L lupp skrev:
Hej på er,
jag har fått strul med min slav-värmare. Jag har spårat det till att det är säkerhets-givaren som känner av om det blir för varmt alt det är tomt på vatten i värmaren (jag antar att det då blir för varmt väldigt snabbt). Det står 120 degrees på kretskortet, jag antar att det är 120 grader F vilket ju är ca 50 grader C.

Om den är inkopplad så går jordfelsbrytaren. Drar jag ut kontakten till den på kretskortet så går inte jordfelsbrytaren. Måste mao ha hänt något i givaren…

Jag har haft ett läckage så har haft min tunna uppe på land i några veckor. Idag fick jag äntligen ordning på allt och kopplade ihop allt. Så fort jag slog på strömmen så gick jordfelsbrytaren. Spårade det till extra-värmaren och sedan till säkerhetsgivaren.

Nu kör jag poolen utan givaren. Drog helt enkelt ur kontakten på kortet. Då funkar den som det verkar.

Någon som vet om man vågar köra så?

Tack!
Hej,

Det låter som givaren är kortsluten, har du kunnat mäta på den? Men det bör vara lungt att köra utan den ett tag. Det jag misstänker kan bli problem är att huvud-enheten (master) detekterar fel hos slavvärmaren och då eventuellt stoppar värmning alternativt att slavvärmaren inte värmer. Du bör verifiera detta för att säkerställa att systemet faktiskt värmer nu när du har kopplat ut den. Du kan köra 'ready-mode' och ställa upp temperaturen så ska värmningen hoppa igång på både slaven / mastern.

Det går även att läsa ut felkoder från masterenheten som skulle kunna peka på någon reducerad funktionalitet. Kolla i manualen för din display-enhet om du inte kör trådlöst.

Förövrigt så kan du alltid anta farenheit hos balboa. De använder även det internt i kommunkationsgränssnitten.

A Andreashh skrev:
Hej,

Det låter som givaren är kortsluten, har du kunnat mäta på den? Men det bör vara lungt att köra utan den ett tag. Det jag misstänker kan bli problem är att huvud-enheten (master) detekterar fel hos slavvärmaren och då eventuellt stoppar värmning alternativt att slavvärmaren inte värmer. Du bör verifiera detta för att säkerställa att systemet faktiskt värmer nu när du har kopplat ut den. Du kan köra 'ready-mode' och ställa upp temperaturen så ska värmningen hoppa igång på både slaven / mastern.

Det går även att läsa ut felkoder från masterenheten som skulle kunna peka på någon reducerad funktionalitet. Kolla i manualen för din display-enhet om du inte kör trådlöst.

Förövrigt så kan du alltid anta farenheit hos balboa. De använder även det internt i kommunkationsgränssnitten.
Jag kör nu och värmer, dock vet jag ju inte om slaven värmer eller inte. Vet inte riktigt hur jag ska ta reda på det. Har du nå bra tips på det?

Iof kanske det känns om man håller på röret, det borde ju vara ganska varmt iom att vattnet nu bara är 10 grader. Värmarna borde ju glöda på för fullt.

Har inte mätt på själva givaren. Vet inte riktigt hur jag ska mäta för att se det heller ☺️

När jag grejade och kopplade tillbaka slav-bärnsten råkade en av lödningarna på den släppa. Men tänker att det borde ju vara lugnt iom att den är urkopplad och antagligen redan fått kortis. Tog lite bilder för att se om man kunde lyckas googla fram något från märkningen på den och beställa en ny på nätet.

Det kommer iaf inga direkta felmeddelanden på manöverpanelen. Men bra tips, ska se om man kan få fram och se om det finns felmeddelanden på något sätt.

• Närbild på en anslutning med röda kabelkontakter på en metallisk yta, med märkskylten "EAW" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elektronisk komponent med röda anslutningar och metallhölje, del av teknisk installation eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den du visar på sista fotona. Det brukar stå intryckt eller målat vad den heter. Är det en termostat så är det kontakt hela tiden i den och bryter vid temp. Är det ett överhettningsskydd så är den av engångstyp och måste bytas, här finns det olika överhettningskydd Klixon och har olika värden

https://www.google.com/search?q=öve...2l6LXNlcnAiGsO2dmVyaGV0dG5pbmdzc2t5ZGQgY2xpeG

Och här termostat Klixon

https://www.google.com/search?q=ter...IICAEQABgWGB4yCAgCEAAYFhgeMggIAxAAGBYYHjIICAQ

J jonaserik skrev:
Den du visar på sista fotona. Det brukar stå intryckt eller målat vad den heter. Är det en termostat så är det kontakt hela tiden i den och bryter vid temp. Är det ett överhettningsskydd så är den av engångstyp och måste bytas, här finns det olika överhettningskydd Klixon och har olika värden

[länk]

Och här termostat Klixon

[länk]
Tack! Av det jag kan tyda av mina egna bilder är det en Termal Switch från tyska EAW. Kanske blir att plockavupp värmaren igen och peta loss den så jag får alla siffror på den. Och se om det går att beställa en ny.

https://www.eaw-relaistechnik.de/sites/default/files/inline-files/EAW Thermal Switch.pdf

L lupp skrev:
Tack! Av det jag kan tyda av mina egna bilder är det en Termal Switch från tyska EAW. Kanske blir att plockavupp värmaren igen och peta loss den så jag får alla siffror på den. Och se om det går att beställa en ny.

[länk] Thermal Switch.pdf
Jepp det gäller bara att den har rätt värde på tempen.

Hm jag misstänker att värmaren inte värmer. Om jag förstår rätt är termo-switchen stängd ända till för hög temp uppnås. Då öppnar den och kretsen bryts. I och med att jag dragit ur kontakten på kortet så är kretsen alltså öppen, och då går inte värmaren.

Någon som vet?

Jag har mailat Balboa och frågat om de vet vilken thermal switch som de använder. Och till EAW Relaistechnik och frågat om de kan utläsa vilken av deras brytare det är baserat på vad för siffror jag lyckats fånga på bild.

Om jag inte får nå svar blir det att krångla ut värmaren igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.