S
Nissens Nissens skrev:
Att undermåliga kontaktdon kan bli varma är alla överens om. Däremot påstår du att nya kvalitetsschuko inte klarar 8A last en längre tid.

Kan du ange en källa på det istället för att skriva en massa om utslitna kontaktdon tror du?
Den bristfälliga kontakten och därmed värmeutvecklingen sker ju huvudsakligen där kontakten är svagast. Vilket är i kontaktytan mellan stickpropp och uttag.
Så det är helt meningslöst att diskutera detta utan att ta med stickproppen i ekvationen.

Det är inte någon större värmeutvekling i vare sig själva uttaget eller i själva stickproppen eftersom det ju oftast är skruvade anslutningar.
Värmeutvecklingen sker i kontaktytan mellan dessa och eftersom den är inne i uttaget så kommer den att värma upp uttaget.

S steffo_b skrev:
Det går tyvärr inte eftersom jag inte länge bor på den platsen längre utan har flyttat.
Det spelar väl ingen roll? Tidigare hävdade du ju att ett nytt uttag blir varmt av 8 Ampere, så det är väl bara att testa valfritt uttag i din nya bostad?

S steffo_b skrev:
Och även ett helt flång nytt schuko blir varmt av att belastas med 8-10 ampere.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Men hur många procent av märkströmmen tycker du är acceptabelt som kontinuerlig last? 20, 40, 60, 80, 100?
Jag har inget tyckande alls i frågan.
Den information jag fått är att märkströmmen är för kortvariga laster och om man har längre tider så bör man ha lägre belastning. Ju mer långvarig belastning desto lägre ström.
Men exakt hur mycket har jag inte några data på.
Av den anledningen skulle jag själv vara ganska försiktig med att belasta hårt under lång tid utan att först ha kontrollerat uttaget och dessutom hållt koll första gångerna för att se hur varmt det faktiskt blir för att inte få en tråkig överaskning senare.

S
useless useless skrev:
Det spelar väl ingen roll? Tidigare hävdade du ju att ett nytt uttag blir varmt av 8 Ampere, så det är väl bara att testa valfritt uttag i din nya bostad?
Den bristfälliga kontakten uppstår ju mellan stickpropp och uttag och det blir naturligtvis olika utfall om du tar olika uttag och olika stickproppar. Och eftersom jag inte har kvar vare sig bilen (med tillhörande motorvärmarkabel) eller huset (med tillhörande uttag) så går det inte att testa med mindre än att jag letar reda på den nya ägaren av min gamla bil och ber denna åka till min gamla bostad och tjata sig till att få tokbelasta deras motorvärmaruttag..
Att testa det i ett annat uttag med en annan stickpropp säger inget om just det fallet.

Om det blir varmt så blir det det för att kombinationen av stickpropp och uttag är oturlig och/eller för att kontaktbleck eller stift i stickpropp är slitna och därför ger dålig kontakt.
Det blir inte varmt med alla stickproppar i alla uttag eftersom det i merparten av fallen kommer att bli tillräckligt god kontakt mellan dessa.

S steffo_b skrev:
Den bristfälliga kontakten uppstår ju mellan stickpropp och uttag och det blir naturligtvis olika utfall om du tar olika uttag och olika stickproppar. Och eftersom jag inte har kvar vare sig bilen (med tillhörande motorvärmarkabel) eller huset (med tillhörande uttag) så går det inte att testa med mindre än att jag letar reda på den nya ägaren av min gamla bil och ber denna åka till min gamla bostad och tjata sig till att få tokbelasta deras motorvärmaruttag..
Att testa det i ett annat uttag med en annan stickpropp säger inget om just det fallet.

Om det blir varmt så blir det det för att kombinationen av stickpropp och uttag är oturlig och/eller för att kontaktbleck eller stift i stickpropp är slitna och därför ger dålig kontakt.
Det blir inte varmt med alla stickproppar i alla uttag eftersom det i merparten av fallen kommer att bli tillräckligt god kontakt mellan dessa.
Ok. Men varför 30 inlägg om att schuko-uttag inte tål 10 A när det i själva verket handlade om ett enda specifikt uttag med en dålig stickpropp?

S
Fairlane Fairlane skrev:
En enkel fråga:
Har du låtit installera ett helt nytt uttag och sen kört något som kräver 8-10A i två timmar och så har temperaturen på stiften ökat säg 80-90 grader?
OK. Jag tar det här igen eftersom du uppenbarligen inte verkar ha läst vad jag skrivit.
Jag har testat med ett relativt nytt uttag som jag låtit elektriker kontrollera och godkänna.
I detta har jag sedan kopplat in min motorvärmare och kupévärmare med därtill levererad sladd från Defa.
Efter att den varit inkopplad i kanske 1-2 timmar och jag dragit ut sladden för att jag ska iväg så har jag konstaterat att stiften var på gränsen till brännheta.

Och jag upprepar det jag skrivit tidigare flera gånger men som verkar vara svårt att ta till sig.
Jag har inte gjort någon temperaturmätning på stiftens temperatur. Jag har känt på dom med handen och konstaterat att dom varit rejält varma.

Själva utsidan av uttaget var inte speciellt varm men stiften var rejält varma. Det beror på att den största värmeutveckligen sker där kontakten är sämst (och resistansen störst). Det är kontaktytan mellan uttag och stickpropp.

Jag har alltså testat med ett relativt nytt nyligen kontrollerat uttag med min då befintliga motorvärmarkabel.
Är den saken tillräckligt tydliggjord nu?

S
useless useless skrev:
Ok. Men varför 30 inlägg om att schuko-uttag inte tål 10 A när det i själva verket handlade om ett enda specifikt uttag med en dålig stickpropp?
Därför att man på grund av att toleranserna på Schukouttagen och stickpropparna är så stora som dom är faktiskt är medveten om att det blir rätt stora variationer i hur hög värmeutvecklingen blir och det går inte att på förhand veta vilket uttag i kombination med vilken stickpropp som blir överhettad så är rekommendationen att undvika att utsätta Schuko för långvarig belastning nära märkström.

Det är inte jag som hittat på det. Det är Elsäkerhetsverket som avråder från att belasta uttagen på det sättet.
Det skulle gå att producera Schuko och tillhörande stickproppar som faktiskt tål långvariga belastningar men det skulle innebära att man måste strama åt toleranserna på uttag och stickproppar betänkligt för att säkerställa god kontakt och det skulle göra att grejorna skulle bli avsevärt dyrare att tillverka och därmed också köpa.
Att dom tål det dom tål är helt enkelt en kompromiss mellan tillverkningskostnad och prestanda. Det är meningslöst att fördyra uttag och proppar för ett användningsfall som står för en väldigt liten minoritet av användningsfallen. Då är det bättre att ha dedikerade kontakter för just de fallen (Som med laddboxar). Så slipper vi betala 300 kr för vartenda uttag i hela huset bara för att kunna belasta uttaget i garaget lite hårdare.

Jag har ingen aning om hur många uttag problemet eventuellt skulle ha kunnat visa sig eftersom jag av förståeliga skäl inte har kört in bilen i huset för att koppla motorvärmaren till alla uttag och jag har inte direkt något överflöd med grejor som ger motsvarande belastning på uttagen.
Jag har dessutom inte något intresse av att stresstesta mina uttag utan är mest intresserad av att de ska tåla de belastningar de utsätts för. Och i normalfallet inomhus är de största förbrukarna nog TV:n vilket inte direkt hamnar nära gränsen för vad uttagen kan förväntas tåla.

Nissens
S steffo_b skrev:
Den bristfälliga kontakten och därmed värmeutvecklingen sker ju huvudsakligen där kontakten är svagast. Vilket är i kontaktytan mellan stickpropp och uttag.
Så det är helt meningslöst att diskutera detta utan att ta med stickproppen i ekvationen.
Självklart, men sluta att hela tiden ta upp undermåliga kontaktdon. Du påstår ju att kontaktdon i bra skick, även splitter nya kvalitetsdon inte klarar 8A last längre stunder.

Eller har du ändrat dig?
S steffo_b skrev:
Det är inte någon större värmeutvekling i vare sig själva uttaget eller i själva stickproppen eftersom det ju oftast är skruvade anslutningar.
Värmeutvecklingen sker i kontaktytan mellan dessa och eftersom den är inne i uttaget så kommer den att värma upp uttaget.
Om de är undermåliga, alltså i dåligt skick ja. Men det är ju inte det du diskuterar. Du hittar på nya grejor hela tiden.

Trumpvarning. 😉

S
Nissens Nissens skrev:
Självklart, men sluta att hela tiden ta upp undermåliga kontaktdon. Du påstår ju att kontaktdon i bra skick, även splitter nya kvalitetsdon inte klarar 8A last längre stunder.

Eller har du ändrat dig?

Om de är undermåliga, alltså i dåligt skick ja. Men det är ju inte det du diskuterar. Du hittar på nya grejor hela tiden.

Trumpvarning. 😉
På grund av att toleranserna för både uttag och stickpropp är relativt stora så kan det hända att man får rätt hög värmeutveckling även om dom inte är undermånliga. Det räcker med att uttag och stickpropp råkar befinna sig i varsin ytterkant av toleranserna för att det ska riskera att bli problematiskt.

Problemet kan uppstå även med helt nya uttag ja. Detta för att du kanske inte får optimal kontakt beroende på stickproppen du stoppar in.
Och det stora problemet är ju i kontakten mellan uttag och stickpropp.
Det har aldrig varit frågan om något annat.

Men problemet manifesterar sig framför allt i uttaget eftersom kontaktytan och därmed värmeutvecklingen sker i en yta som råkar befinna sig i uttaget.

Är jag nog tydlig då.

S steffo_b skrev:
Därför att man på grund av att toleranserna på Schukouttagen och stickpropparna är så stora som dom är faktiskt är
Vilka stora toleranser pratar du om?

Ritteckning av en metallkomponent i stål med mått och toleranser, inklusive ej rundade kanter. Fig. 19a visar en plan och en sidovy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta dålig bild, men standarden kostar en halv månadslön så man får hålla till godo med det man hittar gratis...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Vilka stora toleranser pratar du om?

[bild]

Ursäkta dålig bild, men standarden kostar en halv månadslön så man får hålla till godo med det man hittar gratis...
Ja. Att få tag på standarder är snordyrt generellt.

I stort sett samtliga toleranser har betydelse.

Om hålen för stiften är i överkant av storlek och stiften är i underkant av storlek så blir trycket som kontaktblecken i uttaget ger mot stiften lägre vilket kan ge lite sämre kontakt.
Om hålen är tätt ihop och mellanrummet mellan stiften är i den övre delen av spannet så kan det påverka kontakten mellan stift och kontaktbleck. Om stiften inte är 100% raka (vilket dom aldrig är eftersom perfekt inte existerar i verkligheten) så kan det påverka kontakten. Om de två stiften sitter i bara lite olika vinkel så kan det påverka negativt.

Det finns kort sagt väldigt många toleranser på sådant som faktiskt kan variera en del mellan olika uttag och stickproppar som gör att kontakten mellan uttag och stickpropp kan variera.
Och om det blir problem med kontakten mellan stickpropp och uttag så kommer det att manifestera sig genom att det blir varmt i uttaget pga att kontaktytan mellan stift och kontaktbleck befinner sig i de två hålen inne i uttaget.

Nissens
S steffo_b skrev:
På grund av att toleranserna för både uttag och stickpropp är relativt stora så kan det hända att man får rätt hög värmeutveckling även om dom inte är undermånliga.
Detta måste du helt enkelt bekräfta med en pålitlig källa. Menar du att specifikationerna för schuko med stickkontakter är felaktiga???

Det är ju väldigt allvarligt i så fall!!

Det är första gången jag hör talas om det här allvarliga felet.

