A Andreashh skrev:
Stod inför samma problem förra veckan, man orkar flytta tunnan på runt 3pers men att lyfta upp den högt från marknivå är skillnad. Vi var 4 och klarade inte av att lyfta i den från mark över isoleringen (ca 1.2m). Problemet blir att arbetsställningen medför att man har all kraft för långt ut. Bör vara enklare om man kan stå på en altan eller någon trapp bredvid. Men vi byggde stommen, lyfte på tunnan och la två eps-block under den ”raka delen” (ca 100mm). Då kunde jag bygga isolering runt om och ha två som lyfter sista för att den tredje personen tar bort de två extra blocken samt skjuter in den raka delen.
Tack för svar. Vi gjorde någon liknande manöver och det gick lättare än väntat att lyfta i den när vi var 5 pers som lyfte.

Ångrar att jag borrade 8 hål för luftbubblor 😅 Användes sällan, och inte alls efter att luftpumpen fick kortslutning efter att att dragit in vatten. Funderar på om det går att sätta igen hålen på något sätt? Försöker minimera källor till läckage... Skulle för övrigt uppskatta om någon kan tipsa om var man kan hitta spårfärg eller vad det kallas för att lokalisera läckor.

• Metallplatta med sexslitsade hål monterad i grå, knottrig yta, kanske för luftbubblor i spa eller pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En gammal tråd från en svunnen tid innan pandemin, elen var billig, tryckt virke kostade mycket lite om man ser på den överdådiga konstruktionen osv.

Hej, vet att detta står någonstans i tråden men lyckas nu inte hitta var. Jag håller på att installera en begagnad pacific terrasspool som kommer byggas in i ett trädäck. Ser ut som att det finns en del jobbiga stenar vid utloppen dock och jag är osäker på om det går att få till en 1x1 m tekniklåda i nivå med botten eller för den delen den undre anslutningen in i baljan. Vad är det som är kritiskt här, finns det något som måste vara under in/utlopp eller spelar det ingen roll om tekniken hamnar en bit upp så länge man kan få slangarna att räcka?

Jsundqvist Jsundqvist skrev:
Hej, vet att detta står någonstans i tråden men lyckas nu inte hitta var. Jag håller på att installera en begagnad pacific terrasspool som kommer byggas in i ett trädäck. Ser ut som att det finns en del jobbiga stenar vid utloppen dock och jag är osäker på om det går att få till en 1x1 m tekniklåda i nivå med botten eller för den delen den undre anslutningen in i baljan. Vad är det som är kritiskt här, finns det något som måste vara under in/utlopp eller spelar det ingen roll om tekniken hamnar en bit upp så länge man kan få slangarna att räcka?
Jag har tekniklådan i garaget fyra meter bort och en våning ned, totalt närmare sex meter slang bort. Det fungerar bra. Pumpen skall sitta i jämnhöjd eller lägre än utloppet ur tunnan, men jag tror att det egentligen inte behövs utan mer är en stark rekommendation för att minska risken för att den kör torr.

• Gilla
Jsundqvist
  • Laddar…
Det är inga problem så länge det är vatten i poolen och pumpen går.
Men det måste vara vattennivån högre än inloppet till pumpen annars funkar det inte att starta. Den typ av pump kan inte suga luft.

• Gilla
Jsundqvist
  • Laddar…
Håller på att installera terasspool Pacific nu skapade en egen tråd med frågor:

https://www.byggahus.se/forum/threads/terasspool-installation.552596/

Tänkte det var smart att göra en egen tråd men funderar nu om jag borde fortsatt i denna som jag läst i en hel del.

Tråden jag la upp handlar om gäller isolering av slangar, tekniklåda och el, hur ni reglar upp, spännen på taket.
Ni som är vana här inne får jättegärna svara. Tack på förhand 🙏🏼

Nu när jag är inne på säsong två med terrasspoolen tänkte jag tipsa om hur jag löste wifi-styrning billigare.

Hittade i höstas ett projekt på github som använder Elfin-EW11A-0 som RS-485 till wifi-hårdvara. https://github.com/jshank/bwalink

Priset ligger på ca 25 dollar så det är en viss skillnad mot vad Balboa vill ha för wifi-styrningen. Jag kör Home Assistant så det passade mig perfekt att kunna få in data där istället för deras egen app.

Kortfattat så är Elfin-enheten inkopplad på ledig utgång på värmaren, och kommunicerar sedan via wifi till Home Assistant. Där körs integrationen Bwalink och publicerar värden till inbygga MQTT-brokern.

Så här ser min panel ut för tillfället:

Panel för terrasspool med temperaturinställningar, vatten- och målvärdetemperatur, strömförbrukning och rengöringstider, visar kontrollstatus och automation.
Skapa konto

Dashboard som visar elförbrukning i realtid med mätvärden för olika faser och total konsumtion i kW, samt elpris och kumulativ förbrukning.

Har 16A-säkring på huset och tar in data från elmätaren. När varmvattenberedare och häll/ugn körs hamnar jag långt över 16A när poolvärmaren går igång, så jag har en automation som när förbrukning på någon fas överstiger 16A så sätts tempområdet till low (har den inställd på 15 grader), och när alla tre faserna när nere under 3A så ändras det till high igen. Automationen kan stängas av genom att aktivera "Manuell värmestyrning", så att den inte hela tiden ändras till high om jag själv valt att ha low när vi exempelvis är bortresta.

Det jag köpt är:
EW11: https://www.aliexpress.com/item/32916128353.html
Sladd för inkoppling till värmaren: https://www.aliexpress.com/item/4000285086871.html

Jag har byggt egen sensor för inkoppling till elmätaren, men det är nog enklast att använda sig av exempelvis Homewizard: https://www.homewizard.com/sv/p1-matare/

Förbrukningen av värmaren är beräknad, använder tillägget Powercalc och har helt enkelt lagt in det så att när värmaren är igång räknas att 6kw används, annars 0.

Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Altan till underkanten på badet eller bredvid?

Håller på med vårt Pacific bad och ska lägga altan runtom. Ni som har Pacific, hur nära har ni lagt altanbrädorna och har ni lagt dem in under kanten (hur många cm då?) på badet eller mer ”emot”?

L LisaLisa skrev:

Håller på med vårt Pacific bad och ska lägga altan runtom. Ni som har Pacific, hur nära har ni lagt altanbrädorna och har ni lagt dem in under kanten (hur många cm då?) på badet eller mer ”emot”?
In under kanten någon cm, då är det heller inte så noga med att kapningen blir exakt.

L LisaLisa skrev:

Hej Lisa, jag har lagt trallen så den går under kanten med ca 2cm på vår Pacific. Sågade ur trallen med en sticksåg. Så trallen ligger inte direkt emot karet men nästan. Mvh Christer

K Kesosmurf skrev:
In under kanten någon cm, då är det heller inte så noga med att kapningen
L LisaLisa skrev:

Förtydligande;
Bild ett, vilket avstånd har ni från trallen och in mot badet?
Bild två, vilket avstånd har ni från trallen och upp mot kanten på badet?

Vi är oroliga för att badet kommer sätta sig/sjunka och att det då badet börjar ”hänga” på altanen. Något ni upplevt?

• Träplanka hålls mot kant av pool, med synligt avstånd mellan trall och bad, illustrerat med lila pilar.
    Skapa konto
  • Träplanka mäter avståndet mellan altan och bad, med fokus på potentiell sänkning och rörelse.
    Skapa konto
Christer63 Christer63 skrev:
Hej Lisa, jag har lagt trallen så den går under kanten med ca 2cm på vår Pacific. Sågade ur trallen med en sticksåg. Så trallen ligger inte direkt emot karet men nästan. Mvh Christer
Pratar vi vågräta måttet?
Se även mitt förtydligande i svar till en annan nedan med två bilder.

L LisaLisa skrev:

Jag har lagt det tajt mot poolen och även tajt upp mot poolkanten. Trallvirke krymper så för att inte få irriterande gluggar där man ser den vita isoleringen så gjorde jag så.
Och nu efter 4-5 år har jag ändå fått gluggar.

L LisaLisa skrev:

Klädde vår i svart plåt. Så trädäcket kan gå ner två steg för lättare i och ur gång. Sen släppte jag 15mm mellan altan och pool om den mot förmodan skulle sätta sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.