46 355 läst ·
265 svar
46k läst
265 svar
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
Jag undrar fortfarande vart de stora toleranserna är. De jag hittar handlar om enstaka tusendelar av nominellt mått.S steffo_b skrev:Ja. Att få tag på standarder är snordyrt generellt.
I stort sett samtliga toleranser har betydelse.
Om hålen för stiften är i överkant av storlek och stiften är i underkant av storlek så blir trycket som kontaktblecken i uttaget ger mot stiften lägre vilket kan ge lite sämre kontakt.
Om hålen är tätt ihop och mellanrummet mellan stiften är i den övre delen av spannet så kan det påverka kontakten mellan stift och kontaktbleck. Om stiften inte är 100% raka (vilket dom aldrig är eftersom perfekt inte existerar i verkligheten) så kan det påverka kontakten. Om de två stiften sitter i bara lite olika vinkel så kan det påverka negativt.
Det finns kort sagt väldigt många toleranser på sådant som faktiskt kan variera en del mellan olika uttag och stickproppar som gör att kontakten mellan uttag och stickpropp kan variera.
Och om det blir problem med kontakten mellan stickpropp och uttag så kommer det att manifestera sig genom att det blir varmt i uttaget pga att kontaktytan mellan stift och kontaktbleck befinner sig i de två hålen inne i uttaget.
Nu mätte jag en liten bit ner på kontaktblecken, det yttre kontaktblecket är liiite fasad/lutande, försökte få det på bild men det gick inte.Bo.Siltberg skrev:
Hmmm, går det att få i en stickpropp där? Enligt skissen för stiftet i en stickpropp ska det inte gå. Nu är visserligen alla(?) stift runda i änden vilket kanske hjälper.
[bild]
Kontaktblecken på ett uttag ska kunna flexa mellan 3.5 - 5.1 mm. 4.8-0.06 - 3.5 = 1.24 mm. Kanske snålt, men med Schneiders konstruktion lär det ju bli kontakttryck så det räcker. Det ska ju funka med Eurostickproppen också.
Nu har jag läst tråden från 1. Att ett uttag inte skulle klara max belastning är en myt i mångas mun. Det är inte uttaget som ställer till det med värme. Det är kablarna med gjutna stickproppar som skapar värme, ledarna är pressade på stiften invändigt och där är det i olika tryck som kan förkomma eller slarv i tillverkningen.
Och sådant syns nästan till 100 % på att siftets infästning i gummi/plastdelen får en brun/svart corona rrunt stiftet. Värmen fortplantar sig genom stiftet och belastar uttaget så det bränds.
Så allt detta som sägs från vissa ( ingen glömd eller gömd ) , är en villfarelse om orsak till brandrisk. Icke förty så kan det uppstå värme i ett uttag, men inte i den meningen att klämtrycket skulle vara för litet.
Så till dom flesta av er, klipp bort gjuten stickpropp och montera en med riktig skruvanslutning, så håller det värmen borta.
Och sådant syns nästan till 100 % på att siftets infästning i gummi/plastdelen får en brun/svart corona rrunt stiftet. Värmen fortplantar sig genom stiftet och belastar uttaget så det bränds.
Så allt detta som sägs från vissa ( ingen glömd eller gömd ) , är en villfarelse om orsak till brandrisk. Icke förty så kan det uppstå värme i ett uttag, men inte i den meningen att klämtrycket skulle vara för litet.
Så till dom flesta av er, klipp bort gjuten stickpropp och montera en med riktig skruvanslutning, så håller det värmen borta.
Hur tycker du att man ska göra med temperatursensorn då?J jonaserik skrev:
Se, t.ex. denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/klippte-av-1-fas-laddare.497582/#post-5373754
Det var nästa bra fråga av dig. Nu vet jag inte var sensorn sitter och hade igen tanke på en sådan. Då jag inte är bevandrad och har riktig kunskap med laddning av bilar.Mikael_L skrev:
Sitter det en sådan ingjuten i stickproppen då, som ska känna av någon värme i den, så blir det problem med att byta stickpropp. Finns den någon info hur montaget/koppling av en sensor är utförd.
