214 210 läst ·
1 349 svar
214k läst
1,3k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Jag har råkat ut för samma sak med Exide. Sedan har batterierna från dem två gånger dött av en enda urladdning, så jag köper inte dem något mer.TeroM skrev:
Jag tittar också på att köpa ett batteri, och jag tror det blir ett från Banner istället för Biltema den här gången. (de kom högt i de tester jag läste för nåt år sedan i alla fall)
Biltema går bort på något som jag behöver lita på. Dom extra hundringarna för åren ett batteri håller med förhoppningsvis bättre kvalitet tar jag gärna. Exide har bra betyg fortfarande, går att köpa Tudor med som är Exide även det men 2300 mot 1700 (olika leverantörer). Bosch finns på hyllan (Upplands Väsby) för 1800. Kom underfund med att jag inte behöver AGM etc till min Kia, motorstarterna sköts av stora batteriet som även driver bilen (PHEV), 12V batteriet behövs bara för att driva elektroniken och komfort förbrukare.
Den som designat den här spisen borde ha ett kok stryk. Det är extremt bökigt att plocka isär den. Det är tusen trådar som håller kvar det man vill ta bort och de är korta så att man måste ta till obekväma arbetsställningar för att komma åt att plocka isär.A Avemo skrev:
Jag hittade följande intressanta tråd angående mitt problem:
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=76518
Men inga kondensatorer var uppsvällda för mig. De gick att identifiera dem ändå, så jag lödde loss dem och mätte kapacitansen. En av dem skulle ha 100 uF och hade bara 80. Jag hade en 100 uF kondensator liggande som jag bytte till. Sedan gjorde jag bort mig på något vis så att spisen inte fungerade alls när jag satt ihop den. Efter en stund kändes det nödvändigt att förbättra arbetsmiljön. Så jag plockade loss hällen, lade den på ett bord och anslöt till ett vägguttag. Efter en stund fick jag igång det utan felkod. Bäst att prova med ett potatiskok. Den här bilden kanske skulle passa i "värsta elkopplingen" också.
Men eftersom jag inte vill plocka isär den fler gånger än nödvändigt har jag beställt fler kondensatorer och kommer inte att sätta ihop spisen innan de är bytta. Tills dess blir det mer gasol i köket.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg