Hej,
Håller nu på att installerar terasspool Pacific med 6 kw värmare (2 st 3 kw). Vi har även köpt med full isolering. Ni som eventuellt har denna eller annan kanske har lite tips :)

Isolering av slangar till/från tekniklåda och terasspool;
Vår tekniklåda står vid sidan om poolen, inte i direkt anslutning. Vi funderar på att bygga en frigolit låda/tunnel. Se bild.
Ni som har gjort något liknande, hur har ni isolerat slangarna? Vad har ni använt för ev frigolit, lim, annat? Visa gärna foto om ni har!

Strömförsörjning till två värmare;
Vi har två 3 kw värmare och kommer ha en kabel in (3 faser, 1 nolla, 1 jord) till tekniklådan. I tekniklådan behöver en fas gå till vardera värmare. Vi funderar på att sätta en kopplingsdosa på insidan på tekniklådan för att kunna göra denna fördelning. Vet EJ om det är rätt att göra så än, en elektriker löser all el. Men har någon gjort något liknande?
Hur har ni då satt fast kopplingsdosan och vilket materiell har ni använt?

Fylla poolen innan/efter byggning av altan;
Poolen kan ju ”sätta sig” lite efter man fyllt poolen med vatten. Och vi kommer ha altan hela vägen upp till precis under på poolkanten. Vi vill ju inte riskera att poolen sätter sig och plötsligt börjar ”hänga” på terassen. Så ni som har Pacific, hur högt upp har ni byggt altanen? Samt fyllde ni poolen före eller efter byggandet av altan?

Spänna fast pooltak;
På pooltaket finns ”spännen” för att kunna fästa pooltaket. Vi kommer ha altan hela vägen upp till precis under kanten på poolkanten. Se bild.
Ni som har liknande, hur har ni gjort? Visa gärna med bilder!

Regla runt poolen;
Eftersom poolen är oval blir ju reglingen kul!
Någon som har lite bilder på hur just reglingen under ser ut?

Tack på förhand!!

• Isolerad rund terrasspool med ett vitt frigolitskydd och öppnad tekniklåda på grusunderlag, träregel synlig i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terasspool omsluten av isolerande frigolit, en rem och spänne på locket synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering av slangar:
jag har bara rörisolering (biltemas för de tjockaste rören), den räcker inte långt. Men å andra sidan så är det inte där det läcker värme i totalen. Men när det är riktigt kallt så kör jag runt vatten en minut i timmen för att det inte skall frysa.nJag styr det utifrån utetempen. Jag planerar att bunta ihop mina tre slangar (med isolering) och isolera utanpå detta också, då minskar värmeförlusterna iom att värm läcker från en slang till en annan så att säga. Den lösningen kommer att isoleras med liggunderlag. Mina slangar hänger i luften så en tunnel fungerar inte.

Regling runt tunnan:
Jag har inga reglar sista två decimeterna, dessutom så har jag en halv decimeter där trallen inte går ända fram för att på det sättet kunna lyfta ur tunnan om det behövs. Reglingen är gjord som en kvadrat med extra reglar i hörnen som gör en oktagon av kvadraten.

Jag har byggt in spännband under tunnan så att man kan lyfta upp den om det behövs - det har hänt två gånger det senaste året. Lite pill att få fram dem, men jag har en lucka på ena sidan så att man kan krypa ned bredvid tunnan.

Underlaget under min tunna är lera på ena sidan och bergmpå andra sidan, det sätter sig en aning varje år. Jag fyller upp med leca-kulor under då det är lätt att arbeta med. Då lyfter jag bottenplattan av XPS och fyller i med mer kulor på lersidan...

Spänna fast pooltak:
Sätt spännena på altanen så nära tunnan som möjligt. Dvs, remmarna skall vara så korta som möjligt.

Värmare:
Jag har mina två värmare om 3kW styck på samma fas. Det klarar du på 16A. Även poolpumpen ligger på denna fas. De andra två faserna ligger de två elbilarna på. Man vill kunna köra alla tre samtidigt under de billiga timmarna. När tunnan är varm så laddar jag en bil åt gången med trefas. Jag värmer tunnan en gång per dygn om vi inte skall bada. Min tunna tappar ca 3° per dygn under vintern, i huvudsak via slangarna och locket. Isoleringen på sidan gör mindre skillnad än man tror, om inte pumpen går så står vattnet still och vattnet längs väggarna står still, man kan rent känna temperaturskillnaden mellan väggar och mitten av tunnan. Detta gör att vattnet längs väggarna agerar "isolering". Om jag värmer tunnan från kallt, då krävs det närmare 10° i temperaturskillnad innan väggarna faller ned och blandas med vattnet i mitten av tunnan, trots att pumpen går (inlopp och utlopp nere vid fötterna). Man får en virvel upp i mitten av tunnan på ytan, men vattnet på sidorna rör sig inte till en början.

