Freddan054 Freddan054 skrev:
Idag har jag fogat. Och kopplat in motorn till taket. Jag är så jävla nöjd. Har varit nervös för just detta 😂

[video]
Snyggt jobbat! Man ska helt klart ha motordrivet lock 😎

Står säkert i tråden men har kanske missat. Blir det någon typ av tätning mellan poolen locket? För att hålla värmen inne.

L LeffeMejsel skrev:
Snyggt jobbat! Man ska helt klart ha motordrivet lock 😎

Står säkert i tråden men har kanske missat. Blir det någon typ av tätning mellan poolen locket? För att hålla värmen inne.
Tack! Ja nu är jag äntligen motoriserad som du :)

Den tätning som finns just nu är en borstlist som sluter hyfsat tätt (det släpande ljudet du hör på slutet är listen som lägger sig utanför kantstenen. Kondensen är tänkt att rinna tillbaka till poolen då den har lite ”häng” i mitten. Men jag hade planer att även sätta någon typ av släplist som liksom faller ner innanför kantstenen. Inte riktigt haft tid att greja med det dock.

Satt och jobbade en kväll under taket då det kom en överraskande regnskur. Det vart knäpptyst där nere. Det tolkar jag som att det är hyfsat tätt redan. Vi får se om jag kanske nöjer mig med detta.

• Haha
LeffeMejsel
  • Laddar…
Tack! Ja nu är jag äntligen motoriserad som du :)

Den tätning som finns just nu är en borstlist som sluter hyfsat tätt (det släpande ljudet du hör på slutet är listen som lägger sig utanför kantstenen. Kondensen är tänkt att rinna tillbaka till poolen då den har lite ”häng” i mitten. Men jag hade planer att även sätta någon typ av släplist som liksom faller ner innanför kantstenen. Inte riktigt haft tid att greja med det dock.

Satt och jobbade en kväll under taket då det kom en överraskande regnskur. Det vart knäpptyst där nere. Det tolkar jag som att det är hyfsat tätt redan. Vi får se om jag kanske nöjer mig med detta.
Scrollade genom hela tråden nu och såg listen. Det känns som en bra lösning.

Riktigt bra finnish på allting du byggt. Imponerande. Inspirerad av trallock ändå. Mitt är 10 år nu och börjar bli risigt. Bygger man nytt blir det nog nått liknande ditt.

Såg inga bilder på drivningen? Har du några?

Min är ju ganska vulgo med kedjor, drev, motor, växellåda och frekvensomformare. Men funkar 🙂

Har pecis byggt om en garageportöppnare så jag styra den med PLCn. Men tror inte den kommer orka locket. Vi får se 🙂

• Älska
Freddan054
  • Laddar…
L LeffeMejsel skrev:
Scrollade genom hela tråden nu och såg listen. Det känns som en bra lösning.

Riktigt bra finnish på allting du byggt. Imponerande. Inspirerad av trallock ändå. Mitt är 10 år nu och börjar bli risigt. Bygger man nytt blir det nog nått liknande ditt.

Såg inga bilder på drivningen? Har du några?

Min är ju ganska vulgo med kedjor, drev, motor, växellåda och frekvensomformare. Men funkar 🙂

Har pecis byggt om en garageportöppnare så jag styra den med PLCn. Men tror inte den kommer orka locket. Vi får se 🙂
Har inte lyckats fånga den på bild visar det sig. Ska dokumentera och lägga upp. Men det är en grindmotor som heter BFT Deimos.

https://www.elettronew.com/en/autom...iding-gate-kit-bt-a600-24v-2611824-40705.html

• Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Har inte lyckats fånga den på bild visar det sig. Ska dokumentera och lägga upp. Men det är en grindmotor som heter BFT Deimos.

[länk]
Aah perfekt ju. Smidigt kit. Då sitter det kuggstång på locket?

L LeffeMejsel skrev:
Aah perfekt ju. Smidigt kit. Då sitter det kuggstång på locket?
Ja, kuggstång längs hela sidan. Smart.

Jag ska inte ta åt mig äran. Såg det i nån Facebookgrupp. Men ja sjukt smidigt. Får ju även klämskada på köpet då motorn stannar vid motstånd osv. I kitet jag köpte så ingick fotoceller, blinkande lampa och fjärrkontroll också men nyckelvredet passar mig bäst så jag inte vill riskera att någon öppnar eller stänger när dem inte ska. Med nyckelvredet har man uppsikt på poolen. Fjärrkontrollen kanske jag behåller för mig själv för att kunna stajla nån gång 😂

Annars ser jag framför mig hur frun tar fel fjärr och öppnar poolen när hon egentligen ska stänga garaget innan hon åker till jobbet 😂
Alla mina försök att inkludera övrig familj i smarthemsprylar har gått i stöpet

• Haha
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Finns det något sätt att öppna "inifrån" om man skulle få för sig att sitta i värmen vintertid kanske? (eller blivit instängd för att man varit dum)

VidarH VidarH skrev:
Finns det något sätt att öppna "inifrån" om man skulle få för sig att sitta i värmen vintertid kanske? (eller blivit instängd för att man varit dum)
Man har ca 10 cm mellan vattenytan och pooltaket så det kommer nog aldrig sitta någon där frivilligt. Sen är själva tanken med nyckelmekanismen att man inte ska råka stänga in någon annan. Så för att hamna under taket måste man antingen vara två som är överens om att den ena ska bli instängd eller stänga och springa ner i vattnet.
Skulle man ändå hamna där finns det inget bra sätt att ta sig ur vilket är ett bra argument för att helt skippa fjärrkontroll och enbart köra med nyckelvredet.

