464 985 läst ·
1 644 svar
465k läst
1,6k svar
Projekt: Terrasspool
Har fått små vita flagor i vattnet, inte jättemycket men tillräckligt för att det inte känns bra. Påminner om hårdtvål alt. tvättmedel i konsistensen och smälter när man tar på dem.
Tyvärr så var det lite kvar efter vattenbytet. Skall tilläggas att innan vi fyllde på rent vatten, så slängde vi i en flaska pipeclean (oklart om det behövs och funkar när man har bollar, men så blev det!)
Bollarna byttes ut, sköljde rent pumpen invändigt m vatten och gjorde rent behållaren där bollarna ligger. Körde 2 ggr m nytt vatten genom slangarna- dvs fyllde över undre röranslutningen och körde på ”recirculate”. Torkade av tunnan invändigt m vatten + lite yes. Sedan nytt vatten i tunnan. Tyvärr lite flagor kvar när vi satte i gång systemet.
Vi använder klor men har tyvärr slarvat i vinter då vi inte använt den. Är det biofilm? Kalkavlagring? Tips på hur man får rent rören ordentligt och blir av med flagorna?
Tyvärr så var det lite kvar efter vattenbytet. Skall tilläggas att innan vi fyllde på rent vatten, så slängde vi i en flaska pipeclean (oklart om det behövs och funkar när man har bollar, men så blev det!)
Bollarna byttes ut, sköljde rent pumpen invändigt m vatten och gjorde rent behållaren där bollarna ligger. Körde 2 ggr m nytt vatten genom slangarna- dvs fyllde över undre röranslutningen och körde på ”recirculate”. Torkade av tunnan invändigt m vatten + lite yes. Sedan nytt vatten i tunnan. Tyvärr lite flagor kvar när vi satte i gång systemet.
Vi använder klor men har tyvärr slarvat i vinter då vi inte använt den. Är det biofilm? Kalkavlagring? Tips på hur man får rent rören ordentligt och blir av med flagorna?
Hej! Jag har haft liknande och tänkte att det kanske är flagor ifrån locket?
Vet inte😅, men locket flagnade lite och därför tänkte jag att det var därifrån. Men jag hade inte så mycket, och de var väldigt små.
Har försökt skumma igenom tråden och förstår att inte så många har en badtunna från svenska badtunnor med extern kamin, men OM det är någon som har det är jag väldigt nyfiken på hur den fungerar och om ni upplever att den är lätt-eldad och ger god effekt!
Hittat nån annan tråd som gav den mycket dåligt betyg, men de kanske skärpt till sig.
Hittat nån annan tråd som gav den mycket dåligt betyg, men de kanske skärpt till sig.
Min topp väger rätt mycket iom att det är järnbalkar i den. Innan jag spände fast den så hände det en enda gång att vinden lyfte den, men då var det storm.C capybara skrev:
Stod inför samma problem förra veckan, man orkar flytta tunnan på runt 3pers men att lyfta upp den högt från marknivå är skillnad. Vi var 4 och klarade inte av att lyfta i den från mark över isoleringen (ca 1.2m). Problemet blir att arbetsställningen medför att man har all kraft för långt ut. Bör vara enklare om man kan stå på en altan eller någon trapp bredvid. Men vi byggde stommen, lyfte på tunnan och la två eps-block under den ”raka delen” (ca 100mm). Då kunde jag bygga isolering runt om och ha två som lyfter sista för att den tredje personen tar bort de två extra blocken samt skjuter in den raka delen.L LisaLisa skrev: