G grÀvis220 skrev:
KlÀdde vÄr i svart plÄt. SÄ trÀdÀcket kan gÄ ner tvÄ steg för lÀttare i och ur gÄng. Sen slÀppte jag 15mm mellan altan och pool om den mot förmodan skulle sÀtta sig.
Oh intressant 😊
Vilken typ av plÄt?
Har du nÄgra bilder du kan/vill dela med dig av?

Min tunna sticker upp 20 cm, lÀttare att gÄ i och ur. Har tvÄ rader brÀder utanpÄ den istÀllet.

Min tunna har satt sig dÄ den stÄr halvers pÄ berg och halvers pÄ lera (under 20 cm XPS och ytterligare 30 cm leca. Men jag skyfflar in mer leca under XPSen varje gÄng jag tömmer tunnan. NÄgon gÄng slutar det vÀl att röra pÄ sig.

pacman42 pacman42 skrev:
Min tunna sticker upp 20 cm, lÀttare att gÄ i och ur. Har tvÄ rader brÀder utanpÄ den istÀllet.

Min tunna har satt sig dÄ den stÄr halvers pÄ berg och halvers pÄ lera (under 20 cm XPS och ytterligare 30 cm leca. Men jag skyfflar in mer leca under XPSen varje gÄng jag tömmer tunnan. NÄgon gÄng slutar det vÀl att röra pÄ sig.
Har du ev nÄgra bilder du kan visa?

L LisaLisa skrev:
Har du ev nÄgra bilder du kan visa?
SvÄrt just nu, pÄ resande fot. Letade i arkivet och hittade denna frÄn innan jag hade klÀtt tunnan pÄ den delen som inte Àr nedsÀnkt i altanen. Lite svÄrt att se pÄ denna bilden dock.
OklÀdd badtunna ovanpÄ en altan med en nysnickrad trappa bredvid, samt lite trÀdgÄrdsredskap och vÀxter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack! Ser att du inte riktigt har samma form pÄ pool som oss. Har du reglat bakom plankorna som Àr mot poolen eller limmat eller kanske nÄgon annan lösning?

L LisaLisa skrev:
Tack! Ser att du inte riktigt har samma form pÄ pool som oss. Har du reglat bakom plankorna som Àr mot poolen eller limmat eller kanske nÄgon annan lösning?
Jag har reglar "i Ättkant" (sÄ lÄngt det behövs), men jag har dem upp till en decimeter ifrÄn sjÀlva poolen. Jag byggde dem innan den stod pÄ plats sÄ jag ville ha lite marginal.

C
Hur öppnar man filtret för att byta ut filterbollarna, pÄ rÀtt sÀtt? Jag kan inte hitta nÄgon dokumentation pÄ detta, och inget entydigt svar i trÄden heller. Min pool Àr fylld sÄ jag Àr rÀdd att experimentera.

Jag lÀser ibland att man ska stÀnga ventilerna pÄ bÄde in- och utlopp, men jag har bara en ventil, som sitter pÄ inloppet?! Se bild.

NĂ€r jag gjorde ett försök att sĂ€tta filtret i "closed" och öppna toppen sĂ„ vĂ€llde det ut vatten som inte verkade ta slut, sĂ„ jag stĂ€ngde locket igen, men nu sipprar det vatten hela tiden sĂ„ jag misstĂ€nker att O-ringen kanske har flyttat pĂ„ sig och nu har jag lite panik 😅

• Poolfilter med svart handtag och blĂ„ slang, placerat i ett hörn av en poolpumpinstallation med trĂ€understöd och rörkopplingar.
    Skapa konto
  • Svart poolfilter med anslutna svarta och blĂ„ slangar, placerat i en vit isolerverkstad, delvis omgiven av trĂ€ramar.
    Skapa konto
C capybara skrev:
Hur öppnar man filtret för att byta ut filterbollarna, pÄ rÀtt sÀtt? Jag kan inte hitta nÄgon dokumentation pÄ detta, och inget entydigt svar i trÄden heller. Min pool Àr fylld sÄ jag Àr rÀdd att experimentera.

Jag lÀser ibland att man ska stÀnga ventilerna pÄ bÄde in- och utlopp, men jag har bara en ventil, som sitter pÄ inloppet?! Se bild.