Står en person i kläm när taket går igen känner motorn av det motståndet och backar tillbaka.

• Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Nu var det ett tag sedan uppdatering. Fullt upp med att bada?

I wish!! Faktum är att vi har påbörjat påfyllnad. När jag läste det finstilta i Mapeis dokument skulle man vänta tio dygn efter fogning innan man vattenfyllde. Och fyllning ska ske med ca 20 cm/dygn. Dvs badpremiär mot slutet av veckan.

Stötte dock precis på patrull. Då vattenlinjen började närma sig inloppet på poolen blev det hög tid att börja limma ihop PVC-rören i pumphuset. Skulle skoja lite med min dotter och ropade i ena pemröret. Då säger sambon att det bubblade i vattnet. Jag har alltså vänt på slingan. Trots att jag tyckte att jag kollat detta 100 ggr.

Hade jag inte ropat i röret hade jag alltså limmat ihop kalaset helt omvänt vilket hade blivit rejält stökigt under helgens badpremiär 😂

Nu blir det bara semistökigt då jag måste flytta om allt i pumphuset. När huvudet är dumt får kroppen lida.

N nybyggarn3 skrev:
Nu var det ett tag sedan uppdatering. Fullt upp med att bada?

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Härligt att det går framåt och att du upptäckte felet i tid.

Jag skulle gärna höra lite mer om hur du gjorde med kantstenen då jag snart ska montera 300*30 mm skiffer runt mitt bad. Till exempel hur du kapade stenarna? Även hur du gjorde när du vägde in stenarna. Använde du någon slags shims eller går det att justera med hjälp av limmet?

N nybyggarn3 skrev:
Härligt att det går framåt och att du upptäckte felet i tid.

Jag skulle gärna höra lite mer om hur du gjorde med kantstenen då jag snart ska montera 300*30 mm skiffer runt mitt bad. Till exempel hur du kapade stenarna? Även hur du gjorde när du vägde in stenarna. Använde du någon slags shims eller går det att justera med hjälp av limmet?
I vanlig ordning lyckades jag inte fota förfarandet tyvärr.
Men tillvägagångssättet var ungefär;

La ut/passade in stenarna grovt. Inkl kryssmätte. Jag hade ju reglat upp för altan runt om så jag fäste mina allra rakaste trallbrädor runtom som ”låste in placeringen.

På allas vårt kära biltema hittade jag plastshims. En stor påse i olika tjocklek för småpengar fick duga. Jag började med att palla upp de bitar som skulle kapas så att jag kunde rita på den intilliggande stenen. Det blir mer överensstämmande med verkligheten än en vinkelhake eftersom det finns små differenser i stenarna. Kapade med vinkelslip med stenskiva på. Är man ovan med det kan man ju träna på några billiga trädgårdsplattor eller liknande först. Jag var inne på att hyra en proffskap först men snålade. Höll tungan rätt i mun och fick till det bra. Jag har stor och liten vinkelslip men till det här är den större att föredra. Mest för att tyngden i den gör att när skivan har full fräs så blir den väldigt stabil till skillnad från den mindre som vill fladdra lite om man inte är beredd.

Sedan shimsade jag upp de stenar som behövde det och såg till att de låg stabilt. Jag tror att du kan parera med limmet också men det sjunker lite innan det härdar även om det härdar rätt snabbt. Kilar skulle funka också men eftersom limmet hugger direkt vill man ha shimsen i botten för att vara säker på att när du trycker till stenen ordentligt så hamnar den i rätt position oavsett.

På ett par ställen var stenen så ojämn i tjocklek att jag inte fick dem att liva 100%
Jag har av den anledningen sparat några avkapade bitar för att se hur dem ser ut om jag slipar lite försiktigt på dem. Bättre att testa på spillbitar först än de jag redan limmat :)

Hoppas du blev lite klokare. :)

Edit. Biltema kallade dem visst mellanlägg

https://www.biltema.se/bygg/fastele...-tillbehor/mellanlagg-1-5-mm-50-st-2000055289

• Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
Tack för beskrivningen. Mellanlägg från biltema är jag väl bekant med:)

Mina stenar är kalibrerade och väldigt jämna i tjockleken. Så det som ska kompenseras för är ojämnheter på krönet.

Jag tror att jag ska hyra någon slags stenkap på stativ så jag får det rakt i alla axlar. Diamantskiva på vinkelslip i all ära men jag litar inte på att jag har den rätta finessen.

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tack för beskrivningen. Mellanlägg från biltema är jag väl bekant med:)

Mina stenar är kalibrerade och väldigt jämna i tjockleken. Så det som ska kompenseras för är ojämnheter på krönet.

Jag tror att jag ska hyra någon slags stenkap på stativ så jag får det rakt i alla axlar. Diamantskiva på vinkelslip i all ära men jag litar inte på att jag har den rätta finessen.
Äsch. Kapa lite snett och kalla det ”naturligt” 😉

Härlig kväll i Nykvarn. Nu skulle man vilja bada men det närmar sig iaf.
Trädgård i Nykvarn med poolområde och gräsmatta, omgiven av träd och hus vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Poolutrustning och verktyg spridda på gräset och i ett utrymme med rörsystem, kartong och en filtertank nära poolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillbringat massor av tid här idag. Det sista jag gjorde innan jag tog kvällen var att limma ihop ett rör på en unionskoppling utan gängorna. Så det blir en tur till poolbutiken imorgon 😂

• Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.