Ang gipsputs: synd att det var så otydlig produktbeskrivning. Det blir säkert bra! Det går att kakla på många gipsputser. Din vägg är rejält skrovlig så vidhäftningen är nog bra. Dock tål dom inte tillskjutande fukt så bra, vilket bara är ett problem om du är under mark och det är blött i backen. Därav är det inte rekommenderat att använda gipsputs i källare. Men du såg väl ytan på väggen och var den torr så är det nog inget mer med det. Jag undrar lite lätt, hur ofta putsar man en övervåning så vad skall man då med gipsputs till? Kanske för att släta till innerväggar av leca kanske. Lycka till!! När du är färdig inne och börjar få tråkigt kan du isolera utvändigt om du vill med cellplast+puts på den del av väggen som är under altanen. Då blir toaletten ännu torrare och varmare.

Har varit bortrest och livet har hänt, men nu är jag äntligen igång igen!
  • Golvet är behandlat med vattenstopp och flytspacklat.
  • Den uppgipsade väggen är nästan helt klar. Lärdom: Det är betydligt billigare att använda gips än spackel när man ska reparera stora områden på en vägg (gjorde åt minst 20 liter spackel i tävttstugan bara på reparationer, gips är minst 10 gånger billigare än spackel)!
  • Eldragning är nu förberedd. Blir en del lampor och två uttag i det här lilla utrymmet...
  • Takreglarna är monterade och satta i våg. Gipstaket kommer på när som helst.
  • Väggen mot ytterväggen börjar nu ta form.

Ventilationskanal mot ytterväggen
Vet inte riktigt hur jag ska göra här, behöver en flexslang eftersom det nya uttaget ska sitta längre upp och längre till höger än det gamla. Men hur fäster jag slangen i den gamla ventilen? Behöver dessutom ett nytt insektsnät eftersom det gamla har rostat bort.
Antagligen är det ny ventil som gäller, men slangen ska ju fästas också. Är det en stos som gäller? Lär väl sitta en timma på nätet nu innan jag har hittat rätt grejer... 😩

• Nyflytspacklat golv i litet rum med två dörröppningar, synliga väggskador och rör i ena hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet utrymme under renovering med gipsade väggar och förberett för eldragning, plastskyddat golv och rör längs vägg. En ventilationskanal syns.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med synliga träreglar och rördragning i taket. Reparerade väggar med gips och plastfodrad öppning mot yttervägg.
    Skapa konto
  • Ett gammalt fönster med två bruna träbrädor framför och en vit ventilationstrumma.
    Skapa konto
Hej

Fattar inte hur du tänkt, vad menar du med "uttag" i förhållande till ventilationen? Om du skall ha en fläkt så behövs el, men jag tror du kopplar in den fast, vad det så du tänkte? Det ser ut som gamla ventilatonshålet går igeneom ett ombyggt fönster? Jag tror du behöver ta ned det, bygga om halvan med ventilen, kanske enklast genom att ta bort det gamla och sätta nytt trä ute och inne, och isolera däremellan. Sen sågar du ett nytt hål där du vill ha det. Vissa fläktar kommer med genomföring och allt. Annars får du köpa en bit rör och ett yttergaller som passar. Jag förstår inte vad du skall göra med flexslangen

Avståndet mellan det gamla fönstret (som mycket riktigt är igenbyggt nån gång och de har då satt in ventilgen) och den nya väggen är ca 35 cm.

Jag har köpt en ny ventil och monterat den. En sån här ventil är troligen skapt för att sättas på ett fast monterat spirorör, men det har ju inte jag, så istället fick det bli skruv + fog. (Jag förstår att detta inte är en "korrekt" montering, men det kommer funka och ventilen sitter som sagt under en veranda så den är inte direkt synlig, kommer måla fogen grå i vår så ser det åtminstone okej ut.)

Flexslangen tänkte jag sätta mellan ventilen och fläkten som kommer sitta på insidan i väggen. Men troligen lämnar jag tillbaka flexslangen och köper några vinklar istället, ska kolla på det i morgon. Det viktiga är att fläkten/ventilen på insidan sitter mer till höger och högt upp, annars kommer den vara ivägen för spegeln som kommer sitta på väggen där sen.

Har ritat lite och bifogar några bilder, det kanske blir mer förståeligt. 🤪

• Monterad ventil på grå vägg bredvid glasparti med cirkulärt mönster.
    Skapa konto
  • Flexslang och ventilationsgaller på ett bord, bredvid en fruktskål.
    Skapa konto
  • Gammalt fönster igenbyggt med svart bräda och nyinsatt ventil, omgiven av betongväggar med blommigt mönster och flexrör på sidan.
    Skapa konto
  • Ventil monterad på en mörk väggbredvid glasparti med cirkulära mönster. Ventilen omgiven av skruv och fogning, delvis dold bakom tvärgående brädor.
    Skapa konto
Då har jag fått till ventilen som jag vill ha den!
Var så jäkla stressad över att lösa detta så jag glömde helt av att såga ett hål i täckskivan (bakom finns isolering), därav den fullt fungerande, men inte speciellt snygga, lösningen med skivan… 😂😅

• Ventil med silverfärgad rördragning i en halvt färdig vägg, omgiven av isolering och träreglar. En improviserad täckskiva ses också.
    Skapa konto
  • Ventilation installerad med flexibel röranslutning genom en träpanel, förstärkt med isolering. Improviserad men fungerande lösning utan hål i täckskivan.
    Skapa konto
  • Ventilrör genom en oskuren täckskiva, omgiven av träreglar och isolering, visar en provisorisk installation inuti en vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
camelspin och 2 till
  • Laddar…
Ser riktigt fint ut.
En polare har också byggt en liten toalett i en källarskrubb som är låst med nyckel, som är betydligt mindre än din. Inget separat handfat utan det är inbyggt i toalettstolen. Varför? Jo, han har fyra döttrar och fru och han tröttnade på morgonstressen.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.