Alfredo Alfredo skrev:
Det behöver inte vara fel. Kondensatorer har ofta rätt "grov" tolerans.
Jag skall inte ropa hej innan spisen sitter ihop och fungerat i några veckor. Men jag är hoppfull. Jag tänker mig att de kan påverkas på andra sätt än uppmätt kapacitans också. Jag har svårt att mäta upp om ESR förändrats till exempel. Det är värt ett försök att byta dem tycker jag.

Det är två likadana kretskort för spisens högra respektive vänstra sida. Det är tre kondensatorer jag från elektronikforumet fick fram att man skall misstänka vid den aktuella felkoden. På det ena kortet mätte de 220, 219, 102 uF. De var märkta 220 respektive 100. På det andra kortet mätte de 240, 230, 85 uF. Jag skall inte ropa hej än och jag vet att toleransen brukar vara stor. Men det var en markant skillnad mellan de två korten.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är värt ett försök att byta dem tycker jag.
Absolut! Hoppas du får till den!

Mikael_L
Gaaahhhh (snodde från en annan tråd, sorry).

Nu började plötsligt högtryckstvätten krångla.
Precis när jag trycker in handtaget så ger den full kräm i typ 1-2 sekunder, sen går trycket ner till något löjligt fjös ...
Jag har provat att rengöra filtret vid inkommande vatten.
Är det någon idé att utöka räddningsförsöken?
Blå Nilfisk högtryckstvätt på grusgång, med sladd och slang anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Gaaaahhh igen
Trädgårdsslang bland växter och stenar.
Skapa konto

Nåja, det var i alla fall ett av de mest snabblagade felen jag haft på en pryl.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
PeoNovis och 20 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gaaaahhh igen
[bild]
Välj Tricoflex istället så slipper du att felet återkommer.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Gaaaahhh igen

Thanks for Sharing! 😂

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Även de enkla felen kan ta tid att hitta. Jag hade supportsamtal med en hissmontör idag som pågick i en halvtimme innan jag bad honom mäta om alla faser fanns in i skåpet. Men sedan gick det fort för honom att byta säkring.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det syns inte så bra på bilden, men slangen låg längs kanten av en stensättning med blommor och annat grönt inne, så jag tyckte att slangen bara låg längs kanten av det gröna, och det där vecket var ganska osynligt då det stack in i grönskan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det syns inte så bra på bilden, men slangen låg längs kanten av en stensättning med blommor och annat grönt inne, så jag tyckte att slangen bara låg längs kanten av det gröna, och det där vecket var ganska osynligt då det stack in i grönskan.
Du behöver inte förklara mer. Du är bland vänner nu.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den som designat den här spisen borde ha ett kok stryk. Det är extremt bökigt att plocka isär den. Det är tusen trådar som håller kvar det man vill ta bort och de är korta så att man måste ta till obekväma arbetsställningar för att komma åt att plocka isär.
[bild]

Jag hittade följande intressanta tråd angående mitt problem:
[länk]
Men inga kondensatorer var uppsvällda för mig. De gick att identifiera dem ändå, så jag lödde loss dem och mätte kapacitansen. En av dem skulle ha 100 uF och hade bara 80. Jag hade en 100 uF kondensator liggande som jag bytte till. Sedan gjorde jag bort mig på något vis så att spisen inte fungerade alls när jag satt ihop den. Efter en stund kändes det nödvändigt att förbättra arbetsmiljön. Så jag plockade loss hällen, lade den på ett bord och anslöt till ett vägguttag. Efter en stund fick jag igång det utan felkod. Bäst att prova med ett potatiskok. Den här bilden kanske skulle passa i "värsta elkopplingen" också.
[bild]

Men eftersom jag inte vill plocka isär den fler gånger än nödvändigt har jag beställt fler kondensatorer och kommer inte att sätta ihop spisen innan de är bytta. Tills dess blir det mer gasol i köket.
Det här slutade inte alls som jag tänkt mig. Det tog tid att få hem kondensatorerna. Jag väntar fortfarande på UPS som varje dag säger att paketet skall komma idag. Men i väntan skruvade jag ihop hällen och lade på ett bord i hallen och anslöt till ett vägguttag för att lättare kunna laga mat. Den fungerade utan felkoder tills igår.
Induktionshäll placerad på ett bord med verktyg och växter i bakgrunden.
Igår blev jag nyfiken på hur kommunikationen ser ut mellan displayenheten och de två kraftenheterna. Eftersom jag inte var tillräckligt uppmärksam på hur hårdvaran fungerade orsakade jag en kortslutning mellan den likriktade nätspänningen och jord via serieporten och oscilloskopet som jag kopplat in. Oscilloskopet och datorn överlevde. Spishällen och serieporten gjorde det inte. Så idag har jag köpt en annan spis.

• Ledsen
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Det här trappräcket fick ett ordentligt jack i sig när jag körde över det med gräsklipparen.
Närbild av ett skadat trappräcke med ett jack i metallen, omgivet av grönska.

Värre var att samtliga fästöron på gräsklipparens knivspindelhus bröts av.
Trasigt knivspindelhus från gräsklippare med avbrutna fästöron, liggande på en stubbe.
Skapa konto

Men detta hör till sådant som är lätt att få tag på reservdelar till. Ett nytt spindelhus komplett med axel för 378 kr inklusive frakt tyckte jag var bra.
Närbild av gräsklipparens knivspindelhus, nytt och installerat med synliga fästbultar och omgivande gräsklipp.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det här slutade inte alls som jag tänkt mig. Det tog tid att få hem kondensatorerna. Jag väntar fortfarande på UPS som varje dag säger att paketet skall komma idag. Men i väntan skruvade jag ihop hällen och lade på ett bord i hallen och anslöt till ett vägguttag för att lättare kunna laga mat. Den fungerade utan felkoder tills igår.
[bild]
Igår blev jag nyfiken på hur kommunikationen ser ut mellan displayenheten och de två kraftenheterna. Eftersom jag inte var tillräckligt uppmärksam på hur hårdvaran fungerade orsakade jag en kortslutning mellan den likriktade nätspänningen och jord via serieporten och oscilloskopet som jag kopplat in. Oscilloskopet och datorn överlevde. Spishällen och serieporten gjorde det inte. Så idag har jag köpt en annan spis.
Får man skratta?

(Det kommer du säkert göra om ca tre år)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Omogen Omogen skrev:
Får man skratta?

(Det kommer du säkert göra om ca tre år)
Det går bra. Tålde jag inte det hade jag hållit käften.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Lagade korgen i diskmaskinen;
Två gråa plastfästen till en diskmaskinskorg på ett träbord.
Skapa konto

Köpte reservdelen på Amazon, och man undrar ju hur deras reklamalgoritm egentligen funkar, när man får det här efteråt;
Amazon-rekommendationer för diskmaskinstillbehör med bilder av reservdelar och priser. Text: "How about another look?
Skapa konto

Självklart att man vill köpa saker till slumpmässig vitvara.. 🙄
Ska AI ta över allt lär den nog steppa upp lite grann...

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte ett Lifepo4 batteri, kollade på väldigt många märken, la flera olika i varukorgen innan jag bestämde mig.
Nu har jag massor med erbjudanden om batterier, men jag har ju köpt ett redan...
Vore ju mycket bättre att prova få mig köpa solceller, usbuttag, batterilådor som jag iof har men det "vet" ju inte Amazon (eller det borde dom då jag handlat det mesta där men ni fattar 🙂 )

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.