93 878 läst ·
321 svar
94k läst
321 svar
Projekttråd: Kaklad spapool med motoriserat trädäck
Intressant! Varför kostade du på en pump med variabel hastighet? Gissar att du ändå måste köra den på max med den värmaren?Freddan054 skrev:
Tjena!
Jag har denna;
[länk]
Jag har bara ett inlopp men jag kan bekräfta att jag fått lite problem då Pahlensvärmaren kräver sina 90 liter för att inte slå ifrån.
Poolpumpen är vettig. Det var den billigaste variabla pumpen jag kunde hitta som kändes hyfsat premium. Pahlensvärmaren (som är kraftigt överprisad sett till vad det egentligen är) är bra men kräver sitt flöde. Det känns lite overkill med 90 l/min i en så liten pool.
Min värmare var ett blocketfynd för 1500:- så jag kör nog den ett tag till. När det är dags att byta tänker jag nog om och letar upp en patron som klarar sig med mindre flöde.
Tex en sån här fast med 3-fas
[länk]
Värmaren har slagit från ett par gånger pga för dåligt flöde (sitter en vippa i den).
Den blåa såg ju ut som ett bättre allternativ, med flöde ber till 1m3 per h. Lär ju bli ordentligt varmt i inloppet då men det finns ju dom som värmer med ved och självcirkulation.
Jag hittade ingen 3 fas variant på 3kw, bara 6 och 9. Men det kanske går att frambringa. Jag skulle nog klara mig med 2kw 1-fas, men det hittade jag inte heller av den varianten.
Jag har kikat lite på denna: https://www.pool-fritid.se/elektrisk-spavarmare-2-kw/
Framstår som en leksak i jämförelse men kostar ju inget och är specad för minst 70 liter och inte 90. Det skulle göra det lättare att hitta en lagom pump.
Den genanta förklaringen till variabel pump var att jag inte var ordentligt påläst 😂N nybyggarn3 skrev:Intressant! Varför kostade du på en pump med variabel hastighet? Gissar att du ändå måste köra den på max med den värmaren?
Den blåa såg ju ut som ett bättre allternativ, med flöde ber till 1m3 per h. Lär ju bli ordentligt varmt i inloppet då men det finns ju dom som värmer med ved och självcirkulation.
Jag hittade ingen 3 fas variant på 3kw, bara 6 och 9. Men det kanske går att frambringa. Jag skulle nog klara mig med 2kw 1-fas, men det hittade jag inte heller av den varianten.
Jag har kikat lite på denna: [länk]
Framstår som en leksak i jämförelse men kostar ju inget och är specad för minst 70 liter och inte 90. Det skulle göra det lättare att hitta en lagom pump.
Dessutom så hade Tjällden variabel pump i kombination med pahlensvärmaren i sitt offertförslag så då antog jag att den kombon var vettig.
”Leksakspumpen” var tilltalande i pris men den lär få jobba hårt för att värma upp såpass mycket vatten. Har inte lagt på minnet hur mycket vatten du har i din?
Det förklarar sakenFreddan054 skrev:
Den genanta förklaringen till variabel pump var att jag inte var ordentligt påläst 😂
Dessutom så hade Tjällden variabel pump i kombination med pahlensvärmaren i sitt offertförslag så då antog jag att den kombon var vettig.
”Leksakspumpen” var tilltalande i pris men den lär få jobba hårt för att värma upp såpass mycket vatten. Har inte lagt på minnet hur mycket vatten du har i din?
Mitt lilla bad mäter bara ungefär 160*160 x 1 meter, med bänkar på tre sidor. Ungefär 1.5m3. det är hyffsat isolerat och ska få ett riktigt spa-lock.
Jag tror att 2 kW skulle räcka fint. Det är mest baserat på att jag tidigare haft ett uppblåsbart bad med 1.5kw värmare som hållit temperaturen på vintern. Det rymmer mindre vatten men är ju tämligen värdelöst isolerat.
Aha. Men då borde den ju funka bra.N nybyggarn3 skrev:Det förklarar sakenMed den blåa värmaren skulle du säker kunna utnyttja att den är ställbar och köra lägre flöde om du vill.
Mitt lilla bad mäter bara ungefär 160*160 x 1 meter, med bänkar på tre sidor. Ungefär 1.5m3. det är hyffsat isolerat och ska få ett riktigt spa-lock.
Jag tror att 2 kW skulle räcka fint. Det är mest baserat på att jag tidigare haft ett uppblåsbart bad med 1.5kw värmare som hållit temperaturen på vintern. Det rymmer mindre vatten men är ju tämligen värdelöst isolerat.
Pool & Fritid är för övrigt bra att ha att göra med. Även om man ringer och ber om hjälp är de vettiga.
I ditt ställe skulle jag köra på den billiga. Köra tills den dör och inte behöva gråta över det pga priset
Är lite inne på det. Ska bara hitta rätt pump som garanterat ger över 4.2 m3 per h I min installation och tål kontinuerlig drift året runt, samt 40 gradigt vatten. Har kikat på pahlens minsta men tycker att den är dyr och kanske lite för mycket att åka med.Freddan054 skrev:
Denna har seglat upp som ett allternativ: https://www.pool-fritid.se/pahlen-elvarmare-compact/Freddan054 skrev:
Jag kar kollat med phalen och den klarar så litet flöde som 20l/m med pressostat. Jag förstår inte riktigt varför.
3kw 3fas vore nog optimalt för mig. Dels för att säkert kunna hålla värmen när det är riktigt kallt och dels för att hålla nere lasten per fas. Synd bara att den är så dyr.
Freddan054 skrev:
Själva skarven
För att det ska bli riktigt snyggt i skarven skulle jag vilja ha samma mellanrum som trallen vilket skulle vara på tok för lite marginal om eller snarare när träet börjar röra på sig. Lösningen var då att öka mellanrummet något vilket skulle skapa en ficka som skräp, löv, snö osv skulle fastna. Jag funderade över att ha någon list av något slag men detta problem i kombination med höjdskillnaderna gjorde att jag inte gick till botten med det
[/boguslänska QUOTE]
Jag förstår. Det är klart att helt sömlöst med minimal springa skulle vara koolt, men långt ifrån måste tycker jag. När jag tittar på bilderna ser det ut som att det skulle kunna läggas till i efterhand om det kliar i dina fingrar i framtiden.
Det ser ut även som att pooltaket är lägre än altanen? Det är ju i så fall optimalt för en enkel lösning där man har en lätt utskjutande trall som går över pooltaket med någon centimeter. Tror det skulle bli jättesnyggt.
Jag tittade på din film igen och gillar verkligen takets rörelse. Det är riktigt snyggt att det saktar in på slutet. Skulle vara kul med en till sådan film nu när det är klart. Kanske också visa hur det beter sig om något kommer i kläm.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Projekttråd - altan i två nivåer med pergola
Altan & Uteplats -
Hur förbereda tidigare kaklad gipsvägg inför målning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Microcement i mitt kaklade Badrum - Så här gjorde jag (Nybörjare)
Badrum -
Byta våtrumsmatta om man har fina kaklade väggar?
Badrum -
Projekttråd, badrum med ångbastu
Socialt & Projekt