6 138 läst ·
53 svar
6k läst
53 svar
Projekttråd - altan i två nivåer med pergola
Efter några olika vändor lutar det nu åt att söka bygglov för detta då fastigheten finns i ett område som är klassat som kulturhistoriskt värdefullt. Jag har ritat och tänkt skicka in följande:
Situationsplan
Fasadritning från 3 håll (ej från sidan där altanen inte syns)
Sektionsritning för där altan+pergola är som högst från mark.
Planritning
Min förhoppning är att jag får svaret att detta kan göras utan bygglov. Är det någon mer handling jag borde skicka in på en gång för att detta ska gå så smidigt som möjligt?
Situationsplan
Fasadritning från 3 håll (ej från sidan där altanen inte syns)
Sektionsritning för där altan+pergola är som högst från mark.
Planritning
Min förhoppning är att jag får svaret att detta kan göras utan bygglov. Är det någon mer handling jag borde skicka in på en gång för att detta ska gå så smidigt som möjligt?
Hur tycker ni jag borde montera den främre överliggaren. Stolpen är 140x140 och överliggaren är 90. Insidan, utsidan eller mitten?
Överliggaren kommer skarvas där stolparna är så om jag skulle jacka stolpen mitt i så döljs skarvarna helt, både från insidan och utida.
Blir dock bara 25mm trä på varje sida om det görs i mitten och svårare rent tekniskt tänker jag än att såga ut från insida eller utsida.
Överliggaren kommer skarvas där stolparna är så om jag skulle jacka stolpen mitt i så döljs skarvarna helt, både från insidan och utida.
Blir dock bara 25mm trä på varje sida om det görs i mitten och svårare rent tekniskt tänker jag än att såga ut från insida eller utsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var hade ni avslutat "taket" på pergolan? Rakt ovanpå stolpen, lite utanför eller mycket (30cm) utanför?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för inspelet! Mer skydd åt sidan kan nog vara en bra grej här.VidarH skrev:
Jag känner mig nog just nu mest tveksam runt utseendet, jag kan inte riktigt känna vad som blir finast så tar tacksamt emot smakråd om någon har att bjuda på. 🙂 Tycker ni att "taket" blir för framhävande i alternativ 3? Det upplevs tycker jag som nättare i alternativ 1.
Jag tycker att alternativ 3 är finast. Ser mer ut att vara en del av huset. Alternativ 1 ger mer intryck av att det är en egen byggnad.
När de planerde taket till altanen för länge sedan så valde de att låta sidoväggen följa ytterväggen. Så det blev naturligt att även taket följer taket så att säga. I dina skisser verkar det i alla fall som att du har bestämt att hålla taket innanför knutarna och du undrar hur pass mycket är snyggt? Mitt estetiska sinne säger att det kan bli lite obalanserat med 1-3 röda fasadbrädor mellan de vita partierna? Jag har dock inte tittat på så många alternativ där de har byggt nära ett hörn utan att taket bryter fasadfärgen så jag har inget i minnet som skulle kunna ha en åsikt. Mitt praktiska sinne säger att mer tak betyder mindre nederbörd på sittplatserna. 😉
Tack för dina tankar. Jag provade att dra in altanen lite mer från knuten (ca. 70cm mellan altanstart och knut i denna). Tycker det känns lite mer balanserat själv.VidarH skrev:
När de planerde taket till altanen för länge sedan så valde de att låta sidoväggen följa ytterväggen. Så det blev naturligt att även taket följer taket så att säga. I dina skisser verkar det i alla fall som att du har bestämt att hålla taket innanför knutarna och du undrar hur pass mycket är snyggt? Mitt estetiska sinne säger att det kan bli lite obalanserat med 1-3 röda fasadbrädor mellan de vita partierna? Jag har dock inte tittat på så många alternativ där de har byggt nära ett hörn utan att taket bryter fasadfärgen så jag har inget i minnet som skulle kunna ha en åsikt. Mitt praktiska sinne säger att mer tak betyder mindre nederbörd på sittplatserna. 😉
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Altandörr som hänger snett - konstig karmskruv
Fönster & Dörrar -
Avsluta altan mot vägg - frågor
Byggmaterial & Byggteknik -