C
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Dessutom irriterar jag mig på att vi ”måste” ha värmen på för katternas skull.
Ha ha, what?
Fryser de om tassarna annars?

Jag tänker så här, kan vara åt skogen men av erfarenhet: toaletter med ordentlig frånluft (helst riktig fläkt) behöver ganska lite värme eftersom fläkten drar in varmluft hela tiden. Se till att få ett undertryck, exv genom fläkt. Det är det bästa i alla lägen för att undvika fuktproblem. Om du vill ha golvvärme kan du testa, jag tror det blir onödigt dyrt mtp värmeläckage för vad lokalen skall användas till och har en risk för fuktskador vilka kan uppstå en bit ifrån värmegolvet. En liten el radiator + fläkt är nog billigare och bättre.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tänk igenom noga var toalettpappers hållaren ska sitta! Många lägger ut tio-tusentals kronor på nya badrum och sedan sätter dom dit hållaren så den är nästan omöjlig att nå!
Det är speciellt viktigt i ett smalt och trångt badrum/toalett som ditt!

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Under helgen har det lagts rör, cementerats och påbörjats att fixa den ena väggen (som nog byggdes av en väldigt onykter murare för 100 år sen). Det gör jag genom att applicera putsgips. Denna vägg kommer ha klinker (bröstpanel) och tapet när det är klart.
Lärdom: Riv ner de väggarna som inte är bärande, och bygg nya istället! Det blir bättre, enklare och snyggare. 🤪

Vi har för övrigt bestämt oss för eldrivet element, samt att behålla ventilationen (troligen med liten fläkt av hittills okänd modell), tack för all input!

• Plaströr installerade i ett hål i cementgolvet, omgivna av grus, del av ett renoveringsprojekt i en gammal byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråa plaströr installerade i hörnet av ett rum med gamla murade väggar och en cementgolv, under renovering.
    Skapa konto
  • Cementerat hörn med rörläggning, omgiven av ojämna murväggar. Förberedelse för renovering med planerad klinker och tapet.
    Skapa konto
  • Renovering av gammal tegelvägg med delvis putsning, rördragning och plastskydd på väggen, förberett för klinker och tapet i badrum.
    Skapa konto
  • Råvägg i renoveringsprojekt med synliga rör och slätad yta, förberedd för puts och kommande tapetläggning samt installation av eldrivet element.
    Skapa konto
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Underbart! Kommer bli asschysst. Man blir ju sugen att gå på muggen. Om du menar gipsputs: ta en titt på specen att den funkar under mark (om det är under mark) och att den är hållfast nog att bära kakel. Skulle det vara så att det inte funkar med gipsputs har jag ett alternativ.

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Vi har för övrigt bestämt oss för eldrivet element
Gratulerar! Förnuftets seger över fåfängan.

C camelspin skrev:
Om du menar gipsputs: ta en titt på specen att den funkar under mark (om det är under mark) och att den är hållfast nog att bära kakel. Skulle det vara så att det inte funkar med gipsputs har jag ett alternativ.
Bra att du säger det. Jag hade fått tips om Knauf, men på Hornbach är det beställningsvara så jag köpte Baumit istället.
Vad tror vi om det?
https://www.hornbach.se/p/gipsputs-baumit-25kg/7196557/

C
Vad tror vi om det?
Alltså, mycket av produktbeskrivningen är (troligen maskinöversatt) nonsens.
"Tränger lätt in i träet", "Variant: Murcement", "Underlaget måste, beroende på användningsområde, vara fast, bärkraftigt och fritt från smuts, damm, klumpförebyggande medel (fetter och oljor)", "Sammansättning: Kornighet ballast" 🤔

Kanske en toppenprodukt, men jag hade faktiskt valt bort denna pga detta obegripliga strunt. Helt under bältet...

Japp, tråkigt när de inte översätter ordentligt. Nu har jag ju redan köpt en säck så jag kör slut på den i alla fall.

Enligt "internet" så är bägge märkena likvärdiga. Vi får väl se.

"Både Baumit och Knauf är välkända tillverkare av byggmaterial, och valet mellan dem är ofta en fråga om personlig preferens, då båda har produkter av hög kvalitet. Erfarna hantverkare menar att den avgörande faktorn för ett bra resultat är hantverkarnas skicklighet snarare än valet av märke. Priserna på deras produkter är ofta jämförbara.
Knauf: Ett känt märke med många anhängare, där vissa konsumenter föredrar Knauf.
Baumit: Ett annat välkänt märke, som också har många som anser att det är bättre än Knauf."

Då är röret kapat, varvid man märker att innerdimensionen på stammen är 90-95 mm:ish... 🤦‍♂️

Hopp, det verkar ju inte så lätt att få tag i. Och är det ens godkänt i markrör?!

I värsta fall går det ju köra fogmassa och skum och ansluta det dikt an mot stammen, men jag hade helst velat ha mitt anslutande rör så att det går ner i det gamla röret.

😩
[bild][bild]
Fick du tag på rör i passande dimension eller hur gjorde du med den biten? Ser ju ut som om "muffen" på stammen har större invändig dimension, så du kanske fick ner ett 110-rör tillräckligt?

Det blev vanliga 110:or. Men de satt bra i det gamla röret efter lite fog och skum. Överlappet blev en knapp cm på det minsta stället, men det ska räcka.

• Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Ljuger bilderna eller hamnade muffarna väldigt nära vägg? 6 cm fritt spelrum från värdig vägg till bakkant av avlopp ska det vara.

1-2 cm från väggen, helt enligt ritning från den vägghängda toaletten.

Kanon. Hade missat att det var vägghängd stol du skulle köra med. Kör på. Ser bra ut.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
M Marcussellin skrev:
Kanon. Hade missat att det var vägghängd stol du skulle köra med. Kör på. Ser bra ut.
Du får inte skrämmas så, blev lite rädd där en stund! 😅😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.