S
Nissens Nissens skrev:
Mina uttag blir inte varma som dina, så någon skillnad är det ju.

Som sagt, du behöver källor som styrker att detta är ett problem. Jag tror inte det är sant helt enkelt.

Det säger jag inte, men jag säger att det mesta du skriver är hittepå. Problemet finns inte i verkligheten.

Det har inte hänt under alla år jag snvänt Schuko, och det kommer inte att hända i fortsättningen heller. Jag har mitt elsystem i skick.

Det är ju du som säger att du har stora problem med varmgång i dina schukouttag. Har du glömt det?

Det är ju i stort sett ingen som råkar ut för det, särskilt inte vi som underhåller våra elsystem.

Jag tror nog att alla som läst tråden vet var problemet är.. 😊
Vi kommer aldrig att ha samma syn på lämpligheten i Elsäkerhetsverkets rekommendationer eller vad bakgrunden till dessa är.
Och du är benfast i din syn att varmgång i Schuko inte förekommer medan jag hävdar att det faktiskt förekommer.

Du har ingen som helst aning om vad jag vidtagit för underhållsåtgärder på min anläggning. Men jag kan avslöja att jag låtit elektriker byta ut vartenda uttag i huset och gå igenom alla kablar just för att vara säker.
Men du påstår att jag inte har anläggningen i skick utan att överhuvudtaget veta. Detta utan att ha någon källa.

Vi låter det stanna vid det och bryter innan dina passivagressiva smygpikar eskalerar till personliga påhopp för vi kommer ärligt talat inte att komma någonstans med den här diskussionen.
Den är inte ens saklig längre.
 
Redigerat:
Nissens
S steffo_b skrev:
Vi kommer aldrig att ha samma syn på lämpligheten i Elsäkerhetsverkets rekommendationer eller vad bakgrunden till dessa är.
Jag tycker att ESV: rekommendationer är bra, och jag förstår varför de ser ut som de gör.

Du verkar ha en helt egen tolkning dock.
S steffo_b skrev:
Och du är benfast i din syn att varmgång i Schuko inte förekommer medan jag hävdar att det faktiskt förekommer.
Då har du inte förstått vad jag skrivit.
Det förekommer i dåligt underhållna elsystem/kablage och sannolikt i kinaprylar även vid en belastning med halva märkströmmen.
S steffo_b skrev:
Du har ingen som helst aning om vad jag vidtagit för underhållsåtgärder på min anläggning.
Eftersom du säger att du har varmgång i dina prylar så litar jag på det, och inser att systemet då inte kan vara i tillräckligt bra skick.
S steffo_b skrev:
Men jag kan avslöja att jag låtit elektriker byta ut vartenda uttag i huset och gå igenom alla kablar just för att vara säker.
Ändå har du varmgång?
Själv har jag nöjt mig med att byta uttagen utomhus i förebyggande syfte, men har aldrig haft varmgång - varken i nya eller gamla don.
S steffo_b skrev:
Men du påstår att jag inte har anläggningen i skick utan att överhuvudtaget veta. Detta utan att ha någon källa.
Det är du som är källan, du säger ju att du har varmgång i dina schuko uttag redan vid en last på 8A. Du borde vara den som har lättast att dubbelkolla med den källan. 😊
S steffo_b skrev:
Vi låter det stanna vid det och bryter innan dina passivagressiva smygpikar eskalerar till personliga påhopp för vi kommer ärligt talat inte att komma någonstans med den här diskussionen.
Den är inte ens saklig längre.
Jag är väldigt saklig. Jag skulle gärna vilja se källor som stöder dina påståenden. Speciellt det du påstår om att specarna för schuko är undermåliga och kan orsaka brand i nya don.
 
S
useless useless skrev:
Nej, det funkar inte så. Med din konstruktion blir det för dåligt kontakttryck och oxidation mellan ytorna.
Eftersom du inte har någon aning om hur det fungerar så lägger jag ner diskussionen.
Om du ökar ytan utan att förändra fjäderstyrkan ja. För att överföra höga strömmar behövs stor kontaktyta tillsammans med tillräckligt anliggningstryck.
Och såklart rena och icke oxiderade ytor..

Uttagen skulle dock bli rätt jobbiga att använda då.
Nissens Nissens skrev:
Jag tycker att ESV: rekommendationer är bra, och jag förstår varför de ser ut som de gör.

Du verkar ha en helt egen tolkning dock.

Då har du inte förstått vad jag skrivit.
Det förekommer i dåligt underhållna elsystem/kablage och sannolikt i kinaprylar även vid en belastning med halva märkströmmen.

Eftersom du säger att du har varmgång i dina prylar så litar jag på det, och inser att systemet då inte kan vara i tillräckligt bra skick.

