95 660 läst ·
321 svar
96k läst
321 svar
Projekttråd: Kaklad spapool med motoriserat trädäck
Blueconnect ser jag. Spanat på den, du får gärna lämna rapport om den är braFreddan054 skrev:
Ja, det ska bli spännande. Jag ville egentligen helst ha ett helautomatisk doseringssystem men kunde inte riktigt smälta kostnaden. Blueconnect ihop med klorautomat tänker jag kan bli en bra mellanväg. Återkommer med rapport längre fram.K kniv skrev:
Tips är att den är typ 1500 billigare i Spanien.
https://www.tradeinn.com/swiminn/sv...kwkPeyMJzWty06DmRlZmF1bHRfc2VhcmNoSAFoAXoCd2E
Men håll till godo så ska jag recensera den först. Kanske är skräp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lägligt nog kom värmeböljan lagom till poolpremiär!!
Jag var ordentligt nervös vid vattenpåfyllnad. Sen nervös igen vid driftsättning. Fortfarande lite nervös för dosering av klor men börjar få in snitsen på det.
Det är några detaljer kvar på uteduschen och inbyggnad av motorn till taket är inte klar. Men det sparar jag till en mulen dag.
Dottern på 4 år har bara ett enda intresse just nu och det är att bada. Helst med pappa som ju bara varit ute och byggt hela våren. Det ställer jag mer än gärna upp på 😅
🎉👍Freddan054 skrev:
[bild][bild]
Lägligt nog kom värmeböljan lagom till poolpremiär!!
Jag var ordentligt nervös vid vattenpåfyllnad. Sen nervös igen vid driftsättning. Fortfarande lite nervös för dosering av klor men börjar få in snitsen på det.
Det är några detaljer kvar på uteduschen och inbyggnad av motorn till taket är inte klar. Men det sparar jag till en mulen dag.
Dottern på 4 år har bara ett enda intresse just nu och det är att bada. Helst med pappa som ju bara varit ute och byggt hela våren. Det ställer jag mer än gärna upp på 😅
Snyggt!
Först tänkte jag; Äntligen en som inser hur stort det är med namnsdagar. Sen såg jag en bekant radhusgavel på din profil och inser att vi redan känner varandra.F Frillson skrev:
Med mitt grattis tillbaka har vi nu gratulerat varandra i 4 olika forum. Stort bara det!
Coolaste under hela 2025? Man tackar. Samtidigt blir man ju nyfiken på vad du såg 2024 som övertriumferade detta? 😉
Freddan054 skrev:
Först tänkte jag; Äntligen en som inser hur stort det är med namnsdagar. Sen såg jag en bekant radhusgavel på din profil och inser att vi redan känner varandra.
Med mitt grattis tillbaka har vi nu gratulerat varandra i 4 olika forum. Stort bara det!
Coolaste under hela 2025? Man tackar. Samtidigt blir man ju nyfiken på vad du såg 2024 som övertriumferade detta? 😉
Hm.....nu tvingar du ju mig att tänka efter.
Det här är ett riktigt kul projekt! Jag känner igen mig i - ”jag vet vad jag vill göra men har ingen riktig koll utan tar reda på det under tiden.” Tar mycket tid men blir ofta till slut bra!
Jag tycker stängningens rörelse och utseendet på poolen är grymt! Är pooltaket stabilt når man går på det fullt utfällt?
I början på tråden planerade du däck utan glapp mot taket:
Men nu verkar du låta det bli ett glapp enligt:
Någon särskild anledning till detta? Jag tänker att man helst gärna vill låta golven gå närmast sömlöst över i varandra. Jag har försökt leta i tråden efter diskussion kring detta men kanske slarvar.
Jag tycker stängningens rörelse och utseendet på poolen är grymt! Är pooltaket stabilt når man går på det fullt utfällt?
I början på tråden planerade du däck utan glapp mot taket:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Någon särskild anledning till detta? Jag tänker att man helst gärna vill låta golven gå närmast sömlöst över i varandra. Jag har försökt leta i tråden efter diskussion kring detta men kanske slarvar.
Kul att du gillar det! Det är helt klart ett av mina mest utmanande men roligaste projekt.elpaco skrev:
Det här är ett riktigt kul projekt. Jag känner igen mig i - jag vet vad jag vill göra men har ingen riktig koll utan tar reda på det under tiden. Tar mycket tid men blir ofta till slut bra!
Jag tycker stängningens rörelse och utseendet på poolen är grym! Är pooltaket stabil når man går på det?
I början på planerade du däck utan glapp mot taket:
[bild]
[bild]
Någon särskild anledning till detta? Jag tänker att man gärna vill låta golven gå närmast sömlöst över i varandra. Jag har försökt leta i tråden efter diskussion kring detta men kanske slarvar.
Det stämmer att planen från början var en nära sömlös skarv. Jag släppte den idén av flera orsaker.
Höjdskillnaden.
Eftersom hela konstruktionen ansluter till befintlig altan samt befintlig marknivå (grusgång till vänster om den fasta delen) fick jag det inte att stämma höjdmässigt. Det hade jag kunnat lösa på flera sätt men då fortplantar sig problemet till ännu en altan på andra sidan huset samt trädgårdsmur osv.
Detta hade varit hyfsat enkelt att lösa på ett snyggt sätt men då kom jag till;
Själva skarven
För att det ska bli riktigt snyggt i skarven skulle jag vilja ha samma mellanrum som trallen vilket skulle vara på tok för lite marginal om eller snarare när träet börjar röra på sig. Lösningen var då att öka mellanrummet något vilket skulle skapa en ficka som skräp, löv, snö osv skulle fastna. Jag funderade över att ha någon list av något slag men detta problem i kombination med höjdskillnaderna gjorde att jag inte gick till botten med det
Ska jag vara helt ärlig så var det också ganska skönt att ta en enklare utväg för att komma framåt i projektet då det under en period i våras faktiskt var lite tungt. Allt går ju att lösa om man verkligen vill. Det är inte alls omöjligt att jag bygger om i framtiden om jag hittar energi eller får slut på andra projekt (osannolikt).
Pooltaket är sjukt stabilt. Jag skulle kunna ha mogendans på det om jag ville
Det blir dock intressant att se hur det funkar över tid men jag har gjort ett hyfsat jobb med att hålla fukt borta både underifrån och ovanifrån vilket jag tror är nyckeln. Det är också hyfsat enkelt att plocka isär för renovering då det är en tvådelad ram.
Ber om ursäkt att jag tjatar om detta men nu ska det ske för mig och jag känner ingen som gjort något liknande.Freddan054 skrev:
I vanlig ordning lyckades jag inte fota förfarandet tyvärr.
Men tillvägagångssättet var ungefär;
La ut/passade in stenarna grovt. Inkl kryssmätte. Jag hade ju reglat upp för altan runt om så jag fäste mina allra rakaste trallbrädor runtom som ”låste in placeringen.
På allas vårt kära biltema hittade jag plastshims. En stor påse i olika tjocklek för småpengar fick duga. Jag började med att palla upp de bitar som skulle kapas så att jag kunde rita på den intilliggande stenen. Det blir mer överensstämmande med verkligheten än en vinkelhake eftersom det finns små differenser i stenarna. Kapade med vinkelslip med stenskiva på. Är man ovan med det kan man ju träna på några billiga trädgårdsplattor eller liknande först. Jag var inne på att hyra en proffskap först men snålade. Höll tungan rätt i mun och fick till det bra. Jag har stor och liten vinkelslip men till det här är den större att föredra. Mest för att tyngden i den gör att när skivan har full fräs så blir den väldigt stabil till skillnad från den mindre som vill fladdra lite om man inte är beredd.
Sedan shimsade jag upp de stenar som behövde det och såg till att de låg stabilt. Jag tror att du kan parera med limmet också men det sjunker lite innan det härdar även om det härdar rätt snabbt. Kilar skulle funka också men eftersom limmet hugger direkt vill man ha shimsen i botten för att vara säker på att när du trycker till stenen ordentligt så hamnar den i rätt position oavsett.
På ett par ställen var stenen så ojämn i tjocklek att jag inte fick dem att liva 100%
Jag har av den anledningen sparat några avkapade bitar för att se hur dem ser ut om jag slipar lite försiktigt på dem. Bättre att testa på spillbitar först än de jag redan limmat
Hoppas du blev lite klokare.
Edit. Biltema kallade dem visst mellanlägg
[länk]
Som jag förstår det la du bitarna mot varandra utan mellanrum, stämmer det? Och hur känns det med fog jämfört med inte fog mellan stenarna nu när poolen är igång?
Ingen fara. Jag förstår och känner igen mig. Hade inte heller någon att konsultera innan direkt.N nybyggarn3 skrev:
Jag skulle säga att jag har 1-3 mm mellanrum mellan stenen. Jag la en tunn sträng lim mellan varje sten, inte så mycket att det blir som fog men dels för extra styrka och också för att det inte ska komma ner vatten mellan och under plattorna. Har försökt knäppa några bilder som illustrerar men det är lite svårt att fånga på bild.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Beklagar att ni även måste se mina tår 😄
Jag känner inte att jag behöver foga av estetiska skäl. Det ser schysst ut. Förmodligen gör jag det ändå vid tillfälle för att undvika vatten som stannar i fogen så jag riskerar frostsprängningar.
Någon annan i tråden som har erfarenhet får gärna berika med kunskap här. Behövs det eller ej? Har hört både och.
Tack för svar och bilder! Jag skulle verkligen inte vilja foga det där. Tror du verkligen att det är risk att det spränger, och att det hjälper nämnvärt att foga?Freddan054 skrev:
Ingen fara. Jag förstår och känner igen mig. Hade inte heller någon att konsultera innan direkt.
Jag skulle säga att jag har 1-3 mm mellanrum mellan stenen. Jag la en tunn sträng lim mellan varje sten, inte så mycket att det blir som fog men dels för extra styrka och också för att det inte ska komma ner vatten mellan och under plattorna. Har försökt knäppa några bilder som illustrerar men det är lite svårt att fånga på bild.
[bild][bild]
Beklagar att ni även måste se mina tår 😄
Jag känner inte att jag behöver foga av estetiska skäl. Det ser schysst ut. Förmodligen gör jag det ändå vid tillfälle för att undvika vatten som stannar i fogen så jag riskerar frostsprängningar.
Någon annan i tråden som har erfarenhet får gärna berika med kunskap här. Behövs det eller ej? Har hört både och.
Det jag var inne på var att foga med samma epoxifog som till mosaiken, fast i passande kulör förstås. Den är ju tät i sig själv och borde hindra vatten. Å andra sidan kanske det är liten risk för frostsprängning.N nybyggarn3 skrev:
Låter det nog vara. Skulle stenen lossna går det ju att sätta tillbaka den