Jag förutsätter att du inte varit på Temu igen…
S steffo_b skrev:
Det räcker med att uttag och stickpropp råkar befinna sig i varsin ytterkant av toleranserna för att det ska riskera att bli problematiskt.
Det krävs verkligen en källa som styrker detta synnerligen allvarliga felet. Något för Elsäkerhetsverket att reda ut!!
S steffo_b skrev:
Problemet kan uppstå även med helt nya uttag ja. Detta för att du kanske inte får optimal kontakt beroende på stickproppen du stoppar in.
Det krävs verkligen en källa som styrker detta synnerligen allvarliga felet. Något för Elsäkerhetsverket att reda ut!!
S steffo_b skrev:
ErOch det stora problemet är ju i kontakten mellan uttag och stickpropp.
Det har aldrig varit frågan om något annat.
Du har tydligt skrivit att Schukouttagen inte är byggda för strömuttag på 8-9 A under längre stunder och att de blir överhettade.
S steffo_b skrev:
Men problemet manifesterar sig framför allt i uttaget eftersom kontaktytan och därmed värmeutvecklingen sker i en yta som råkar befinna sig i uttaget.
Det kan ju bero på det då att schukoladdare har tempsensor i stickkontakten för att minska riskerna med att använda undermåliga kontaktdon?. Eller är det en tillfällighet?
S steffo_b skrev:
Är jag nog tydlig då.
Nja, saknar fortfarande källhänvisningar som styrker alla dessa påståenden. Det kommer nya varianter hela tiden. 😊

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S steffo_b skrev:
OK. Jag tar det här igen eftersom du uppenbarligen inte verkar ha läst vad jag skrivit.
Jag har testat med ett relativt nytt uttag som jag låtit elektriker kontrollera och godkänna.
I detta har jag sedan kopplat in min motorvärmare och kupévärmare med därtill levererad sladd från Defa.
Då tar jag frågan igen eftersom du uppenbarligen inte verkar ha läst den.

Frågan rörde ett nytt uttag, inte ett relativt nytt uttag som du inte vet hur gammalt det var.

Sen kan vi komplettera med en fråga om ålder på din kabel och hur du har hanterat den. Jag gissar att du dragit ut den när den var i drift.

S steffo_b skrev:
Om hålen för stiften är i överkant av storlek och stiften är i underkant av storlek så blir trycket som kontaktblecken i uttaget ger mot stiften lägre vilket kan ge lite sämre kontakt.
Om hålen är tätt ihop och mellanrummet mellan stiften är i den övre delen av spannet så kan det påverka kontakten mellan stift och kontaktbleck.
Jag tog och mätte kontaktyteavståndet på ett nytt oanvänt Schneider Exxact tvåvägsuttag,
Schneider Exxact tvåvägsuttag inifrån visar kontaktpunkter och märkningar för L och N.
Skapa konto

Närbild av ett Schneider Exxact tvåvägsuttag med en skjutmått som mäter kontaktyteavståndet.
Skapa konto

Vernierkaliper mäter kontaktyteavstånd på Schneider Exxact uttag, visar drygt 2,5 mm avstånd. Mätinstrument av märket Mitutoyo syns.
Skapa konto

Jag fick det till ca 2,5 mm, och det ska jämföras med stiftens diameter som är på 4,8±0 01 mm, enligt inlägg 235, med andra ord så är det ganska stort överlapp på ca 2,3 mm (stiftens diameter är nästan det dubbla mot "hålets" diameter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hmmm, går det att få i en stickpropp där? Enligt skissen för stiftet i en stickpropp ska det inte gå. Nu är visserligen alla(?) stift runda i änden vilket kanske hjälper.

Diagram över en stickpropp med max radie 2,5 mm och max vinkel på 90 grader för stiften, relaterat till diskussion om kontakttryck och Eurostickproppar.

Kontaktblecken på ett uttag ska kunna flexa mellan 3.5 - 5.1 mm. 4.8-0.06 - 3.5 = 1.24 mm. Kanske snålt, men med Schneiders konstruktion lär det ju bli kontakttryck så det räcker. Det ska ju funka med Eurostickproppen också.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.