Ändå har du varmgång?
Själv har jag nöjt mig med att byta uttagen utomhus i förebyggande syfte, men har aldrig haft varmgång - varken i nya eller gamla don.

Det är du som är källan, du säger ju att du har varmgång i dina schuko uttag redan vid en last på 8A. Du borde vara den som har lättast att dubbelkolla med den källan. 😊

Jag är väldigt saklig. Jag skulle gärna vilja se källor som stöder dina påståenden. Speciellt det du påstår om att specarna för schuko är undermåliga och kan orsaka brand i nya don.
Återigen. Jag har upplevt problemet i ett uttag för motorvärmare i en tidigare bostad för ett flertal år sedan.
Det är just av den anledningen som jag har låtit underhålla anläggningen.
Det har jag skrivit flera gånger tidigare som svar på dina felaktiga och ur luften tagna påståenden och påhit om uttag från temu mm som du upprepar med en dåres envishet.

Återigen. Jag har inte problem med varmgång i några schuko idag.
Dels pga att jag inte har någon sådan förbrukare att koppla in men också att jag bor i ett helt annat hus med helt nya uttag.

Jag skulle vilja se dina källor på att Schuko är designade och väl lämpade för långvarig belastning med höga strömmar. Men du har inte några sådana heller.

Av den anledningen kommer din åsikt aldrig att överensstämma med min.
Och eftersom du fortsätter upprepa felaktig och dementerad information som du själv hittat på så är det svårt att dra någon annan slutsats än att du har väldigt lite belägg för ditt påstående om att Schuko är designade och väl lämpade för hög belastning.
 
S
useless useless skrev:
Man testar uttaget med märkström tills tillsstagnationstemperatur uppnås. Dvs temperaturen slutar att öka.
När temperaturen slutat öka spelar det liksom ingen roll om du fortsätter testet fem timmar till och konstaterar att temperaturen fortfarande inte har ökat.

Många misstolkar det som att uttaget bara tål märkströmmen under den tid testet pågick.
Den temperatur man mäter. Är det temperaturen på kontaktblecket inuti uttaget eller är det yttemperaturen på uttaget.
Det är en himmelsvid skillnad mellan de två. 45 graders ökning av yttemperatur på uttaget kan betyda ett rejält uppvärmt kontaktbleck. 45 graders uppvärmning av kontaktbelcket kommer att vara knappt mätbart på uttagets yta.
 
Fairlane
S steffo_b skrev:
Återigen. Jag har upplevt problemet i ett uttag för motorvärmare i en tidigare bostad för ett flertal år sedan.
Ett uttag som installerats av en tidigare ägare som såg relativt nytt ut om jag förstått dig rätt och som kontrollerats av en elektriker.
Problemet är väl då att det som såg relativt nytt ut kanske var relativt gammalt och troligen så lossade inte elektrikern uttaget och verifierade att det satt bra med god kontakt. Kanske hade tidigare ägare (och du?) dragit ut kontakten under pågående belastning (typiskt beteende för många med motorvärmare/kupevärmare).
Baserat på det så drar du slutsatsen att nya kvalitetsuttag blir brännheta vid belastning på 8-10A. Ärligt talat, är inte underlaget lite svagt?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Ett uttag som installerats av en tidigare ägare som såg relativt nytt ut om jag förstått dig rätt och som kontrollerats av en elektriker.
Problemet är väl då att det som såg relativt nytt ut kanske var relativt gammalt och troligen så lossade inte elektrikern uttaget och verifierade att det satt bra med god kontakt. Kanske hade tidigare ägare (och du?) dragit ut kontakten under pågående belastning (typiskt beteende för många med motorvärmare/kupevärmare).
Baserat på det så drar du slutsatsen att nya kvalitetsuttag blir brännheta vid belastning på 8-10A. Ärligt talat, är inte underlaget lite svagt?
Uttaget öppnades också av elektrikern för att kontrollera skicket på kablarna som gick till uttaget. Så att inte isoleringen blivit spröd etc. Och uttaget såg okulärt ut att vara i bra skick.

Att någon dragit ut sladden under pågående belastning är ju nästan självklart.
Det är sällsynt att någon går till proppskåpet och skruvar ur proppen innan dom drar ur motorfärmaren.
Och det finns inga strömbrytare på själva motorvärmaren.
Så det var så motorvärmaren kopplades ur av tidigare ägare utgår jag ifrån.
Fram tills jag (i samband med genomgången) såg till att få en brytare monterad inomhus för att kunna slå på motorvärmaren innan jag skulle iväg utan att behöva gå ut och stoppa i sladden och sedan slå av den när innan jag gick ut för att åka iväg.

Jag säger inte att alla uttag alltid blir brännheta.
Jag säger att eftersom jag varit med om att stiften på stickproppen blev nästintill brännheta under de förutsättningarna så finns en risk att även du råkar ut för det trots att allt ser OK ut.
Av den anledningen är det bra att försöka hålla koll på hur mycket värmeutveckling man faktiskt har i sitt uttag.
Exempelvis genom att känna på uttag och stift i stickpropp direkt efter att det belastats.

