214 193 läst ·
1 349 svar
214k läst
1,3k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Trapplampan började strula, svor över att ljuskällan redan gett upp då jag bytte den nyss.
Satte i en ny ljuskälla och inte blev det bättre för det...
Jaha?!
Plocka ner hela armaturen och mätte 2kOhm på ena ledaren.
Hittade denna del gömd i lite krympslang:
Jag gissar på någon form av överströmsskydd eller liknande.
Klippte bort den och nu funkar det som det ska igen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha?!
Logga in
Skapa konto
Det riskerar väl att kunna bli för varmt i den armaturen om man sätter i för stark lampa så den utgör ett skydd.13th Marine skrev:
Trapplampan började strula, svor över att ljuskällan redan gett upp då jag bytte den nyss.
[bild]
Jaha?!
[bild]
Det är väl Max 13W i den där?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Det sitter en sån där i Ikeas PS 2014.
https://www.byggahus.se/forum/threads/moskvas-kreml-vs-ikea.445375/
https://www.byggahus.se/forum/threads/moskvas-kreml-vs-ikea.445375/
Äntligen fixat matkällardörren efter lååång tid. Handtaget gick inte tillbaka upp, och dörren gnisslade. Det var ett fjäderfäste som brustit i Boda-låset. Delen i den vänstra röda ringen hade suttit vid den högra. Borrade nytt hål att fästa fjädern i, rengjorde delarna och smorde allt med Biltemas vita litiumfett.
Gnisslet var dörren som skrapade i tröskeln. Filade upp två brickor och lade emellan. Det är så lågt i tak att dörren inte går att lyfta av, man måste lossa gångjärnen. Antagligen därför jag har dragit mig för det.
/Höghus
Logga in
Skapa konto
Gnisslet var dörren som skrapade i tröskeln. Filade upp två brickor och lade emellan. Det är så lågt i tak att dörren inte går att lyfta av, man måste lossa gångjärnen. Antagligen därför jag har dragit mig för det.
Logga in
Skapa konto
/Höghus
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
En skrivbordsstol för barn har gett upp i infästning mellan ben och sits, för lite gänga i beslaget så det har vippat och delvis förstört gängorna.
Förstärktes med en mutter på insidan så det förhoppningsvis håller för ett barn till.
Förstärktes med en mutter på insidan så det förhoppningsvis håller för ett barn till.
Tog nog rekord idag. Fick rycka in och rädda ett parasoll typ två timmar efter inköp. Fick inte tag på nån parasollfot så jag hade satt upp det mellan grillen och en stol. Det gick ju inte så det for iväg och en av pinnarna trycktes ut sitt fäste. Det tog en halvtimme att förstå konstruktionen, demontera och montera ihop allt igen. Nu blir det att leta efter en riktig parasollfot innan jag fäller upp det igen.
Framhjulet på kina-golfvagnen börjar visa tecken på slitage
Hittade reservdäck i Tyskland och PostNord imponerade för en gångs skull. Beställde onsdag eftermiddag och kunde hämta ut på lokala ICA idag.
Inga verktyg utom händer behövdes för operationen som tog 5 minuter.
Nu borde spelet bli bättre igen 🙂
Logga in
Skapa konto
Hittade reservdäck i Tyskland och PostNord imponerade för en gångs skull. Beställde onsdag eftermiddag och kunde hämta ut på lokala ICA idag.
Logga in
Skapa konto
Inga verktyg utom händer behövdes för operationen som tog 5 minuter.
Nu borde spelet bli bättre igen 🙂
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Skivläsaren i mitt gamla xbox 360 slutade funka lagom till barnen provat på att spela Kinect.
Skruvade isär det hela och såg ganska fort vad felet var när skivläsaren var öppnad.
Den vita ska inte sitta så.
Troligen har jag dragit åt skruven för hårt när jag bytte laser för ett tag sedan.
Lite superlim senare:
Och så lägger vi spelet på hårddisken så vi slipper läsa så mycket från skiva.
Skruvade isär det hela och såg ganska fort vad felet var när skivläsaren var öppnad.
Den vita ska inte sitta så.
Logga in
Skapa konto
Troligen har jag dragit åt skruven för hårt när jag bytte laser för ett tag sedan.
Lite superlim senare:
Logga in
Skapa konto
Och så lägger vi spelet på hårddisken så vi slipper läsa så mycket från skiva.
Logga in
Skapa konto
Dagens loppisfynd, en Dewalt girsåg DW707 visade sig inte dra tillbaka skyddet tillräckligt när man tryckte in handtaget. Ett kraftigt glapp i inringad led verkade vara orsaken. Jag tvingade ner en sågad och klippt remsa från en rörnit av mässing i glappet, och stukade ändan med en penhammare. Lite fett på leden och sedan test med lyckat resultat.
Har du en liknande Dewalt/Elu rekommenderas en rengöring och smörjning så att allt glider lätt och fint.
Om någon har byglar över för montering på Dewalts sågbord, är jag spekulant.
/Höghus
Har du en liknande Dewalt/Elu rekommenderas en rengöring och smörjning så att allt glider lätt och fint.
/Höghus
Logga in
Skapa konto
Tack för tipset! Jag har gammal ELU som förmodligen har samma fel.Höghus skrev:
Dagens loppisfynd, en Dewalt girsåg DW707 visade sig inte dra tillbaka skyddet tillräckligt när man tryckte in handtaget. Ett kraftigt glapp i inringad led verkade vara orsaken. Jag tvingade ner en sågad och klippt remsa från en rörnit av mässing i glappet, och stukade ändan med en penhammare. Lite fett på leden och sedan test med lyckat resultat.
/Höghus
[bild]