Hej! Läst många inlägg här men nu är det dags att starta den första tråden.

Jag har rivit ner mitt kök inför renovering. På en vägg satt det kakel, väggskåp och underskåp - där ska vi nu bara ha underskåp, och sen måla upp till taket. Inget kakel alltså. Efter att ha tagit bort kaklet och delar av tapeten kan jag se följande:
- Där kaklet satt, samt ovanför väggskåpen och mellan dessa och fönstret verkar det vara bredspacklat (se bild - den blåvita blommiga tapeten satt bakom väggskåpen, den enfärgade blå tapeten som jag delvis fått bort var under kaklet. Allt under den vita tapeten verkar vara spacklat).
- Där väggskåpen satt är det inte bredspacklat - det är alltså "djupare ner" än resten.
- Väggen är i övrigt hyfsat plan, undantaget en grop ungefär mitt i där något slagit i.

Min första tanke var att bredspackla, men det är mycket tapetrester kvar som inte är helt lätta att ta ner även med blötlöggning och jag har aldrig bredspacklat förut.

Vad hade ni gjor? Bredspackla, byta gipsskivorna fram till fönstret (ca 1,50 m), eller ta in en målare som får göra jobbet? Alt. renoveringsgips eller renoveringstapet, även om extra gips innebär att jag måste flytta fram fönsterkarmen.

Tack på förhand!

• Köksvägg med delvis borttagen tapet och spår av borttaget kakel. Gamla tapetrester och spackel synliga på väggen, fönster till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av köksvägg med blåvit blommig tapet till vänster och vit spacklad yta till höger. Tapeten är delvis borttagen och visar ojämnheter.
    Skapa konto
  • Delvis borttagen tapet på vägg med rester av blåvit blommig tapet under vit färg och spackel.
    Skapa konto
  • Närbild på en hand som skrapar bort tapetlager på en vägg, avslöjande gammal blåvit mönstrad tapet samt spacklad yta under.
    Skapa konto
Redigerat:
Jag hade tagit in en målare som fått både spackla och måla. De gör det så snabbt och snyggt att det är värt det alla dagar i veckan. De som är duktiga på att bredspackla gör det så bra att det ser gråmålat ut redan innan de slipat. I köket står man också nära vägen hela tiden, så får man fetränder av rollningen så är det inte kul.

Hade feinat ut gips fram mot fönster , snabbt och billigt , kontra mot att försöka spackla och slipa 3 gånger,

Är det det enda du ska göra i huset?
Då kanske en målare är det rätta, har du däremot köpt ett hus med renoveringsbehov så kanske du ska prova ge dig på det själv.

Antigen genom att byta gipsen eller genom att spackla.
Finns en Bosch giraffslip på Amazon för 2100, så ska du tapetsera/måla flera rumså kanske du ska slå till, om ekonomin tillåter det

R Rickard.lj skrev:
Hade feinat ut gips fram mot fönster , snabbt och billigt , kontra mot att försöka spackla och slipa 3 gånger,
Ursäkta att jag inte kan lingot, men vad innebär feina här? Att man byter bort alla gipsskivor fram till fönstret?

ingenmansland ingenmansland skrev:
Jag hade tagit in en målare som fått både spackla och måla. De gör det så snabbt och snyggt att det är värt det alla dagar i veckan. De som är duktiga på att bredspackla gör det så bra att det ser gråmålat ut redan innan de slipat. I köket står man också nära vägen hela tiden, så får man fetränder av rollningen så är det inte kul.
nino nino skrev:
Är det det enda du ska göra i huset?
Då kanske en målare är det rätta, har du däremot köpt ett hus med renoveringsbehov så kanske du ska prova ge dig på det själv.

Antigen genom att byta gipsen eller genom att spackla.
Finns en Bosch giraffslip på Amazon för 2100, så ska du tapetsera/måla flera rumså kanske du ska slå till, om ekonomin tillåter det
Det är det enda just nu, resten är OK skick. Dock ska även långsidan av köket, där det suttit kakel, förberedas för stänkskydd + målad yta.

Jag var otålig och gav mig på ett försöka att spackla själv. Det blev massa luftbubblor och inte speciellt plant. Det blir nog att ta in ett proffs, så kan jag försöka själv igen på ett ställe som inte syns lika väl som köket.

Du borde rolla utan med tapetgrund, då limmar det ihop lagren mot underlaget, sen är det bara att spackla.
Lägg i större hål först, låt det torka, det spricker säkert en del om det blir tjocka lager, spackla på mer så du har en yta som är skapligt jämn, sen spacklar du allt, behövs säkert 2-5ggr.
Höga spackel ryggar kan du slipa ner innan nästa spackling men du behöver inte slipa så noga på resten.

Är det små ytor så blir det rätt mycket fram och tillbaka åt en målare så det kan bli dyrt i milersättning

nino nino skrev:
Du borde rolla utan med tapetgrund, då limmar det ihop lagren mot underlaget, sen är det bara att spackla.
Lägg i större hål först, låt det torka, det spricker säkert en del om det blir tjocka lager, spackla på mer så du har en yta som är skapligt jämn, sen spacklar du allt, behövs säkert 2-5ggr.
Höga spackel ryggar kan du slipa ner innan nästa spackling men du behöver inte slipa så noga på resten.

Är det små ytor så blir det rätt mycket fram och tillbaka åt en målare så det kan bli dyrt i milersättning
Tänkte bara ge en uppdatering. Dina tips funkade toppen, även om det tog ordentligt med tid för att få det plant. I efterhand skulle jag nog tagit in en målare som @ingenmansland föreslog och sluppit en del svordomar. För en annan, ännu mindre, vägg i köket gjorde jag faktiskt som @Rickard.lj skrev och bytte ut gipsskivan, vilket gick förvånandsvärt snabbt och smidigt. Men men! Nu har man lite vana, och när jag sedan skulle spackla nästa vägg gick det betydligt snabbare.

För själva spacklingen tog jag först bort all lös tapet och började sen spackla utan att spärrmåla, i nån slags naiv tro att jag nog skulle slippa bubblor. Det var synnerligen blåögt, och även med slipning och mer spackel kom det nya bubblor. Jag fick slipa ner igen och måla med spärrfärg. Beckers Nondrop Grundfärg funkade toppen. Det luktade som tusan, men det blev inga bubblor efter det.

Själva spacklingen tog en fyra omgångar för att det skulle bli jämnt, men slutresultatet är en platt grön vägg som både jag och sambon är nöjda med :) Tack för tipsen!

• Betongvägg i renoveringsfas med ny spackling, nära fönster. Omgivande ytor är oordnade med verktyg och material på golvet.
    Skapa konto
  • Grön vägg i renoveringsprojekt, delvis spacklad med olika lager gips och färg. Fönster till höger med plastskydd och golvklämmor synliga.
    Skapa konto
  • Grönmålad köksvägg med vit bänkskiva, tekokare, uppslagen kokbok och ram. Fönster med utsikt över trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Ja det tar tid och mycket är väntetider, men det blir ju hiskeligt dyrt med en målare som ska åka fram å tillbaka många gånger

Blev jättebra

• Älska
Grussladd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.