Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hej
Japansåg är ett alternativ, rita på ordentligt först bara.
Handhyvel, en mindre, vass handhyvel går fint.
Stämjärn, ett ubervasst stämjärn fixar det.
Vinkelslip med lamellskiva, ett riktigt fint papper då det biter fint och nästan för bra.
Cirkelsåg, man får göra ett bra anhåll.
Använd det verktyg du är mest van med och träna gärna på en annan bit först.
Märk ut noggrant var du ska bearbeta och ta det försiktigt.
Lycka till.
/W
Vinkelslip med lamellskiva, ett riktigt fint papper då det biter fint och nästan för bra.
Lycka till.
/W
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Tack för tipsen båda.Workingclasshero skrev:
Hej
Lycka till.
/W
Om jag skulle göra det med cirkelsåg så blir ju snittet rakt men målet är ju lite av en svag rundning som i bilden. Kan det bli bra med cirkelsåg och sedan avrundning med en liten multislip?
Jag har aldrig använt en sådan men funderar på att köpa en för ett annat projekt. Hur skulle du gå till väga för att göra detta, blir det enkelt med ett sådant verktyg?K Kane skrev:
Med lite träning på "spillbitar" så kommer det att gå enkelt. Men som med sågning behöver du göra avrundningen efteråt. För något frässtål med den formen blir svår att hitta.P Peter321 skrev:
En enkel 230v överhandsfräs + profilfräs. Finns en uppsjö av val beroende på vad du vill ha för profil. Testa på lite spillbitar och kolla youtube. Tänk på att ta lite i taget och att jobba åt rätt håll (trät ska vara till vänster om frässtålet när du trycker den frammåt).
Kräver inte mycket, mycket enklare än att skulptera med såg/rasp/stämjärn.
Tror det är svårt att hitta rätt profil på frässtålet. Så först fräsa avfasningen och sedan runda av med slipmaskin/manuellt är nog vägen framåt.P Peter321 skrev:
Kanske t.ex. en sån här? Det inbyggad anhållet skulle nog vara smidigt för mitt andra projekt.G g.kraft skrev:En enkel 230v överhandsfräs + profilfräs. Finns en uppsjö av val beroende på vad du vill ha för profil. Testa på lite spillbitar och kolla youtube. Tänk på att ta lite i taget och att jobba åt rätt håll (trät ska vara till vänster om frässtålet när du trycker den frammåt).
https://www.clasohlson.com/se/Bosch-POF-1200-AE-handöverfräs,-1200-W/p/40-7852
Vad tror ni om att lägga stolpen ner och köra detta från sidan?
https://www.ahlsell.se/products/ver...fras-hm-cobolt-d70-l18-r8-tl72-s12-lager-m135
Avfasningen nu är ca 20mm hög och 5 mm djup som mest. Kan jag använda "mitten" på fräsen ovan? Jag tänker då att jag klämmer fast ett anhåll så att jag kommer på rätt höjd på stolpen och sedan ställer ett maxdjup på fräsen så att jag använder.
Typ att den röda delen här används. Kan det funka?
Fräsen jag hittade har ett 12mm skaft. Det verkar som de flesta vanliga (billiga) överhandsfräsar ser ut att bara fungerar med 6mm och 8mm skaft.P Peter321 skrev:Kanske t.ex. en sån här? Det inbyggad anhållet skulle nog vara smidigt för mitt andra projekt.
[länk]
Vad tror ni om att lägga stolpen ner och köra detta från sidan?
[länk]
Avfasningen nu är ca 20mm hög och 5 mm djup som mest. Kan jag använda "mitten" på fräsen ovan? Jag tänker då att jag klämmer fast ett anhåll så att jag kommer på rätt höjd på stolpen och sedan ställer ett maxdjup på fräsen så att jag använder.
Typ att den röda delen här används. Kan det funka?
[bild]
Om jag köper det stålet kanske det är smartast att hyra en sån här?
https://www.hygglo.se/i/1b2-handoverfras-proffs-bosch-gmf-1600
Annars finns ju denna att köpa t.ex. men frågan är om den inte är för stor och klumpig för eventuellt framtida amatörfräsande jag kommer göra och att jag i så fall borde köpa en mindre...
https://www.amazon.se/Silverline-124799-Silverstorm-överfräs-2050-tum/dp/B002QRYFSI/ref=sr_1_2
Det blir ganska stora krafter när ett sådant frässtål snurrar med uppåt 14000 rpm. Jag tror inte det är tänkt att man ska använda det på frihand utan med fräsen monterad i bord.
Jag har f.ö. lyckats kröka axeln på en handöverfräs monterad i bord med just ett sådant stål.
Jag har f.ö. lyckats kröka axeln på en handöverfräs monterad i bord med just ett sådant stål.
Bra att veta, då låter det ju kanske ändå inte som rätt väg för mig…jac skrev:
Jag hade försökt bygga en jigg av MDF med hål för där du vill ha bort material och sedan använt antingen stämjärn eller slipmaskin. Om slipmaskin hade jag tejpat på jiggen med 3M Blue Painters tape och kollat ofta om tejpen var fräsch, och bytt den annars.
Detta hade jag gjort genom att först ta en lagom stor skiva (gul) och tvinga fast på sidan, sen superlimmat en bit på vardera sida rundningen (grön) och så stoppbitar (röda) så att den hamnar rätt kontra stolparna. Därefter förborrat och sen skruvat också så att det verkligen sitter. Om jag hade gått på med stämjärn hade jag nog skitit i en av de gröna.
Typ såhär från sidan:
Detta hade jag gjort genom att först ta en lagom stor skiva (gul) och tvinga fast på sidan, sen superlimmat en bit på vardera sida rundningen (grön) och så stoppbitar (röda) så att den hamnar rätt kontra stolparna. Därefter förborrat och sen skruvat också så att det verkligen sitter. Om jag hade gått på med stämjärn hade jag nog skitit i en av de gröna.
Typ såhär från sidan:
Säg inte det…P Peter321 skrev:
Om det finns någon chans att du fortsätter snickra kommer du att ha enorm nytta av en rejäl handöverfräs. Hellre stor än liten och när du börjat fräsa kommer du snart att vilja ha ett fräsbord.
Enkelt och billigt att bygga och otroligt användbart!
Att du ska forma ett tiotal stolpar talar för att du redan nu ska överväga att bygga ett enkelt fräsbord.
@jac böjde spindeln på en fräs men det var bara otur, kan hända vem som helst och när som helst, och sker inte regelmässigt när man använder större frässtål. Ser ingen anledning att avhålla sig från kombinationen stort stål i fräsbord sålänge man tänkt igenom setupen och tar det vackert.
Om frässtålet du visade ger rätt profil är det absolut enklaste och snabbaste vägen att forma dina tio stolpar.
//Ronnie
Bra idé men jag känner att det blir lite svårt att få det jämnt med mina skills med stämjärn. Och med slipmaskin känns det som väldigt mycket material att slipa bort på 10 stolpar i limträ… 😬S Svante Svenson skrev:Jag hade försökt bygga en jigg av MDF med hål för där du vill ha bort material och sedan använt antingen stämjärn eller slipmaskin. Om slipmaskin hade jag tejpat på jiggen med 3M Blue Painters tape och kollat ofta om tejpen var fräsch, och bytt den annars.
Typ såhär från sidan: