Såhär har jag gjort. Jag har dragit slang ut från Waste/backspolningsröret så jag enkelt kan tömma poolen utanför tekniklådan. 2 ventiler för att stoppa vattelflödet samt en liten tömningsslang för att tömma filtret på vatten vid byte av filterbollar. Slang och ventilvred som jag köpt på hydroscand. Jag lägger plast under in/utloppsslangarna för att leda vattnet från pump/värmare när jag skruvar av kopplingarna.

• Poolfilterlåda med kopplade vattenslangar och ventiler för backspolning och tömning, del av poolens teknikinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolutrustning i tekniklåda med filterbollsfylld behållare, gula och gråa slangar, orange duk och ventiler, placerad på plastduk.
    Skapa konto
  • Poolområde med tekniklåda öppnad som visar slangar, ventil och filtret med tömningsslang för vattenavledning.
    Skapa konto
K Kesosmurf skrev:
Såhär har jag gjort. Jag har dragit slang ut från Waste/backspolningsröret så jag enkelt kan tömma poolen utanför tekniklådan. 2 ventiler för att stoppa vattelflödet samt en liten tömningsslang för att tömma filtret på vatten vid byte av filterbollar. Slang och ventilvred som jag köpt på hydroscand. Jag lägger plast under in/utloppsslangarna för att leda vattnet från pump/värmare när jag skruvar av kopplingarna.
Vet du dimensionen på dräneringspluggen? Vi funderar på att sätta på en slang på filterpumpen för att kunna tömma den men då att vattnet rinner utanför tekniklådan.

L LisaLisa skrev:
Vet du dimensionen på dräneringspluggen? Vi funderar på att sätta på en slang på filterpumpen för att kunna tömma den men då att vattnet rinner utanför tekniklådan.
Nej jag har tyvärr inte måtten, jag tog med hela filtertunnan till Hydroscans så kunde de hjälpa mig på plats. Det är också bra att koppla på en slang på utloppet, jag tömmer min pool på 10 min på det sättet.

K Kesosmurf skrev:
Nej jag har tyvärr inte måtten, jag tog med hela filtertunnan till Hydroscans så kunde de hjälpa mig på plats. Det är också bra att koppla på en slang på utloppet, jag tömmer min pool på 10 min på det sättet.
Ah okej. Tack för svar!

C
J jonaserik skrev:
Sen det jag skrev om vinter och tömma. Det är en minipool ni har och den är i princip omöjlig att tömma på vatten, det blir alltid kvar i rör/slangar och fryser till 100 % sönder om den inte hålls med underhållsvärme. Då ska den ha normalt med vatten.
Min tanke var att tömma poolen på vatten med dränkbar pump inför vintern, tömma filterbehållaren, och sedan ha en frostvakt i lådan. Det borde väl funka?

C capybara skrev:
Min tanke var att tömma poolen på vatten med dränkbar pump inför vintern, tömma filterbehållaren, och sedan ha en frostvakt i lådan. Det borde väl funka?
Eller så gör man som jag har gjort - jag har filter och renare inomhus i garaget. Nu har jag iofs min tunna igång året runt, men jag måste ändå hålla koll på temperaturen i slangarna. Går tempen där ned under 5 grader så får pumpen gå i fem minuter. Det har dock inte hänt ännu.

Jag skall i höst få till nästa delprojekt som innebär att jag förvarar vattnet i garaget och bara pumpar upp det i tunnan när jag skall bada. Jag räknar med en kraftig energibesparing under höst/vinter/vår på det sättet. På sommaren har jag efter semestern (utan värme påslagen) noterat att vattnet är varmare än uteluften. Uppenbarligen värmer solen upp det en del...

Jag har en pacific som börjat strula. Får meddelandet HTR MAY BE DRY. Felsökt genom att tömma bad och alla slangar och letat efter skit som kan fastnat. jag har bytt filterbollar och försökt tömma på eventuell luft i systemet genom omstarter. Men jag får fortfarande felet vid uppvärming.
Det går att klicka bort meddelandet och då görs nytt försök. ibland funkar det några dagar och ibland får jag upp felmeddelandet efter nån minut.
Och funderat på om det är pumpen som börjat bli dålig, men den hörs köra vid filtercykler, men när det ska värmas upp så är det som att den inte får signal på att starta.

Någon som har varit med om liknande eller någon som har fler idéer på vad man ska felsöka? Kan det vara nån givare i värmaren som är kass?

Lndstrmm Lndstrmm skrev:
Jag har en pacific som börjat strula. Får meddelandet HTR MAY BE DRY. Felsökt genom att tömma bad och alla slangar och letat efter skit som kan fastnat. jag har bytt filterbollar och försökt tömma på eventuell luft i systemet genom omstarter. Men jag får fortfarande felet vid uppvärming.
Det går att klicka bort meddelandet och då görs nytt försök. ibland funkar det några dagar och ibland får jag upp felmeddelandet efter nån minut.
Och funderat på om det är pumpen som börjat bli dålig, men den hörs köra vid filtercykler, men när det ska värmas upp så är det som att den inte får signal på att starta.

Någon som har varit med om liknande eller någon som har fler idéer på vad man ska felsöka? Kan det vara nån givare i värmaren som är kass?
Jag har haft liknande problem och det var som du säger kopplat till pumpen och i mitt fall kvaliten på vattnet.
Började ändra till att låta pumpen gå hela tiden för att underlätta och det funkade ett tag.
Det slutade med att jag fick köpa ny pump.
Vi har extremt mycket kalk hos oss som skapar beläggning i pumpen. Har provat diverse medel för att få ordning på det men har förlikat mig med att jag antagligen kommer behöva köpa ny pump med jämna intervall.

J jono75 skrev:
Jag har haft liknande problem och det var som du säger kopplat till pumpen och i mitt fall kvaliten på vattnet.
Började ändra till att låta pumpen gå hela tiden för att underlätta och det funkade ett tag.
Det slutade med att jag fick köpa ny pump.
Vi har extremt mycket kalk hos oss som skapar beläggning i pumpen. Har provat diverse medel för att få ordning på det men har förlikat mig med att jag antagligen kommer behöva köpa ny pump med jämna intervall.
Ok, tack för svaret. Upplever också att det är mycket kalk i vårt vatten här i Malmö. Kanske blir till att köpa en ny pump då.

Lndstrmm Lndstrmm skrev:
Ok, tack för svaret. Upplever också att det är mycket kalk i vårt vatten här i Malmö. Kanske blir till att köpa en ny pump då.
Det finns en produkt som heter Kalkstabilisator från Svenska Badtunnor som hjälper något men för mig räcker det inte hela vägen.

• Gilla
Lndstrmm
  • Laddar…
Lndstrmm Lndstrmm skrev:

Hur länge har du haft den? Blir nyfiken på hur länge man kan förvänta sig att pumpen går.

Häromdagen så hade mitt vatten plötsligt blivit grönskimrande över natten. Kollade PH som var en aning lågt, men det har det varit förr. Höjde PH en aning och efter några timmar med pumpen igång och öppet lock (solljus) så var vattnet normalt igen. Någon kemisk reaktion hade tydligen inträffat pga för lågt PH. Är det någon som vet varför, AIarna på nätet kunde inte svara på frågan. De skyllde på koppar, men jag har ingen koppar i systemet. De försökte också få det till alger, men det var det inte heller.

A antonholm skrev:
Hur länge har du haft den? Blir nyfiken på hur länge man kan förvänta sig att pumpen går.
4 år. Uppvärmd pool året om.
Jag ska försöka tömma pool, plocka bort pumpen och felsöka mer under kommande dagarna.

S stewed skrev:
Dom är nog mer lämpade för att sitta och chilla eftersom det är sittplats runtom och bara fullt djup i mitten. Men Pacific är i alla fall ca 240x200 (oval) så åtminstone en person borde kunna ligga och flyta på en luftmadrass. Det är i alla fall min plan. :cool:

Edit: Här ser du bilder på hur Pacific ser ut på insidan och även ritningar med mått: [länk]

Edit igen: Jag har redan skaffat dessa som jag hoppas kommer funka bra i Pacific:

[länk]
[länk]
Hej! Såhär 5 år efteråt, är du nöjd med Pacific? Är den hyfsat rymlig?
Mvh Caroline

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.