Numera har jag inte någon bil med elektrisk motorvärmare och inga andra förbrukare som ger samma belastning på uttagen så det är ett ickeproblem för mig nu.

Jag har väldigt svårt att förstå problemet med att rekommendera folk att se till att gå igenom, kontrollera och eventuellt byta ut gamla delar i anläggningen innan man belastar uttaget hårt eftersom det finns en risk att du får varmgång även om det ser OK ut.
Och att man bör hålla koll på att inte värmeutvecklingen ökar över tid så att man kan åtgärda eventuella problem innan uttaget överhettas.
 
Mikael_L
steffo_b.
Hur känns att minnet av dig är att du dog när du försvarade den här kullen?

Nu åker du i alla fall på min ignore-lista.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S steffo_b skrev:
Uttaget öppnades också av elektrikern för att kontrollera skicket på kablarna som gick till uttaget. Så att inte isoleringen blivit spröd etc. Och uttaget såg okulärt ut att vara i bra skick.
Men kan ha varit 10 år gammalt och troligen inte använt på ett korrekt och bra sätt.
S steffo_b skrev:
Att någon dragit ut sladden under pågående belastning är ju nästan självklart.
Det är sällsynt att någon går till proppskåpet och skruvar ur proppen innan dom drar ur motorfärmaren.
Och det finns inga strömbrytare på själva motorvärmaren.
Så det var så motorvärmaren kopplades ur av tidigare ägare utgår jag ifrån.
Precis och det är ju inte så bra. Om det har skett många gånger under lång tid så påverkar det såklart och av det kan man knappast dra slutsatser om ett nytt uttag som inte hanteras så.
S steffo_b skrev:
Jag säger inte att alla uttag alltid blir brännheta.
Ok,det var nog ändå den tolkningen folk gjorde av det du skrev "Och även ett helt flång nytt schuko blir varmt av att belastas med 8-10 ampere."
Det tog lång tid att reda ut att det inte var det du menade.
S steffo_b skrev:
Av den anledningen är det bra att försöka hålla koll på hur mycket värmeutveckling man faktiskt har i sitt uttag.
Vilket ingen har förnekat.
S steffo_b skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå problemet med att rekommendera folk att se till att gå igenom, kontrollera och eventuellt byta ut gamla delar i anläggningen innan man belastar uttaget hårt eftersom det finns en risk att du får varmgång även om det ser OK ut.
Det är ju precis det alla andra skrivit, medan du har sagt att man inte ska använda uttaget till att ladda bilen för att ESV rekommenderar att man inte gör det.
Kul att du tänker som vi andra nu.
S steffo_b skrev:
Och att man bör hålla koll på att inte värmeutvecklingen ökar över tid så att man kan åtgärda eventuella problem innan uttaget överhettas.
Precis det Mikael rekommenderade för länge sen i tråden.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Men kan ha varit 10 år gammalt och troligen inte använt på ett korrekt och bra sätt.

Precis och det är ju inte så bra. Om det har skett många gånger under lång tid så påverkar det såklart och av det kan man knappast dra slutsatser om ett nytt uttag som inte hanteras så.

Ok,det var nog ändå den tolkningen folk gjorde av det du skrev "Och även ett helt flång nytt schuko blir varmt av att belastas med 8-10 ampere."
Det tog lång tid att reda ut att det inte var det du menade.

Vilket ingen har förnekat.

Det är ju precis det alla andra skrivit, medan du har sagt att man inte ska använda uttaget till att ladda bilen för att ESV rekommenderar att man inte gör det.
Kul att du tänker som vi andra nu.

Precis det Mikael rekommenderade för länge sen i tråden.
Jag känner naturligtvis inte till exakt ålder på uttaget eller har vetskap exakt om vad tidigare ägare har gjort med det. Men jag misstänker att denna använt det just för motorvärmaren som folk gör mest eftersom det var monterat där bilen parkerades. Men det var monterat utomhus och såg i stort sett helt nytt vilket gör att det ligger nära till hands att misstänka att det inte var jättegammalt.
Uttag utomhus har ju en tendens att se rätt sunkiga ut ganska fort eftersom dom utsätts för sol, regn och annat väder.

Gällande att ingen skulle ha förnekat att problemet kan finnas så skrev ju nissens att "Problemet finns inte i verkligheten." vilket jag har svårt att tolka som något annat än ett påstående att uttag inte kan bli varma av att belastas med motorvärmare eller elbilsladdning.
Och det är enligt mig ett felaktigt påstående.

Men jag tror att det är rätt mycket i den här tråden som är missförstånd eller feltolkningar av vad någon sagt. En del omedvetet och en del feltolkat med vilje.
 
S steffo_b skrev:
Gällande att ingen skulle ha förnekat att problemet kan finnas så skrev ju nissens att "Problemet finns inte i verkligheten." vilket jag har svårt att tolka som något annat än ett påstående att uttag inte kan bli varma av att belastas med motorvärmare eller elbilsladdning.
Och det är enligt mig ett felaktigt påstående.
Det är ju ditt påstående som blir felaktigt när du anser Nissens menat något du tycker, men som han inte skrivit.

Visst kan en schukostickpropp bli varm. Kanske är stiften på den slitna.
Kanske kom det bara lite skit på stiften.
Nästa gång kanske den inte bli varm om den är ny och fin.
Kanske är det en missbedömning av temperaturen då fingertopparna är väldigt känsliga.

Det är iaf sköt att se att temperaturen på dina schuko har sjunkit allteftersom du skrivit massor av inlägg.
S steffo_b skrev:
Men jag tror att det är rätt mycket i den här tråden som är missförstånd eller feltolkningar av vad någon sagt. En del omedvetet och en del feltolkat med vilje.
Du har möjligen inte fått någon varning från moderator än?


Anledningen till att ESV bara avråder från men inte förbjuder ”reseledare” har med olycksstatistik att göra.
Det inte sker såpass mycket brandolyckor vid elbilsladdning i schuko att Elsäkerhetsverket behöver förbjuda sådan användning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
blackarrow blackarrow skrev:
Det är ju ditt påstående som blir felaktigt när du anser Nissens menat något du tycker, men som han inte skrivit.

Visst kan en schukostickpropp bli varm. Kanske är stiften på den slitna.
Kanske kom det bara lite skit på stiften.
Nästa gång kanske den inte bli varm om den är ny och fin.
Kanske är det en missbedömning av temperaturen då fingertopparna är väldigt känsliga.

Det är iaf sköt att se att temperaturen på dina schuko har sjunkit allteftersom du skrivit massor av inlägg.

Du har möjligen inte fått någon varning från moderator än?


Anledningen till att ESV bara avråder från men inte förbjuder ”reseledare” har med olycksstatistik att göra.
Det inte sker såpass mycket brandolyckor vid elbilsladdning i schuko att Elsäkerhetsverket behöver förbjuda sådan användning.
Detta är just ett exempel på möjliga missförstånd.
Jag tolkar hans påstående om att problemet inte existerar i verkligheten som att han helt avvisar att det finns en risk för varmgång i Schuko vilket inte är fallet.
Det kanske inte är det han påstår men det är så jag tolkar påståendet i kombination med vad jag påstår. Det kan vara så att hans påstående beror på att han missuppfattat något jag skrivit.

Det som kan konstaterat är att problemet existerar även om det väldigt sällan leder till katastrofala resultat. Även om du har fått anläggningen genomgången så kan det vara så att uttaget som såg fräscht ut faktiskt hade problem som inte syns okulärt. Det kan vara oxidering på kontaktytorna på kontaktblecken som gör att värmeutvecklingen blir högre än den borde. Det kan finnas smuts där som man missar. Det kan vara så att uttaget i praktiken är betydligt äldre än det ser ut.
Det kan vara så att kontaktblecken har varit utsatta för värme ett flertal gånger och är gammalt och därför ger sämre anliggningstryck än det egentligen ska.
Det kan vara så att den stickpropp som du använder har stift som inte är helt raka och därför ger sämre kontakt. Det kan vara så att det kommer med smuts in i kontakten med stickproppens stift pga att den hamnat på marken och blivit smutsig.

Av den anledningen så finns det anledning att vara försiktig och hålla koll på temperaturen även om man gjort en genomgång och allt ser OK ut.
För det är trots allt så att det händer. För det har hänt att elbilsladdning i Schuko orsakat bränder även om det är vid få tilltfällen. Hurivida alla dom är med supergamla uttag eller med helt nya har jag inte statistik på men jag är rätt säker på att jag läst om minst ett fall där det var ett relativt nybyggt garage som brann ned där utredningen visade att branden startat i schukouttaget under laddning.

Att ESV avråder men inte förbjuder beror ju såklart på att förekomsten av bränder orsakade av detta är liten. Det vet jag. Men likväl så avråder dom från det och rekommenderar att innan man använder sitt Schuko för laddning så bör man låta gå igenom berörda delar av anläggningen inklusive alla kopplingspunkter mellan central och uttag för att minimera risken.
Hur stor del av den låga förekomsten som beror på att det faktiskt är få som laddar med sina reseladdare har jag inte heller statistik på men jag vet att de väldigt många av de som har en elbil som dom laddar hemma faktiskt har gjort investeringen att låta installera en laddbox och därmed inte regelbundet använder reseladdaren.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.