Men om du tittar på hur kontaktblecken är utformade så ser du att dom är böjda till bågar som teoretiskt sett borde passa precis med samma radie som stiftet i stickproppen.Demmpa skrev:
Jag tog och mätte kontaktyteavståndet på ett nytt oanvänt Schneider Exxact tvåvägsuttag,
[bild]
[bild]
[bild]
Jag fick det till ca 2,5 mm, och det ska jämföras med stiftens diameter som är på 4,8±0 01 mm, enligt inlägg 235, med andra ord så är det ganska stort överlapp på ca 2,3 mm (stiftens diameter är nästan det dubbla mot "hålets" diameter.
Om du har ett kontaktbleck som har exakt samma böjning som radien på stiftet så har du en stor anliggningsyta och därmed låg resistans i gränssnittet vilket leder till låg värmeutveckling.
I praktiken har inte blecken exakt samma radie som stiften på kontakten.
Detta för att det är frågan om pressade delar som inte alls klarar samma toleranser på form som stiften i kontakten.
Om böjningen på kontaktblecket skiljer sig bara relativt lite mot radien på stiftet i proppen så kommer den anliggande ytan att bli bara en ytterst smal remsa längs med stiftets sida.
Det blir en väldigt liten kontaktarea vilket betyder högre resistans i gränssnittet och därmed mer värmeutveckling.
Kontaktblecken är inte ens en korrekt del av en cirkelomkrets utan är snarare en del av en deformerad cirlekomkrets vilket gör problemet ännu värre. Det syns lätt om du tittar på bilderna du lagt in.
Kontaktblecken i uttaget och stiften på kontakten kommer i stort sett aldrig att ha exakt samma radie och form vilket leder till att anliggningsytan blir väldigt liten.
Har du dessutom en kontakt där stiften inte går exakt rakt så kommer ett av stiften dessutom att gå aldrig så lite på snedden in mellan kontaktblecken vilket gör kontaktytan ännu mindre.
Det hade faktiskt teoretiskt sett varit bättre om man valt att ha rektangulära kontaktstift eftersom det är oerhört mycket enklare att pressa kontaktbleck med raka anliggningsytor än med välvda. Speciellt om det är frågan om saker som skall massproduceras billigt.
Toleransen på stiften i proppen är så stora/små ja.useless skrev:
Nu är ju inte dom marginalerna speciellt små om man jämför med vad dom är på andra saker.
Men det stora problemet är toleranserna på kontaktblecken.
För att ge bra kontakt skulle dom behöva beskriva en del av en cirkelomkrets med en radie som exakt motsvarar stiftet.
I praktiken så är toleransen på bågformen så dålig att du kan se med blotta ögat att det inte är en perfekt del av en cirkel. Ännu mindre att den skulle motsvara exakt radien på stiftet.
Det syns lätt på bilderna som lades upp något inlägg längre upp här. Eller om du har lust att plocka isär något av dina egna uttag.
Om kontaktblecket inte har samma form, vinkel och radie som stiftet så blir kontaktytan väldigt liten.
Dvs den area som skall överföra strömmen i gränssnittet blir väldigt liten.
Och jag antar att du är medveten om att tvärsnittsarean har betydelse när man ska överföra stora strömmar. Liten tvärsnittarea medför stor värmeutveckling.
Det är av den anledningen som du inte får avsäkra en 0,75 kvadrats ledare med 16A.
Där har du ett rätt stort problem med toleranserna för Schuko. Och det är en av nackdelarna som kommer när man skall massproducera ett stort antal plåtdelar med pressning med hög hastighet till låg kostnad. I synnerhet bågformade sådana.
Och det är en av anledningarna till att elsäkerhetsverket faktiskt säger att man inte skall långtidsbelasta ett schuko med sin fulla märkström. Dom vet redan om detta och det är en av sakerna som är orsaken till deras avrådan.
Öppna ett vanligt Schukouttag. Titta sedan på kontaktblecken.Nissens skrev:
Detta måste du helt enkelt bekräfta med en pålitlig källa. Menar du att specifikationerna för schuko med stickkontakter är felaktiga???
Det är ju väldigt allvarligt i så fall!!
