6 128 läst ·
53 svar
6k läst
53 svar
Projekttråd - altan i två nivåer med pergola
Nu har det uppstått lite av ett dilemma. Jag har tänkt att vi nog kommer lägga på tak på pergolan när de nya byggreglerna kommer på plats senare i år för bygglovsfri tillbyggnad upp till 30 kvm.
Hade tänkt ha ungefär 4 meters djup på altanen men med tänkt bredd på altanen ger det ett tak på ca 34 kvm. För att komma ner till strax under 30 kvm tak behöver jag dra ner altandjupet till 3.5 kvm vilket känns lite synd.
Alternativ 1
3.5 meters djup, känns som att det kanske blir lite lite trångt med ett lounge-set när man drar bort lite för räcket?
Alternativ 2
Låter inte altanen gå hela vägen ut till husknuten utan drar in den ca. 60cm. Tänker att detta kanske inte blir lika snyggt som att den går hela vägen ut eller vad tror ni?
Alternativ 3
Bygger pergolan fullt ut och lägger sedan inte plast på hela. Eller söker bygglov för att kunna lägga plast på hela de 34 kvm.
Om alternativ 3 - är detta en jättedum idé som alternativ?
1. Lägga plast på hela.
2. Om det upptäcks att taket är för stort - rätta snabbt genom att ta bort några rader plast (innan byggsanktion).
3. Eventuellt söka bygglov för att kunna lägga på plasten igen.
Hade tänkt ha ungefär 4 meters djup på altanen men med tänkt bredd på altanen ger det ett tak på ca 34 kvm. För att komma ner till strax under 30 kvm tak behöver jag dra ner altandjupet till 3.5 kvm vilket känns lite synd.
Alternativ 1
3.5 meters djup, känns som att det kanske blir lite lite trångt med ett lounge-set när man drar bort lite för räcket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 2
Låter inte altanen gå hela vägen ut till husknuten utan drar in den ca. 60cm. Tänker att detta kanske inte blir lika snyggt som att den går hela vägen ut eller vad tror ni?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alternativ 3
Bygger pergolan fullt ut och lägger sedan inte plast på hela. Eller söker bygglov för att kunna lägga plast på hela de 34 kvm.
Logga in
Skapa konto
Om alternativ 3 - är detta en jättedum idé som alternativ?
1. Lägga plast på hela.
2. Om det upptäcks att taket är för stort - rätta snabbt genom att ta bort några rader plast (innan byggsanktion).
3. Eventuellt söka bygglov för att kunna lägga på plasten igen.
Det kan vara en lösning. Jag har en idé om att jag vill att trappan ska centrera med fönstret på huset och när taket är för stort så blir det så här. Trappan är då 265 cm bred.K kniv skrev:
Logga in
Skapa konto
Om jag tar bort en takstol till höger så blir den istället ca 145 cm bred. Det gör att den känns lite smal tycker jag och inte öppnar upp lika fint mot trädgården.
Logga in
Skapa konto
Om man inte centrerar den mot fönstret.
Logga in
Skapa konto
Och som alternativ då med indrag från hörnet istället.
Logga in
Skapa konto
Svårt att bestämma mig här vad som känns finast. 😅
Det står ett stort äppelträd lite till höger vilket är anledningen till att altanen är indragen, sen tänkte jag lite att det skulle kunna bli en naturlig plats för grillen i hörnet vid trädet och som då också inte skulle hamna under plasttaket.K kniv skrev:
"Mittpunkten" i trädgården är lite förskjuten till vänster så man kanske i genomsnitt vill nå krysset i bilden och då ligger ju trappan rätt bra i förhållande till utgången som är uppe till höger tänker jag.
Logga in
Skapa konto
På ritningen är det helt klart snyggt att centrera trappen med fönstret men är det så man ser huset i verkligheten? Går ni någonsin så rakt upp mot huset?
Jag tycker att ni ska göra trappan så bred som möjligt för att det skapar bättre kontakt med trädgården. Trappor blir ofta naturliga sittplatser när man är i trädgården under årstider då man inte dukar upp vid utemöblerna.
Jag tycker att ni ska göra trappan så bred som möjligt för att det skapar bättre kontakt med trädgården. Trappor blir ofta naturliga sittplatser när man är i trädgården under årstider då man inte dukar upp vid utemöblerna.
Klok tanke, vi tittar ganska sällan rakt upp mot huset så det kanske skulle vara mer värt att få hörnet på altanen mer jämnt med husknuten än att centrera öppningen mot fönstret.H Harmagedon skrev:På ritningen är det helt klart snyggt att centrera trappen med fönstret men är det så man ser huset i verkligheten? Går ni någonsin så rakt upp mot huset?
Svårt att se i modellen men vad skulle kunna klassas som en ”bred trappa” utan att den blir oproportionerlig bred? 2 meter lagom?
2 meter låter absolut som en bred trapp. Men prova att sitta med en kaffekopp och låt nån som bär något ni ofta bär ut i trädgården passera. Kanske en vattenkanna eller en bricka? Hur brett känns det som att det behöver vara för att det ska kännas bekvämt?P Peter321 skrev:
De virkesdimensioner jag har hemma gör att det håller med en pelare mindre så ett alternativ kan vara att göra trappen ännu bredare och dela taket 50/50 på bredden.
Jämfört med tidigare tre pelare.
Logga in
Skapa konto
Jämfört med tidigare tre pelare.
Logga in
Skapa konto
Jag gillar det nya förslaget med 3 pelare! Ger mer rymd i konstruktionen.