NĂ€r jag gjorde ett försök att sĂ€tta filtret i "closed" och öppna toppen sĂ„ vĂ€llde det ut vatten som inte verkade ta slut, sĂ„ jag stĂ€ngde locket igen, men nu sipprar det vatten hela tiden sĂ„ jag misstĂ€nker att O-ringen kanske har flyttat pĂ„ sig och nu har jag lite panik 😅
Det ser inte ut att finnas nÄgra ventiler mot poolen. I ditt lÀge sÄ mÄste du tappa ur poolen ner tiil strax under inloppdrören samt lossa slangarna som Àr kopplade med unionkopplingar. DÄ först kan du lossa skruvarna som hÄller vÀxelvÀljaren för olika funktion.

C
J jonaserik skrev:
Det ser inte ut att finnas nÄgra ventiler mot poolen. I ditt lÀge sÄ mÄste du tappa ur poolen ner tiil strax under inloppdrören samt lossa slangarna som Àr kopplade med unionkopplingar. DÄ först kan du lossa skruvarna som hÄller vÀxelvÀljaren för olika funktion.
Jag har en ventil pÄ slangen lÀngst ner dÀr vattnet sugs in. Se bilden. RÀcker det dÄ om jag tömmer till strax under det övre röret?

Är det verkligen sĂ„hĂ€r alla (som har standardlösningen frĂ„n Svenska Badtunnor) gör nĂ€r de ska byta filterbollar eller tvĂ€tta dem? MĂ„ste man alltsĂ„ tömma poolen?

• Filterinstallation med blĂ„ slang och ventil i en isolerad lĂ„da för poolsystem.
    Skapa konto
C capybara skrev:
Jag har en ventil pÄ slangen lÀngst ner dÀr vattnet sugs in. Se bilden. RÀcker det dÄ om jag tömmer till strax under det övre röret?

Är det verkligen sĂ„hĂ€r alla (som har standardlösningen frĂ„n Svenska Badtunnor) gör nĂ€r de ska byta filterbollar eller tvĂ€tta dem? MĂ„ste man alltsĂ„ tömma poolen?
Returen till pumpen och sedan till filtret och kommer frĂ„n skimmer som Ă€r högst upp och inblĂ„sningen kommer direkt frĂ„n pumpen via filtret. Är det en ventil pĂ„ utblĂ„set sĂ„ gĂ„r det att stĂ€nga den, samt tappa ur sĂ„ skimmern blir tom. DĂ„ först gĂ„r det att lossa ventilvredet, det kommer sĂ€kert en del vatten som ligger i slangarna, men vad göra Ă„t det, inget.
Ska allt vara riktigt sĂ„ ska det vara ventier pĂ„ pĂ„ bĂ„de retur och tillopp till poolen vid pumpen för att lĂ€tt kunna byta kulor eller sand i filtret. Är ventilen pĂ„ samma som slangen frĂ„n poolen sĂ„ mĂ„ste du tömma net till starx under inblĂ„srören. Kör sjĂ€lv med sand, gillar inte kulor. Det med ventiler Ă€r av snikmodell, en ventil kostar lite. Lika med att stĂ€nga för vintern, poolen tömms till ca 10 cm under inblĂ„sningen och slangarna tömms pĂ„ vatten, man behöver inte tömma poolen helt

• Gilla
capybara
  • Laddar…
C capybara skrev:

Du kanske kan anvÀnda en sÄn hÀr plugg i utloppet i poolen?

https://www.pool-fritid.se/vinterplugg-50-mm/

• Gilla
capybara
  • Laddar…
Kan detta hjÀlpa?

C capybara skrev:

Nej, jag har tvÄ ventiler.

C
L LisaLisa skrev:
Kan detta hjÀlpa?
[media]
Ja! Tack, det hjÀlpte! Verkar som de har tagit bort en ventil och ersatt med en plugg.

• Gilla
LisaLisa
  • Laddar…
C capybara skrev:
Ja! Tack, det hjÀlpte! Verkar som de har tagit bort en ventil och ersatt med en plugg.
Sen det jag skrev om vinter och tömma. Det Àr en minipool ni har och den Àr i princip omöjlig att tömma pÄ vatten, det blir alltid kvar i rör/slangar och fryser till 100 % sönder om den inte hÄlls med underhÄllsvÀrme. DÄ ska den ha normalt med vatten.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.