93 878 läst ·
321 svar
94k läst
321 svar
Projekttråd: Kaklad spapool med motoriserat trädäck
Woaw vilket projekt.
Riktigt kul att följa ditt bygge. Den där ölen måste ha smakat bra.
Riktigt kul att följa ditt bygge. Den där ölen måste ha smakat bra.
Jag förstår det. Har du tänkt köra året om eller stänga innan vintern?Freddan054 skrev:
Jag började igår men kom av mig när det visade sig att den antika stensågen jag lånat löser jordfelsbrytare. Jag tror att nolla och skyddsjord sitter ihop. En närboende elektriker ska komma och kika idag. Jag hoppas att han löser det, annars får det bli vinkelslip även för mig.
Jag har iaf limmat två sidor, förutom stenarna som ska kapas. Jag tror att det kommer att bli bra även om det är svårt att få alla skarva helt perfekta.
Ser ju kanon ut! Blir ju ingen fog där inte!N nybyggarn3 skrev:Jag förstår det. Har du tänkt köra året om eller stänga innan vintern?
Jag började igår men kom av mig när det visade sig att den antika stensågen jag lånat löser jordfelsbrytare. Jag tror att nolla och skyddsjord sitter ihop. En närboende elektriker ska komma och kika idag. Jag hoppas att han löser det, annars får det bli vinkelslip även för mig.
Jag har iaf limmat två sidor, förutom stenarna som ska kapas. Jag tror att det kommer att bli bra även om det är svårt att få alla skarva helt perfekta.
Jag håller på och lär mig förbrukningen nu och mappar vad elpatron och pump kräver.
Hittills har allt dragit ca 170 kWh och då har vi haft 25-30 plus i de två veckor det har varit igång. Med 5-10 minus ute känns det som att det kan kosta mer än det smakar.
Antingen så bommar jag igen rubbet och tömmer allt eller så håller jag bara igång några plusgrader och cirkulation så det inte fryser.
Har jag vatten i poolen kan jag ju åtminstone dra igång värmen till speciella tillfällen om jag får feeling
Tackar! Nä, jag styrde ihop dom kloss emot. Jag hoppas att det ska fungera för det blev snyggast. Däremot ska jag sätta en tec7 mellan poolvägg och stenar. Dels för att täta och dels för att det inte ser riktigt snyggt ut utan. Jag hoppas det ska likna något.Freddan054 skrev:
Ser ju kanon ut! Blir ju ingen fog där inte!
Jag håller på och lär mig förbrukningen nu och mappar vad elpatron och pump kräver.
Hittills har allt dragit ca 170 kWh och då har vi haft 25-30 plus i de två veckor det har varit igång. Med 5-10 minus ute känns det som att det kan kosta mer än det smakar.
Antingen så bommar jag igen rubbet och tömmer allt eller så håller jag bara igång några plusgrader och cirkulation så det inte fryser.
Har jag vatten i poolen kan jag ju åtminstone dra igång värmen till speciella tillfällen om jag får feeling![]()
Ska man ha varmt på vintern så ska det ju vara 39 grader, så det blir kanske orimligt. Jag kom fram till att man behöver två bad och gjöt ett litet spabad för åretruntbruk när jag ändå var i gång.
Riktigt lyxigt med dubbla bad. Det törs jag inte föreslå här hemma än iafN nybyggarn3 skrev:
Vad har du för ytskikt i poolen? Jag gick med kakelfogen ända upp mot kantstenen. Frågade tillverkaren om man inte skulle ha mjukfog men det avrådde de från.
Jag har epoxifärg. Jag kommer att köra på tec7 mellan mur och sten. Det är ju åtminstone en bit ovanför vattenytan så jag hoppas att det ska hålla. Jag har använt samma produkt i ett utekök mellan två gjutna bänkskivor och den ser ut som ny efter några år.Freddan054 skrev:
Det gick så sjukt mycket energi åt att sätta sig in i hur skulle göras att det kändes bortkastat att bara använda kunskapen en gång. Dessutom blev det nästan gratis med det andra badet när jag ändå skulle ha hit betong och jag kunde återanvända formvirke. Konstigt bara att det är så tomt på kontot
Jag har dokumenterat lite sporadiskt i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...vattentaet-betong.516678/page-19#post-6305451
Väldigt fint! Noterar att den sista trall-brädan är sned och att trallen inte är jämnt kapad mot badet. Är nyfiken på om det är något som syns ”i verkligheten” eller bara är iögonfallande på bild?N nybyggarn3 skrev:Jag förstår det. Har du tänkt köra året om eller stänga innan vintern?
Haha.Freddan054 skrev:
Jag tror att du svarade i fel tråd men altanen kom till innan kantstenen och på bilderna hade jag inte kapat rent och monterat sista brädan närmast stenen. Ytterbrädan låg dessutom helt löst.B byggly skrev:
Jag gjorde ett ryck i går och med det. Kan lägga upp någon bild i min tråd sen
Hej,Freddan054 skrev:
Tänkte kolla exakt vilken pump du har? Gissar att du har två inlopp?
Jag försöker hitta värmare, pump och filter till mitt lilla varmbad men det visade sig knepigare än jag trott. Jag har bara ett inlopp som är specar för max 6m3 per h, och phalens värmare kräver minst 90l/min. Så det är ganska smalt område att jobba inom om man ska hålla sig inom spec.
Tjena!N nybyggarn3 skrev:Hej,
Tänkte kolla exakt vilken pump du har? Gissar att du har två inlopp?
Jag försöker hitta värmare, pump och filter till mitt lilla varmbad men det visade sig knepigare än jag trott. Jag har bara ett inlopp som är specar för max 6m3 per h, och phalens värmare kräver minst 90l/min. Så det är ganska smalt område att jobba inom om man ska hålla sig inom spec.
Jag har denna;
https://www.pool-fritid.se/poolpump-aqua-vario-plus/
Jag har bara ett inlopp men jag kan bekräfta att jag fått lite problem då Pahlensvärmaren kräver sina 90 liter för att inte slå ifrån.
Poolpumpen är vettig. Det var den billigaste variabla pumpen jag kunde hitta som kändes hyfsat premium. Pahlensvärmaren (som är kraftigt överprisad sett till vad det egentligen är) är bra men kräver sitt flöde. Det känns lite overkill med 90 l/min i en så liten pool.
Min värmare var ett blocketfynd för 1500:- så jag kör nog den ett tag till. När det är dags att byta tänker jag nog om och letar upp en patron som klarar sig med mindre flöde.
Tex en sån här fast med 3-fas
https://www.bauhaus.se/vattenvarmar...58ldByoCwHODlhoCiHEQAvD_BwE#go-to-description
Värmaren har slagit från ett par gånger pga för dåligt flöde (sitter en vippa i den).