9 808 läst ·
60 svar
10k läst
60 svar
Projekt: Ny liten toalett i källaren
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Tack för all input! Idag ska det sågas i stammen!
Golvvärme
Ska fundera på golvvärmen. Kostnaden är inte så hög (2k för själva kitet), men det blir väldigt mycket merarbete. En fluffig liten matta som @Snigla föreslog är kanske ingen dum idé? 🙂
Men, om vi nu ändå bestämmer oss för golvvärme, så har jag hört lika många åsikter och tankar om detta som det finns hantverkare. Att golvvärme skulle dra till sig vatten till exempel, vad finns det för källor på det? Såvitt jag vet så rör sig inte 10-gradigt vatten mot 20-gradigt vatten av någon anledning, men jag kan självklart ha fel (ping @g.kraft )
Storlek
Vi har ju använt den här toaletten tidigare utan problem. Javisst, nu blir det vägghängd som bygger en del och en liten vask, men vi väger inte 200 kg styck så det borde gå att gå att använda som en extratoalett...
Här är en skiss på hur det kommer bli uppifrån. Tajt, men allt går om man vill. "Finns det hjärterum finns det stjärterum" gäller rent bokstavligt denna gången. 😆
Ventilation
Utanför denna toalett ligger vår tvättstuga som har ventilation ut genom murstocken.
Vi har idag en ventil inne på toaletten (se bild nedan), men denna tänkte jag sätta igen. Jag har dock funderat på om jag ska dra en ventil här ändå med en mindre 24/7-fläkt. Om inte annat för att få bort den fina lukten som ibland kan uppstå på toaletter. Men framförallt av ventilationstekniska skäl.
Vad tror församlingen? Meningslöst eftersom vi har ventilation i rummet utanför, eller lika bra att göra det eftersom det är bra med ventilation och det ändå finns tillgängligt?
Hylla/skåp
Se ovanstående bild. Vi kommer sätta igen fönstret och ha en spegel här (ja, det kommer finnas gott om belysning så vi känner inget behov av fönstret, och det ligger ändå under verandan så det ger inte speciellt mycket ljus).
Men eftersom det ändå finns en hålighet här tänkte jag bygga hyllor och/eller skåp bakom väggen/spegeln. Hustrun hatar skåp (!) så det måste vara diskret. Någon som har några tips, eller inspiration på detta? Kanske göra spegeln öppningsbar på något sätt och ha skåpet bakom (spegeln komemr dock ha ambient ljus runt sig, och att kombinera det med gångjärn blir trixigt – men säkert finns det lösningar för det).
@Mortsken : Fint! 😍
Golvvärme
Ska fundera på golvvärmen. Kostnaden är inte så hög (2k för själva kitet), men det blir väldigt mycket merarbete. En fluffig liten matta som @Snigla föreslog är kanske ingen dum idé? 🙂
Men, om vi nu ändå bestämmer oss för golvvärme, så har jag hört lika många åsikter och tankar om detta som det finns hantverkare. Att golvvärme skulle dra till sig vatten till exempel, vad finns det för källor på det? Såvitt jag vet så rör sig inte 10-gradigt vatten mot 20-gradigt vatten av någon anledning, men jag kan självklart ha fel (ping @g.kraft )
Storlek
Vi har ju använt den här toaletten tidigare utan problem. Javisst, nu blir det vägghängd som bygger en del och en liten vask, men vi väger inte 200 kg styck så det borde gå att gå att använda som en extratoalett...
Här är en skiss på hur det kommer bli uppifrån. Tajt, men allt går om man vill. "Finns det hjärterum finns det stjärterum" gäller rent bokstavligt denna gången. 😆
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilation
Utanför denna toalett ligger vår tvättstuga som har ventilation ut genom murstocken.
Vi har idag en ventil inne på toaletten (se bild nedan), men denna tänkte jag sätta igen. Jag har dock funderat på om jag ska dra en ventil här ändå med en mindre 24/7-fläkt. Om inte annat för att få bort den fina lukten som ibland kan uppstå på toaletter. Men framförallt av ventilationstekniska skäl.
Vad tror församlingen? Meningslöst eftersom vi har ventilation i rummet utanför, eller lika bra att göra det eftersom det är bra med ventilation och det ändå finns tillgängligt?
Logga in
Skapa konto
Hylla/skåp
Se ovanstående bild. Vi kommer sätta igen fönstret och ha en spegel här (ja, det kommer finnas gott om belysning så vi känner inget behov av fönstret, och det ligger ändå under verandan så det ger inte speciellt mycket ljus).
Men eftersom det ändå finns en hålighet här tänkte jag bygga hyllor och/eller skåp bakom väggen/spegeln. Hustrun hatar skåp (!) så det måste vara diskret. Någon som har några tips, eller inspiration på detta? Kanske göra spegeln öppningsbar på något sätt och ha skåpet bakom (spegeln komemr dock ha ambient ljus runt sig, och att kombinera det med gångjärn blir trixigt – men säkert finns det lösningar för det).
@Mortsken : Fint! 😍
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tycker att det är bra om toaletten ventileras annars kan det lätt bli instängt, särskilt om den inte används så ofta och i en källare där det ändå kan upplevas lite fuktigt. Men det gäller att du tänker till så att du har tillräckligt med inflöde i källaren om du ska ha en 24/7 fläkt där. Om du inte har tillräckligt med inflöde till tvättstugan riskerar du att den luften tar vägen via toa istället för via murstocken som idag.
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Det är precis de tankarna som rör sig i mitt huvud... Kanske bättre att ha hål i dörren och låta luften ta sig ut den vägen... Eller ha en fläkt med väldigt lite flöde... 🤔D Dublin skrev:Jag tycker att det är bra om toaletten ventileras annars kan det lätt bli instängt, särskilt om den inte används så ofta och i en källare där det ändå kan upplevas lite fuktigt. Men det gäller att du tänker till så att du har tillräckligt med inflöde i källaren om du ska ha en 24/7 fläkt där. Om du inte har tillräckligt med inflöde till tvättstugan riskerar du att den luften tar vägen via toa istället för via murstocken som idag.
Administrator
· Skåne
· 6 695 inlägg
Jag skulle behålla ventilationen men personligen skulle jag skippa fläkt i det lilla utrymmet. Dels för att en fläkt låter, vilket jag är känslig för, dels för att det finns risk att den suger ut för mycket luft i det lilla utrymmet, särskilt när dörren är stängd.
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Hur mycket luftväxling sker om man inte har en fläkt?
Produkter som diskuteras: "pax calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Då är röret kapat, varvid man märker att innerdimensionen på stammen är 90-95 mm:ish... 🤦♂️
Hopp, det verkar ju inte så lätt att få tag i. Och är det ens godkänt i markrör?!
I värsta fall går det ju köra fogmassa och skum och ansluta det dikt an mot stammen, men jag hade helst velat ha mitt anslutande rör så att det går ner i det gamla röret.
😩
Hopp, det verkar ju inte så lätt att få tag i. Och är det ens godkänt i markrör?!
I värsta fall går det ju köra fogmassa och skum och ansluta det dikt an mot stammen, men jag hade helst velat ha mitt anslutande rör så att det går ner i det gamla röret.
😩
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto