Intressant att algoritmen inte blivit bättre. Jag köpte 2 hängmattor för camping för många år sedan från amazon.de. Fick förslag på massa liknande hängmattor i ett par år…

Trapplampan började strula, svor över att ljuskällan redan gett upp då jag bytte den nyss.
En stege på en trappa leder upp till en hängande lampa. Filt ovanför lampan täcker hål i taket. Lampan har ny ljuskälla installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte i en ny ljuskälla och inte blev det bättre för det...
Jaha?!
Plocka ner hela armaturen och mätte 2kOhm på ena ledaren.
Hittade denna del gömd i lite krympslang:
En hand håller en vit elkabel med en liten komponent täckt av krympslang, bredvid syns en LED-ljuskälla på ett bord med papper i bakgrunden.
Skapa konto

Jag gissar på någon form av överströmsskydd eller liknande.
Klippte bort den och nu funkar det som det ska igen!

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Trapplampan började strula, svor över att ljuskällan redan gett upp då jag bytte den nyss.
[bild]

Satte i en ny ljuskälla och inte blev det bättre för det...
Jaha?!
Plocka ner hela armaturen och mätte 2kOhm på ena ledaren.
Hittade denna del gömd i lite krympslang:
[bild]

Jag gissar på någon form av överströmsskydd eller liknande.
Klippte bort den och nu funkar det som det ska igen!
Det riskerar väl att kunna bli för varmt i den armaturen om man sätter i för stark lampa så den utgör ett skydd.
Det är väl Max 13W i den där?

blackarrow blackarrow skrev:
Det riskerar väl att kunna bli för varmt i den armaturen om man sätter i för stark lampa så den utgör ett skydd.
Det är väl Max 13W i den där?
Låter rimligt.
Jepp, Max 15W. Jag har en 8W i den.

Dags för byte av switchen i min HQ AM 220AC igen. Som ni ser är den en aning modifierad för att hålla nere kostnaden för switcharna...

pacman42 pacman42 skrev:
Dags för byte av switchen i min HQ AM 220AC igen. Som ni ser är den en aning modifierad för att hålla nere kostnaden för switcharna...
Dåligt med bilder på den...

nino nino skrev:
Dåligt med bilder på den...
Glömde uppenbarligen klistra in bilden...
Närbild på inre delen av en gräsklippare med synlig styrpanel, en röd nödstoppknapp och en plastlåda för verktyg. Gräs i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Äntligen fixat matkällardörren efter lååång tid. Handtaget gick inte tillbaka upp, och dörren gnisslade. Det var ett fjäderfäste som brustit i Boda-låset. Delen i den vänstra röda ringen hade suttit vid den högra. Borrade nytt hål att fästa fjädern i, rengjorde delarna och smorde allt med Biltemas vita litiumfett.

Låsmekanism med fjäder och två röda markeringar, där en del har flyttats för att reparera ett Boda-lås från en matkällardörr.
Skapa konto

Gnisslet var dörren som skrapade i tröskeln. Filade upp två brickor och lade emellan. Det är så lågt i tak att dörren inte går att lyfta av, man måste lossa gångjärnen. Antagligen därför jag har dragit mig för det.

Trädörr med ett metallgångjärn markerat med en röd ring, bredvid en grå vägg.
Skapa konto

/Höghus

• Gilla
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
En skrivbordsstol för barn har gett upp i infästning mellan ben och sits, för lite gänga i beslaget så det har vippat och delvis förstört gängorna.
Förstärktes med en mutter på insidan så det förhoppningsvis håller för ett barn till.

• Stolsben av trä med förstärkning av en mutter vid metallinfästning, liggande på en blåmönstrad duk. Bakgrund: en skruvdragare.
    Skapa konto
  • Barnskrivbordsstol med vita sits och ryggstöd, träben, står på en grön matta; infästningsreparation med mutter har gjorts.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Tog nog rekord idag. Fick rycka in och rädda ett parasoll typ två timmar efter inköp. Fick inte tag på nån parasollfot så jag hade satt upp det mellan grillen och en stol. Det gick ju inte så det for iväg och en av pinnarna trycktes ut sitt fäste. Det tog en halvtimme att förstå konstruktionen, demontera och montera ihop allt igen. Nu blir det att leta efter en riktig parasollfot innan jag fäller upp det igen.

• Wow
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Framhjulet på kina-golfvagnen börjar visa tecken på slitage

Slitet framhjul på golfvagn med ersättningsdäck synligt, monterat utan verktyg.
Skapa konto

Hittade reservdäck i Tyskland och PostNord imponerade för en gångs skull. Beställde onsdag eftermiddag och kunde hämta ut på lokala ICA idag.

Framhjulet på en golfvagn visas med ett nytt, mönstrat reservdäck, installerat utan verktyg.
Skapa konto

Inga verktyg utom händer behövdes för operationen som tog 5 minuter.

Nu borde spelet bli bättre igen 🙂

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Skivläsaren i mitt gamla xbox 360 slutade funka lagom till barnen provat på att spela Kinect.

Skruvade isär det hela och såg ganska fort vad felet var när skivläsaren var öppnad.

Den vita ska inte sitta så.
Inuti en Xbox 360 där laserskivan är synlig, med en vit plastbit som inte sitter rätt. Verktyg och delar i bakgrunden tyder på reparation.
Skapa konto

Troligen har jag dragit åt skruven för hårt när jag bytte laser för ett tag sedan.
Lite superlim senare:
Xbox 360-skivläsare med öppnat hölje, exponerar dess laser- och mekaniska delar. En vit del sitter löst, vilket orsakat läsproblem.
Skapa konto

Och så lägger vi spelet på hårddisken så vi slipper läsa så mycket från skiva.
Installationsskärm för spelet Kinect Adventures på en TV, med framstegsindikator som visar 13% klart, i ett rum med trämönstrad vägg och högtalare.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Dagens loppisfynd, en Dewalt girsåg DW707 visade sig inte dra tillbaka skyddet tillräckligt när man tryckte in handtaget. Ett kraftigt glapp i inringad led verkade vara orsaken. Jag tvingade ner en sågad och klippt remsa från en rörnit av mässing i glappet, och stukade ändan med en penhammare. Lite fett på leden och sedan test med lyckat resultat.
Har du en liknande Dewalt/Elu rekommenderas en rengöring och smörjning så att allt glider lätt och fint.
Om någon har byglar över för montering på Dewalts sågbord, är jag spekulant.

/Höghus

En närbild av en led på en Dewalt DW707 girsåg med ett tydligt inringat glapp, fixat med en mässingsremsa.
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Dagens loppisfynd, en Dewalt girsåg DW707 visade sig inte dra tillbaka skyddet tillräckligt när man tryckte in handtaget. Ett kraftigt glapp i inringad led verkade vara orsaken. Jag tvingade ner en sågad och klippt remsa från en rörnit av mässing i glappet, och stukade ändan med en penhammare. Lite fett på leden och sedan test med lyckat resultat.
Har du en liknande Dewalt/Elu rekommenderas en rengöring och smörjning så att allt glider lätt och fint.
Om någon har byglar över för montering på Dewalts sågbord, är jag spekulant.

/Höghus

[bild]
Tack för tipset! Jag har gammal ELU som förmodligen har samma fel.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.