Gällande omvänd fuktvandring, så är det väl främst något jag hört snarare än något jag förkovrat mig i. En snabb googling verkar dock bekräfta att det är ett problem. Men min uppmaning är nog snarar att det är något att kolla upp, jag har inte tillräcklig kunskap för att säga att det definitivt är så.

Här är en källa https://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/fuktskador/omvaend-fuktvandring/

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Hej, det här kommer bli snyggt!!!

Jag hade själv en källartoa utan ventilaton. Funkar väl men man får ju vädra ut skitlukten i rummet bredvid. Vad gäller golvvärme: eftersom det är yttervägg och plattan evt slutar där och den är oisolerad kan det bli mycket värmeläckage - även om du skulle isolera under. Fuktvandring blir det helt definitivt utan isolering, om det är ett problem vet du när du provat (innerväggarna börjar vittra längst ned). Jag skulle låta bli, om det gäller komfort så kanske en ventilation smäller högre än varma fötter medan man gör sina behov? Värmen drar inte till sig vatten, det skjuter iväg det som tar sig dit underifrån genom kapillärkraft, det kommer att åka åt sidorna där det är kallare varvid det kondenserar och då blir det blött där. Om plattan och väggarna som är av sugande betong inte hinner transportera bort vattnet kommer det bli fuktfläckar och det börjar vittra. Ingen katastrof men lite synd när man gjort fint. Eventuellt kan det hjälpa med en mycket fuktbeständig puts och en helöppen färg exv kalkfärg, men väggarna har ju en andra sida också...

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Skippa Biltema när det kommer till avlopp! Tröga som fan att montera om du råkar få in lite sand, och snudd på omöjliga att få isär om de suttit ett tag. Det känns som om de avviker någon mm från standard i ytterdimension.
Inte är de särskilt billiga heller.
Hakan Plastik säljer dem, verkar vara något turkiskt märke jag aldrig sett någon annanstans.

Köp Kazsmarek, pipelife, wavin, Uponor etc. så hoppar dem nästan ihop av sig självt med lite Glidex. 😉
Inom byggnad kan du gjuta in gråa rör - BD är märkningen du ska kika efter.
T.ex markgrossen tar halva priset mot Biltema.

Säger som övriga angående golvvärmen.
Finns ju isodrän också om du vill slippa släpa både grus och isolering. Tänk på att du möjligen har kantbalkar ivägen mot yttervägg också, det blev jag varse när jag skulle göra samma sak som du.

Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för all input! Idag ska det sågas i stammen!

Golvvärme
Ska fundera på golvvärmen. Kostnaden är inte så hög (2k för själva kitet), men det blir väldigt mycket merarbete. En fluffig liten matta som @Snigla föreslog är kanske ingen dum idé? 🙂
Men, om vi nu ändå bestämmer oss för golvvärme, så har jag hört lika många åsikter och tankar om detta som det finns hantverkare. Att golvvärme skulle dra till sig vatten till exempel, vad finns det för källor på det? Såvitt jag vet så rör sig inte 10-gradigt vatten mot 20-gradigt vatten av någon anledning, men jag kan självklart ha fel (ping @g.kraft )

Storlek
Vi har ju använt den här toaletten tidigare utan problem. Javisst, nu blir det vägghängd som bygger en del och en liten vask, men vi väger inte 200 kg styck så det borde gå att gå att använda som en extratoalett...
Här är en skiss på hur det kommer bli uppifrån. Tajt, men allt går om man vill. "Finns det hjärterum finns det stjärterum" gäller rent bokstavligt denna gången. 😆
[bild]

Ventilation
Utanför denna toalett ligger vår tvättstuga som har ventilation ut genom murstocken.
Vi har idag en ventil inne på toaletten (se bild nedan), men denna tänkte jag sätta igen. Jag har dock funderat på om jag ska dra en ventil här ändå med en mindre 24/7-fläkt. Om inte annat för att få bort den fina lukten som ibland kan uppstå på toaletter. Men framförallt av ventilationstekniska skäl.
Vad tror församlingen? Meningslöst eftersom vi har ventilation i rummet utanför, eller lika bra att göra det eftersom det är bra med ventilation och det ändå finns tillgängligt?
[bild]

Hylla/skåp
Se ovanstående bild. Vi kommer sätta igen fönstret och ha en spegel här (ja, det kommer finnas gott om belysning så vi känner inget behov av fönstret, och det ligger ändå under verandan så det ger inte speciellt mycket ljus).
Men eftersom det ändå finns en hålighet här tänkte jag bygga hyllor och/eller skåp bakom väggen/spegeln. Hustrun hatar skåp (!) så det måste vara diskret. Någon som har några tips, eller inspiration på detta? Kanske göra spegeln öppningsbar på något sätt och ha skåpet bakom (spegeln komemr dock ha ambient ljus runt sig, och att kombinera det med gångjärn blir trixigt – men säkert finns det lösningar för det).

@Mortsken : Fint! 😍
What I meant with the vent pipe is called "avloppsluftare" in Swedish. The purpose of that thing is to even out the pressure difference in the sewage system and the outside air, so the system won't suck all the water from the toilet defeating its entire purpose...

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
J JDA skrev:
Skippa Biltema när det kommer till avlopp! [snip]
Japp. Köpte Hornbach men lämnar tillbaka – muffen bygger för mycket i höjd.
Så det blir köp av WAFIX i morgon, får låna rörmokarens konto på en grossist. 🙂

A andreaskiesler skrev:
What I meant with the vent pipe is called "avloppsluftare" in Swedish. The purpose of that thing is to even out the pressure difference in the sewage system and the outside air, so the system won't suck all the water from the toilet defeating its entire purpose...
We actually have two vent pipes in the house (didn't know their purpose until I asked here a couple of years ago). So that won't be a problem. :)

• Gilla
andreaskiesler
  • Laddar…
…WAFIX…
Märket heter tydligen Wavin (Wafix är systemet – Gråa rör godkända för ingjutning i bottenplattan). Bygger inte mycket i höjden! 🥳

Angående värme så blir det nog golvvärme ändå – Vi har inget annat som kommer värma upp toaletten och att dra in värmeburet dit blir ett jäkla meck (och minst dubbelt så dyrt).
Har nog inte nämnt det, men det blir ju ny innervägg med isolering mot ytterväggen också (och luftspalt förstås, allt enligt snickarvännens instruktioner) (vilket innebär att jag tyvärr inte kommer märka fuktigt bruk på väggen).

C
Angående värme så blir det nog golvvärme ändå
Hur gör du med isolering då? Bilar du upp allt?

C cpalm skrev:
Hur gör du med isolering då? Bilar du upp allt?
Nej, det får bli några hundralappar per år som matas ner i marken.

Hade jag gjort om källaren idag hade jag nog lagt isoleringsskydd under golvvärmen. När jag gjorde tvättstugan var jag dock väldigt rädd för att få för låg takhöjd, men det visade sig efter allt jobb att jag hade kunna trycka in fem cm till utan att det hade blivit för lågt tak.
Men nu är det ju ingen mening att jag lägger det i den lilla toaletten. Det är som det är. 🤪

Angående värme så blir det nog golvvärme ändå – Vi har inget annat som kommer värma upp toaletten och att dra in värmeburet dit blir ett jäkla meck (och minst dubbelt så dyrt).
Har nog inte nämnt det, men det blir ju ny innervägg med isolering mot ytterväggen också (och luftspalt förstås, allt enligt snickarvännens instruktioner) (vilket innebär att jag tyvärr inte kommer märka fuktigt bruk på väggen).
Kan du inte sätta in ett litet elelement på väggen?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Kan du inte sätta in ett litet elelement på väggen?
Naturligtvis. Det självklara valet. Billigare och bättre.

Golvvärme utan isolering är ett synnerligen oklokt val. Även om den är tänkt att användas sporadiskt på grund av den långa uppvärmningstiden.

• Gilla
Laurentiusson
  • Laddar…
Liten eldriven radiator kanske är ett bättre val? 🤔 Ska fundera på det! 👍

• Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
Kan nästan lova dig det blir billigare att hålla 26 grader i luften än 20 i golvet 😉

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi skippade golvvärme i vår lilla toalett i källaren men vi funderade på att dra in en vattenburen radiator men skippade även det eftersom vår toalett sitter i mitten och är omringad av uppvärmda rum med radiatorer.

En eldriven radiator kan vara ett bra alternativ om ni tror att det kommer bli för kallt annars.

Själv gillar jag när det är kallt. Ogillar golvvärmen i våra övriga toaletter och badrum eftersom jag tycker att det blir för varmt. Dessutom irriterar jag mig på att vi ”måste” ha värmen på för katternas skull. Katterna klarar sig bra ändå. Men vi är alla olika.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.