N nybyggarn3 skrev:
Intressant! Antar att du kör den på full effekt när den går? Varför inte köra kontinuerligt?
Ja, den pumpen är på/av bara och jag tror de flesta är sådana. Min erfarenhet av pumpar är att de går sönder förr eller senare. Mekanik i kontakt med klorvatten är ingen bra kombination. Har en Shelly Pro som sty pumpen. Har funkat superbra.

N nybyggarn3 skrev:
Jag tror bilderna föll bort;)
haha. Ja, svårt att fota med fix överallt. Ska uppdatera med bilder snart. 😅

Idag har jag börjat koppla in tekniken. Inte limmat något men förberett då elektrikern kommer imorgon.

Inga konstigheter egentligen. Pump -> Sandfilter -> Dykrör för tempgivare -> Blue Connect som läser av vattenkvalitet (temp, klor, pH) -> Elpatron -> Klorpucksdispenser.

Klorpucksdispensern är en fattigmansvariant av poolautomatik som jag hoppas ska fungera dugligt. Jag tänkte att den eventuellt doserar för starkt för en såpass liten pool så jag sätter den i en bypass så att jag med vattenflödet får större justeringsmöjligheter. Lite experimentellt men om jag lyckas har jag ju sparat massor jämfört med doseringsautomatik. Får springa ut och skruva manuellt dock men det får man ta. Förhoppningsvis hittar jag ett bra läge efter ett tag.

Jag sätter in elmätare från Shelley i undercentralen samt möjlighet att kunna styra elvärmaren från app eller programmera tillslag vid en viss temperatur. I min research på ”smarta” värmare var det rätt svårt att hitta vettiga prylar. Eller iaf till vettiga priser.

Börjar närma sig bad nu.
”Tyvärr” är det alldeles för bra väder (varmt) för att jag ska våga mig på att foga.

Teknisk installation för poolsystem med pump, sandfilter och rördragning i en liten teknisk kammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jonjes01 och 5 till
  • Laddar…
Lite klent med uppdateringar pga midsommar osv.

Jag fick sätta om ett mindre parti mosaik då några brickor satt lite dåligt.
Det hade förmodligen blivet skinnbildning på fixet när jag hann dit med arket och då fäster det inte. Idag gjorde jag därför om detta och det var ju tur att jag upptäckte det nu och inte sen 😊

Nu är jag iaf klar med kaklandet. Igen. Lite tjänsteresa sen ska jag foga.

Den lilla ”buren” till höger i bild ska bli utedusch. Pooltaket är ännu inte motoriserat då elektrikern inte hade rätt kabel med sig.
Han tyckte inte det var någon stor grej eftersom poolen ändå inte var klar än. Egentligen har han ju rätt men samtidigt dig jag lite inombords för jag längtar tills jag får pröva det som en barn längtar till julafton. Men onsdag borde det gå att lägga upp en liten filmsnutt här (om inte det visar sig att motorn inte orkar dra upp det, då raderar jag kontot och flyttar till lägenhet ;))

Trädäck under konstruktion med intilliggande mindre pool, omgiven av grönska och hus i bakgrunden.
Skapa konto

Trädäck med pool under konstruktion, omgiven av grönskande gräsmatta och skog. Material och verktyg ligger utspridda på trädäcket.
Skapa konto

• Gilla
PeHeland och 8 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Ja, typ montagelim. Gick 8 tuber på 11 m ca 💸
Nu står jag snart in för samma övning och funderar på åtgången. 8 tuber på 11 meter låter väldigt mycket. Hade du stora höjdskillnader? Och hur la du limmet? Hade du hittat någon instruktion?

N nybyggarn3 skrev:
Nu står jag snart in för samma övning och funderar på åtgången. 8 tuber på 11 meter låter väldigt mycket. Hade du stora höjdskillnader? Och hur la du limmet? Hade du hittat någon instruktion?
Ja, dels hade jag höjdskillnader men jag var förmodligen mer frikostig än nödvändig. Limmade helt ovetenskapligt i sicksackmönster. Rent och torrt underlag.
Köp på dig ett gäng tuber och lämna tillbaka de som inte går åt så slipper du hamna i situationen att det inte räcker :)

Ja, dels hade jag höjdskillnader men jag var förmodligen mer frikostig än nödvändig. Limmade helt ovetenskapligt i sicksackmönster. Rent och torrt underlag.
Köp på dig ett gäng tuber och lämna tillbaka de som inte går åt så slipper du hamna i situationen att det inte räcker :)
Aha. Eftersom limmet verkar innehålla guld vill man ju inte använda onödigt mycket.

Exakt vilket lim använde du? Jag ser att Folkpool säljer 6 tuber Ess track pro1 för 1190 kronor. Två sådan paket tycker jag borde räcka till mina ca 20 meter. Jag har slipad ytan med diamant så den är hyffsat jämn.

Exa

N nybyggarn3 skrev:
Aha. Eftersom limmet verkar innehålla guld vill man ju inte använda onödigt mycket.

Exakt vilket lim använde du? Jag ser att Folkpool säljer 6 tuber Ess track pro1 för 1190 kronor. Två sådan paket tycker jag borde räcka till mina ca 20 meter. Jag har slipad ytan med diamant så den är hyffsat jämn.

Exa
Ja, det borde verkligen räcka, speciellt om du har jämnare underlag än mig :)

Den jag köpte tror jag hette eestack easy.

N nybyggarn3 skrev:
Denna? [länk]
Nu ska jag vara lite jobbig. Men jag blir osäker på om det var den eller om det var Nordic pro.
Är på resande fot men kan kolla kvittot när jag är hemma igen imorgon.
Skulle verkligen tro att den du länkar funkar också dock.

• Gilla
MatsSthlm
  • Laddar…
Nu ska jag vara lite jobbig. Men jag blir osäker på om det var den eller om det var Nordic pro.
Är på resande fot men kan kolla kvittot när jag är hemma igen imorgon.
Skulle verkligen tro att den du länkar funkar också dock.
Är den någon som är jobbig så är det väl jag;)

Jag kontaktade Folkpool för att se om dom hade några tips på hur limmet ska appliceras och åtgång. Dom hänvisar till sina återförsäljare och den närmaste ligger 20 mil från oss. Av en slump ska jag dit på fredag och ska prova avlägga ett besök.

N nybyggarn3 skrev:
Är den någon som är jobbig så är det väl jag;)

Jag kontaktade Folkpool för att se om dom hade några tips på hur limmet ska appliceras och åtgång. Dom hänvisar till sina återförsäljare och den närmaste ligger 20 mil från oss. Av en slump ska jag dit på fredag och ska prova avlägga ett besök.
Jag hade kvittot i mobilen. Det är 100% Eestack EASY jag använt. 🙂

N nybyggarn3 skrev:
Dom hänvisar till sina återförsäljare och den närmaste ligger 20 mil från oss.
Varför inte ringa till någon/några av dem och fråga om råd. Ibland har man tur och får tag i både kunniga och hjälpsamma personer.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte ringa till någon/några av dem och fråga om råd. Ibland har man tur och får tag i både kunniga och hjälpsamma personer.
Det är plan B. Men nu råkar det pass bra med ett besök på plats i en butik redan på fredag.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Idag har jag fogat. Och kopplat in motorn till taket. Jag är så jävla nöjd. Har varit nervös för just detta 😂

• Gilla
  • Älska
tensiden och 33 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.