8 319 läst ·
58 svar
8k läst
58 svar
Projekttråd - altan i två nivåer med pergola
Takstolarna till pergolan och stolparna är nu klara för målning. ✅
Under dagens altan inklädd i trall är det bara plintar nergrävda i lera och det har inte orsakat några problem. Den nya tänker jag att den kommer ha spaljé på sidorna och kommer ju då släppa in mer ljus. Borde jag lägga duk och grus på leran..?
Tror ni att jag kommer behöva snedsträvor i pergolan..? Använder grovt virke med tätt mellan takstolarna (cc 60) som fästs i bärlina i fasaden.
Det ser ut att finnas färdiga vagnstycken för trappan som antingen har stegdjup 25 cm eller stegdjup 39 cm. Jag känner spontant att jag vill ha något mellan dessa för att kunna sitta bekvämt i trappan utan att den blir onödigt lång. Kanske 28-30 cm stegdjup, rimligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under dagens altan inklädd i trall är det bara plintar nergrävda i lera och det har inte orsakat några problem. Den nya tänker jag att den kommer ha spaljé på sidorna och kommer ju då släppa in mer ljus. Borde jag lägga duk och grus på leran..?
Tror ni att jag kommer behöva snedsträvor i pergolan..? Använder grovt virke med tätt mellan takstolarna (cc 60) som fästs i bärlina i fasaden.
Det ser ut att finnas färdiga vagnstycken för trappan som antingen har stegdjup 25 cm eller stegdjup 39 cm. Jag känner spontant att jag vill ha något mellan dessa för att kunna sitta bekvämt i trappan utan att den blir onödigt lång. Kanske 28-30 cm stegdjup, rimligt?
Lägg duk och grus på leran om du nån dag kommer på att du skulle vilja förvara något där.P Peter321 skrev:Takstolarna till pergolan och stolparna är nu klara för målning. ✅
[bild]
Typ lite bra att ha plankor som blivit över.
Köp det billigaste/enklaste att få tag på och lägg ca 10cm tjockt. Bara så att det håller sig torrt och ser lite städat ut.
Hmm, det blir ca 4 kubik grus på 40 kvm (ca 8 ton enligt Google). 6-8 tusen bara för gruset då…😅H Harmagedon skrev:
Bör jag räkna med så mycket för att det ska bli bra? Jag kommer inte lagra saker i så stor utsträckning då höjden bara blir 60-80 cm.
Skittrista pengar att lägga! Jag vet. Jag köper hellre fina växter för alla mina pengar. Men jag vet att jag skulle störa mig på att det ser stökigt ut annars. Snålvarianten kan ju var att bara lägga grus i ytterkanten och hoppas att det blir för mörkt för maskrosorna längst in.P Peter321 skrev:
Kollade lite närmare nu och priset var lite lägre än jag trodde. Ändå ganska många tusen (och jobb, måste köra det med skottkärra en bit… 😅).F fribygg skrev:
Ja verkligen, växter eller trädgårdsmöbler hade ju varit trevligare att lägga dessa pengar på.H Harmagedon skrev:
Men ja, jag kommer garanterat också störa mig på om det ser stökigt ut där under för att det växer en massa ogräs.
Kan en snålvariant var att bara lägga duk och sen bara lite grus i ytterkant på den för att hålla den nere? Genom duken borde ju inte maskrosorna komma upp oavsett om det ligger grus på eller ej?
Jag skulle skippa duk där jag inte lägger grus. Växter och väder lyckas ändå putta undan den så det blir fult och äckligt.
Funderar lite på taket. Just nu lutar det istället åt en pergola utan lutning på takstolarna. Och sedan hänga ett mjukt pergolatak under. Typ ett sånt här.
Hade ni satt en planka som jag förgat i rosa här (likt pergolan ovan) för att dölja det mjuka pergolataket? Dvs. i samma höjd som den främre överliggaren. Det gör att taket kommer vara ca 36cm högt sett rakt från sidan (takstol+planka).
Utan planka
Logga in
Skapa konto
Hade ni satt en planka som jag förgat i rosa här (likt pergolan ovan) för att dölja det mjuka pergolataket? Dvs. i samma höjd som den främre överliggaren. Det gör att taket kommer vara ca 36cm högt sett rakt från sidan (takstol+planka).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Utan planka
Logga in
Skapa konto
Hur ser vindskivorna på huset ut? Vi ha dubbla plankor så det ser ut som på din fösta bild. Skulle jag bygga som du skulle jag vilja få det att se ut som en del av huset och då hade jag satt extra plankan.
Tack @Harmagedon, det låter väldigt rimligt att tänka så. Så här ser det ut på huset så det får nog bli två plankor likt den första bilden.H Harmagedon skrev:
Logga in
Skapa konto