K Klonkers skrev:
@Peter321 Vilket program har du använt för att rita upp planen?
Gratisversionen av SketchUp.

Nu har det uppstått lite av ett dilemma. Jag har tänkt att vi nog kommer lägga på tak på pergolan när de nya byggreglerna kommer på plats senare i år för bygglovsfri tillbyggnad upp till 30 kvm.

Hade tänkt ha ungefär 4 meters djup på altanen men med tänkt bredd på altanen ger det ett tak på ca 34 kvm. För att komma ner till strax under 30 kvm tak behöver jag dra ner altandjupet till 3.5 kvm vilket känns lite synd.

Alternativ 1
3.5 meters djup, känns som att det kanske blir lite lite trångt med ett lounge-set när man drar bort lite för räcket?
3D-ritning av en överbyggd pergola med loungeset, glastak och detaljerade mått, sett ovanifrån, med fokus på takets storlek och altanens layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 2
Låter inte altanen gå hela vägen ut till husknuten utan drar in den ca. 60cm. Tänker att detta kanske inte blir lika snyggt som att den går hela vägen ut eller vad tror ni?
Toppvyn av altan med glastak och sittgrupp, invid ett rött hus. Mått för altan och tak visas tydligt.
Skapa konto

Illustration av en altan med en pergola försedd med ett transparent plasttak, belägen intill ett rött hus med vitt staket och lounge-set under taket.
Skapa konto

Alternativ 3
Bygger pergolan fullt ut och lägger sedan inte plast på hela. Eller söker bygglov för att kunna lägga plast på hela de 34 kvm.
Ritning av altan och pergola med mått. En del av området täcks med tak och inkluderar lounge-möbler, andra delen är öppen.
Skapa konto

Om alternativ 3 - är detta en jättedum idé som alternativ?
1. Lägga plast på hela.
2. Om det upptäcks att taket är för stort - rätta snabbt genom att ta bort några rader plast (innan byggsanktion).
3. Eventuellt söka bygglov för att kunna lägga på plasten igen.

K
Flytta trappen något alt gör den smalare?

K kniv skrev:
Flytta trappen något alt gör den smalare?
Det kan vara en lösning. Jag har en idé om att jag vill att trappan ska centrera med fönstret på huset och när taket är för stort så blir det så här. Trappan är då 265 cm bred.
Skiss av husfasad med en bred altantrappa centralt placerad, inramad av två stora fönster och räcke, med ett tak ovanpå.
Skapa konto

Om jag tar bort en takstol till höger så blir den istället ca 145 cm bred. Det gör att den känns lite smal tycker jag och inte öppnar upp lika fint mot trädgården.
Illustration av ett hus med en veranda, två stora fönster och en överglasskyddad balkong. Central trappa leder nedåt i bilden.
Skapa konto

Om man inte centrerar den mot fönstret.
Illustration av ett rött hus med en veranda, trappräcke och centralt placerat fönster. Diskussion om breddjustering av trappa för symmetri.
Skapa konto

Och som alternativ då med indrag från hörnet istället.
Illustration av ett rött hus med balkong och trappa i trä, visar alternativ för centrering av trappa mot fönster.
Skapa konto

Svårt att bestämma mig här vad som känns finast. 😅

• Gilla
kewl123
  • Laddar…
K
Varför ska trappen centrera med fönstret och mitt på altanen? Långt ifrån utgången… Hur är det vanligaste flödet av människor? Ut från huset och ner på gräset? Jag hade flyttat trappen närmare altandörren

K kniv skrev:
Varför ska trappen centrera med fönstret och mitt på altanen? Långt ifrån utgången… Hur är det vanligaste flödet av människor? Ut från huset och ner på gräset? Jag hade flyttat trappen närmare altandörren
Det står ett stort äppelträd lite till höger vilket är anledningen till att altanen är indragen, sen tänkte jag lite att det skulle kunna bli en naturlig plats för grillen i hörnet vid trädet och som då också inte skulle hamna under plasttaket.

"Mittpunkten" i trädgården är lite förskjuten till vänster så man kanske i genomsnitt vill nå krysset i bilden och då ligger ju trappan rätt bra i förhållande till utgången som är uppe till höger tänker jag.

Ritning av en altan med en central trappa, äppelträd till höger, grillplats i hörnet och ett indraget plasttak. Krysset markerar mittpunkten i trädgården.
Skapa konto

På ritningen är det helt klart snyggt att centrera trappen med fönstret men är det så man ser huset i verkligheten? Går ni någonsin så rakt upp mot huset?

Jag tycker att ni ska göra trappan så bred som möjligt för att det skapar bättre kontakt med trädgården. Trappor blir ofta naturliga sittplatser när man är i trädgården under årstider då man inte dukar upp vid utemöblerna.

H Harmagedon skrev:
På ritningen är det helt klart snyggt att centrera trappen med fönstret men är det så man ser huset i verkligheten? Går ni någonsin så rakt upp mot huset?

Jag tycker att ni ska göra trappan så bred som möjligt för att det skapar bättre kontakt med trädgården. Trappor blir ofta naturliga sittplatser när man är i trädgården under årstider då man inte dukar upp vid utemöblerna.
Klok tanke, vi tittar ganska sällan rakt upp mot huset så det kanske skulle vara mer värt att få hörnet på altanen mer jämnt med husknuten än att centrera öppningen mot fönstret.

Svårt att se i modellen men vad skulle kunna klassas som en ”bred trappa” utan att den blir oproportionerlig bred? 2 meter lagom?

Varför vill du inte ha tak över grillen? Det är fantastiskt trevligt att kunna grilla även om det regnar...

VidarH VidarH skrev:
Varför vill du inte ha tak över grillen? Det är fantastiskt trevligt att kunna grilla även om det regnar...
Har kolgrill och tänkte kanske att det kan bli sot på taket?

Ah. Jag har ju gasol så det har jag inte behövt tänka på.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Svårt att se i modellen men vad skulle kunna klassas som en ”bred trappa” utan att den blir oproportionerlig bred? 2 meter lagom?
2 meter låter absolut som en bred trapp. Men prova att sitta med en kaffekopp och låt nån som bär något ni ofta bär ut i trädgården passera. Kanske en vattenkanna eller en bricka? Hur brett känns det som att det behöver vara för att det ska kännas bekvämt?

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
De virkesdimensioner jag har hemma gör att det håller med en pelare mindre så ett alternativ kan vara att göra trappen ännu bredare och dela taket 50/50 på bredden.

Förslag på utbyggnad av veranda med draperier och räcke på ett rött hus med två fönster och en trappa med breda steg.
Skapa konto

Ritning av altan med två soffor, bord, matplats, trappor och växtlighet, med angivna mått på längd och bredd.

Jämfört med tidigare tre pelare.
Illustration av rödmålat hus med veranda, räcke, steg och glasöverdrag. Träd till höger och en stol med bord på verandan.
Skapa konto

Planskiss av altan med möblering, inklusive två soffor, ett bord med stolar och en grillplats, omgiven av växter och trappsteg mot trädgården.

Jag gillar det nya förslaget med 3 pelare! Ger mer rymd i konstruktionen.

• Älska
Peter321
  • Laddar…
Du kan fundera på om det skulle passa att göra mer uttalade sittplatser i trappan. Som på bilden men kanske bara på en sida?

• Träterrass med trappsteg, perfekt för sittplatser. Vänster sida har bredare ytor nära en tät häck, skuggor skapar mönster över trappan.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.