En liten stuga i skogen i Östergötland ska bli mitt nya hem.
Timmerhus som fungerat som sommarstuga senaste 30 åren, eller mer. Nu ska det bli permanentboende och jag ska göra så mycket som möjligt själv.

Här kommer mest funderingar om lösningar och (enligt mig) smarta tankar och roliga ideer

Häng på!

• Gilla
Bergsén och 3 till
  • Laddar…
I köket och ett gammalt skafferi hittade jag lerklining bakom masonit, några lager tapet, träpanel och stående plankvägg.
Det är väldigt smuligt och ramlar av bara genom att man rör vid väggen.
På vissa ställen är plankväggen (som ligger närmast lerkliningen) väldigt porös och smulas sönder.
Rekommenderas det att behålla och lappa lerkliningen eller bättre att riva ner och börja om på nytt?
Så långt jag har rivit material ramlar allt lika lätt.

• Gammal vägg med lerklining, masonit, träpanel och lager av tapet, med delvis blottad och smulig yta som lätt faller sönder vid beröring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade rivit ner och gjort nytt

• Gilla
Lillaly
  • Laddar…
Jag funderar lite på tilläggsisolering av huset.
Det är alltså ett timmerhus som inte är isolerat på annat sätt än lerklining på insidan idag.
Jag vill inte isolera för mycket, men vill ändå ha isolering och panel på utsidan av huset.
Min tanke är att köra 45mm eller 70mm Hunton Nativo på timret och utanför den diffusionsöppen vindduk innan luftspalt och panel.

Tänker jag helt galet eller låter det vettigt? Blir 45 mm för lite? Jag tänker att välisolerade golv och tak ska vara grunden i huset, eftersom det är där jag tror de största förlusterna är.
Uppvärmning med vedspis i två rum och luftvärmepump, samt golvvärme i badrum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.