Du bör nog gömma centralen i ett larmat område. Min rekommendation är att ha en two-way keyboard vid entrén istället. Du skall också "tysta" centralen så den aldrig pratar/tjuter vid larm. Om du behöver larma av vid källardörren kanske du kan ha en keyfob som du använder innan du öppnar istället? Vi har en sån till varje familjemedlem och kan larma på/av innan vi öppnar ytterdörren.

hek skrev:
Du bör nog gömma centralen i ett larmat område. Min rekommendation är att ha en two-way keyboard vid entrén istället. Du skall också "tysta" centralen så den aldrig pratar/tjuter vid larm. Om du behöver larma av vid källardörren kanske du kan ha en keyfob som du använder innan du öppnar istället? Vi har en sån till varje familjemedlem och kan larma på/av innan vi öppnar ytterdörren.

Okej, då känns det som om jag monterar centralen bredvid elcentral/telefonin i källaren, där tänkte jag ha en PIR och källardörren ut skall ha en dörr kontakt. Blir till att köpa till en two-way keybord och några keyfobs till familjen.

Hur upplever ni som köpt larmet från england att barnen och frun kan hanterar larmet med tanke på att det inte är svenskt? Eller hanteringen av PÅ/AV sker via symboler som även dessa "teknikanalfabeter" klarar av?

4 och 6 åringen går numera runt och mumlar "arming away... please exit now"., "Backdoor open" osv.. inga problem tror jag...

OBS! Momsen i england höjs till 17,5% vid årsskiftet. Kan vara läge att beställa innan om någon är på gång med en order...

Larm beställt idag. Blev så klart lite mer grejer än man tänkt från början, men nu får jag som jag tänkt. Totalt 560£ Beställde från http://www.tritonfiresystems.co.uk

hek skrev:
Two-way keyboard? Vad är detta?

en manöverpanel som kan komunicera åt bägge håll så du kan få larmstatus osv i manöverpanelen, skitful är den men funkar hyffsat

Hej

Jag har köpt larm hem från England, jag har köpt ett GSM-modul med till larmen, jag kan intet få GSM til at funga, jag har kun GSM, jag har intet fast telefoni.

Jag har ip-telefoni från telia i vet bredband, tv och telefoni i ett och samma paket och (telia intet smart)

Jag kan intet få fram den menu 4.6 (Define GSM) det är gsm-modul som sitta i larmen.

Vet ni vad jag skal göra? jag har provet at tag ut gsm-modulet och sätte ind igen.

Jag har "RSSI GOOD" och "RSSI STRONG"

Jag har provat med 2 kontankt kort.

Lamren er koppelt på nu och jag går rundt i huset men få intet sms eller ring. jag har koppet fra sirenen, imens jag prova at få larmen til at funga.

Jag är dansk och kan intet skriva 100% svensk Jag hoppas ni förstår mig

Rätt ihopkopplat med centralen?
Har du kopplat egen ström till GSM modulen (min var lite kinkig när jag drog stöm från centralen i början)?
Du har verkligen kommit in i installations-menyerna med installationskoden?
Tagit bort pin-koden från sim-kortet?

Jag hoppas att den är rätt ikopplat.
GSM modulet är inbygget i centralen det är interna modul.
Ja jag kan komma in i installations-menyerna med installationskoden(9999) har bytta koden, och har inläst enheterne. kan få fram larmen dock intet besked, och larm i memoryen vis larmen är kopplat till och jag går rundt.
Jag har ta bort pin-koden

Ok.. du har alltså Powermax Pro.. jag har max+ och har inte riktigt koll på den versionen.

3pac Har du exclusive eller den nyaste? Är centralen beige eller silvrig?

Hammare_GBG: Jag hoppas det är den nyaste :) silvrig

Så funga larmen med GSM... after 4½time 5 gånga att återställa till fabriksvärden... och vet nästen att smide larm ut av fönsteret

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.