ett gäng bitar i närheten av utblåset. Samlade ihop dem och kunde få ihop en approximation av vad det var:
Svarta plastbitar från en trasig dyckertpistolens rekyl-dämpare ligger utspridda på en plastpåse med vitt mönster.
Skapa konto

Enligt sprängskissen är det 7, piston dampener som har vittrat sönder efter många, många år. D.v.s. en halvmjuk plastbit som dämpar rekylen från hammaren.
Snabb skiss med lite mått:
Blyertsskisser av en pistondämpare med mått på ett randigt anteckningsblock, omgiven av förpackningar med små O-ringar.
Skapa konto

Och sedan in i Fusion:
3D-modell av en ersättningsdetalj för en dyckertpistol, gjord i 90a TPU med 100% infill, formad som en cirkel med utbuktningar runt kanterna.
Skapa konto

20 minuter senare var en ersättare utskriven:
3D-utskriven piston dampener för dyckertpistol, svart TPU-material, återskapad efter original, ligger på en beige yta.
Skapa konto

90a TPU med 100% infill.
Passade perfekt på första försöket och nu skjuter pistolen som den ska igen :)
3D-utskriven piston dampener inuti en dyckertpistol, ersätter en trasig vittrad plastbit, nu reparerad och fungerande igen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigelpostarn och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.