Edit: jag har en annan tunna än ni har och jag byggde isoleringen själv.

pacman42 pacman42 skrev:
Isolering av slangar:
jag har bara rörisolering (biltemas för de tjockaste rören), den räcker inte långt. Men å andra sidan så är det inte där det läcker värme i totalen. Men när det är riktigt kallt så kör jag runt vatten en minut i timmen för att det inte skall frysa.nJag styr det utifrån utetempen. Jag planerar att bunta ihop mina tre slangar (med isolering) och isolera utanpå detta också, då minskar värmeförlusterna iom att värm läcker från en slang till en annan så att säga. Den lösningen kommer att isoleras med liggunderlag. Mina slangar hänger i luften så en tunnel fungerar inte.

Regling runt tunnan:
Jag har inga reglar sista två decimeterna, dessutom så har jag en halv decimeter där trallen inte går ända fram för att på det sättet kunna lyfta ur tunnan om det behövs. Reglingen är gjord som en kvadrat med extra reglar i hörnen som gör en oktagon av kvadraten.

Jag har byggt in spännband under tunnan så att man kan lyfta upp den om det behövs - det har hänt två gånger det senaste året. Lite pill att få fram dem, men jag har en lucka på ena sidan så att man kan krypa ned bredvid tunnan.

Underlaget under min tunna är lera på ena sidan och bergmpå andra sidan, det sätter sig en aning varje år. Jag fyller upp med leca-kulor under då det är lätt att arbeta med. Då lyfter jag bottenplattan av XPS och fyller i med mer kulor på lersidan...

Spänna fast pooltak:
Sätt spännena på altanen så nära tunnan som möjligt. Dvs, remmarna skall vara så korta som möjligt.

Värmare:
Jag har mina två värmare om 3kW styck på samma fas. Det klarar du på 16A. Även poolpumpen ligger på denna fas. De andra två faserna ligger de två elbilarna på. Man vill kunna köra alla tre samtidigt under de billiga timmarna. När tunnan är varm så laddar jag en bil åt gången med trefas. Jag värmer tunnan en gång per dygn om vi inte skall bada. Min tunna tappar ca 3° per dygn under vintern, i huvudsak via slangarna och locket. Isoleringen på sidan gör mindre skillnad än man tror, om inte pumpen går så står vattnet still och vattnet längs väggarna står still, man kan rent känna temperaturskillnaden mellan väggar och mitten av tunnan. Detta gör att vattnet längs väggarna agerar "isolering". Om jag värmer tunnan från kallt, då krävs det närmare 10° i temperaturskillnad innan väggarna faller ned och blandas med vattnet i mitten av tunnan, trots att pumpen går (inlopp och utlopp nere vid fötterna). Man får en virvel upp i mitten av tunnan på ytan, men vattnet på sidorna rör sig inte till en början.

Edit: jag har en annan tunna än ni har och jag byggde isoleringen själv.
Tack för svar 🙏🏼

Gällande reglingen och att du inte har några reglar sista 20 cm. Du upplever inte att altanen sviktar då om man står/sitter nära poolkanten?

Spännen, vad har du använt för spännen, om du nu har något liknande? Alltså den delen vi behöver köpa själva och fästa i altanen för att locket ska sitta kvar.

L LisaLisa skrev:
Tack för svar 🙏🏼

Gällande reglingen och att du inte har några reglar sista 20 cm. Du upplever inte att altanen sviktar då om man står/sitter nära poolkanten?

Spännen, vad har du använt för spännen, om du nu har något liknande? Alltså den delen vi behöver köpa själva och fästa i altanen för att locket ska sitta kvar.
Jag fick med alla delar till spännena (även skruv).

Det är inte ens bekvämt att stå närmast tunnan, men det sviktar inte. Jag kan ju tillägga att vi har 28 mm brädor på altanen. Jag har bara tre "sidor" av tunnan inbyggda och har hålet/luckan som delar brädorna på motstående sida, så ingen bräda hänger i luften på den sidan - borde varit tydlig med det tidigare insåg jag nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.