Det är första gången jag hör talas om det här allvarliga felet.
Jag förutsätter att du inte varit på Temu igen…
Det krävs verkligen en källa som styrker detta synnerligen allvarliga felet. Något för Elsäkerhetsverket att reda ut!!
Det krävs verkligen en källa som styrker detta synnerligen allvarliga felet. Något för Elsäkerhetsverket att reda ut!!
Du har tydligt skrivit att Schukouttagen inte är byggda för strömuttag på 8-9 A under längre stunder och att de blir överhettade.
Det kan ju bero på det då att schukoladdare har tempsensor i stickkontakten för att minska riskerna med att använda undermåliga kontaktdon?. Eller är det en tillfällighet?
Nja, saknar fortfarande källhänvisningar som styrker alla dessa påståenden. Det kommer nya varianter hela tiden. 😊
För att ge optimal kontakt så skall dom vara en perfekt del av en cirkel med samma radie som stickproppens stift.
I verkligheten så är toleranserna på dessa så dåliga att dom inte ens beskriver en riktig del av en cirkel.
Snarare en rätt dålig approximation av en del av en cirkel. Det går att se med blotta ögat att dom inte är runda. Även på uttag från Schneider, Elko eller andra välkända märken. Även deras kontaktbleck pressas av plåt i hög hastighet till låg kostnad. Och bågformer är kinkiga just med det.
Om du då har två metalldelar som har olika form som skall ge kontakt så blir den anliggande ytan väldigt liten.
Och du är antagligen medveten om tvärsnittareans betydelse för mäjligheten att överföra stora strömmar.
Dåliga toleranser på kontaktblecken medför liten yta och därmed stor risk för hög värmeutveckling.
Du får gärna kolla detta på ett helt nytt uttag så ser du att det ser exakt likadant ut på alla uttag.
Toleranserna är inte bättre än att du kan se med blotta ögat att dom avviker.
Detta vet Elsäkerhetsverket om och det är just det som gör att dom säger att Schuko inte är designad för att överföra höga strömmar under lång tid. Då hade man behövt ställa högre krav på kontaktbleck och antagligen en hel del fler komponenter för att få större kontaktarea men då hade uttagen blivit betydligt dyrare än dom är idag och som dom ser ut idag så är dom tillräckligt bra för det dom används för.
Speciellt som det för tillämpningar som ställer krav på hög ström under lång tid finns dedikerade kontakter som är designade och specade för att tåla den belastningen över tid.
Jag vet hur de ser ut. Och jag har inga problem med värmeutveckling i mina schukouttag. Men så handlar jag inte dom på Temu heller.S steffo_b skrev:
Har du anmält dom till ESV???S steffo_b skrev:
Inser du hur stor upptäckt du gjort??
Du har väl kinakopior om du har problemS steffo_b skrev:
Med värmeutveckling.
Det där är enkel logik, men att du hittat batcher med så dålig kvalitet är exceptionellt. Jag har aldrig haft de problemen du har med dina uttag.S steffo_b skrev:Om du då har två metalldelar som har olika form som skall ge kontakt så blir den anliggande ytan väldigt liten.
Och du är antagligen medveten om tvärsnittareans betydelse för mäjligheten att överföra stora strömmar.
Dåliga toleranser på kontaktblecken medför liten yta och därmed stor risk för hög värmeutveckling.
Möjligen den dagen du svarar på de frågor jag ställt till dig.S steffo_b skrev:
Det säger dom inte. Däremot skriver de vad man skall tänka på när man öaddar bilen med schuko.S steffo_b skrev:
Kan du skicka länk till en källa som stöder alla dina påståenden?S steffo_b skrev:Då hade man behövt ställa högre krav på kontaktbleck och antagligen en hel del fler komponenter för att få större kontaktarea men då hade uttagen blivit betydligt dyrare än dom är idag och som dom ser ut idag så är dom tillräckligt bra för det dom används för.
Speciellt som det för tillämpningar som ställer krav på hög ström under lång tid finns dedikerade kontakter som är designade och specade för att tåla den belastningen över tid.
Har tappat räkningen på hur många gånger jag frågat efter det.
Inget av det du skriver har jag upplevt i nya schukouttag, ingen annan i tråden verkar känna igen det heller. Därför tror jag inte på alla dina påståenden om du inte styrker dom.
Klippte bort alla dina egensnickrade ostyrkta påståenden…S steffo_b skrev:
Varför börjar du prata om ”full märkström” plötsligt??
Det du påstått är att de inte ens fungerar med halva märkströmmen!
Vilket du alltså inte kunnat styrka alls.
Hur stora kontaktytor är det mellan en enkardelig 1,5 mm² kopparledare respektive en enkardelig 2,5 mm² kopparledare och en Wago 773-102?S steffo_b skrev:Men om du tittar på hur kontaktblecken är utformade så ser du att dom är böjda till bågar som teoretiskt sett borde passa precis med samma radie som stiftet i stickproppen.
Om du har ett kontaktbleck som har exakt samma böjning som radien på stiftet så har du en stor anliggningsyta och därmed låg resistans i gränssnittet vilket leder till låg värmeutveckling.
I praktiken har inte blecken exakt samma radie som stiften på kontakten.
Detta för att det är frågan om pressade delar som inte alls klarar samma toleranser på form som stiften i kontakten.
Om böjningen på kontaktblecket skiljer sig bara relativt lite mot radien på stiftet i proppen så kommer den anliggande ytan att bli bara en ytterst smal remsa längs med stiftets sida.
Det blir en väldigt liten kontaktarea vilket betyder högre resistans i gränssnittet och därmed mer värmeutveckling.
Fasta "blecket" och fjäderblecket är plana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och de är godkända för 24A !!
Klarar de det då?
Jodå troligen, här är den en som testar, iofs Wago 221 och 222, upp till 100A
Men att ni orkar fortsätta debattera, steffo har ju helt tappat det, det är ju ingen idé att fortsätta, kanske bäst att använda ignore-funktionen, jag var nära igår.
Klarar de det då?
Jodå troligen, här är den en som testar, iofs Wago 221 och 222, upp till 100A
Men att ni orkar fortsätta debattera, steffo har ju helt tappat det, det är ju ingen idé att fortsätta, kanske bäst att använda ignore-funktionen, jag var nära igår.
Nej. Men det syns även på Demmpas bilder på en Schenider Exxakt här ovan.Nissens skrev:
Jag vet hur de ser ut. Och jag har inga problem med värmeutveckling i mina schukouttag. Men så handlar jag inte dom på Temu heller.
Har du anmält dom till ESV???
Inser du hur stor upptäckt du gjort??
Du har väl kinakopior om du har problem
Med värmeutveckling.
Det där är enkel logik, men att du hittat batcher med så dålig kvalitet är exceptionellt. Jag har aldrig haft de problemen du har med dina uttag.
Möjligen den dagen du svarar på de frågor jag ställt till dig.
Det säger dom inte. Däremot skriver de vad man skall tänka på när man öaddar bilen med schuko.
Kan du skicka länk till en källa som stöder alla dina påståenden?
Har tappat räkningen på hur många gånger jag frågat efter det.
Inget av det du skriver har jag upplevt i nya schukouttag, ingen annan i tråden verkar känna igen det heller. Därför tror jag inte på alla dina påståenden om du inte styrker dom.
Så det finns garanterat på dina uttag med.
Liksom på mina scheider exxakt som jag uteslutande har.
Det går klart och tydligt att se även på Demmbas bilder att kontaktbelcken inte är en direkt snygg del av en cirkel. Förutsatt att inte Demmpas kamera har en fasansfullt dålig lins med stora optiska avvikelser på kameran han fotat med men det betvivlar jag starkt.
Eftersom du så hemskt gärna vill argumentera för att man ska rekommendera folk att ladda sina albilar i Schuko så gör det.
Och om du är övertygad om att det inte finns något problem med toleranserna på just dina högkvalitativa Schuko från Temu så får du vara övertygad om det. Lite synd om det leder till att du eldar upp något pga att du inte håller kolll på värmeutvecklingen då men det får vara upp till dig.
Så kör på med din elbilsladdning du. Det blir säkert bra. Det är långtifrån alla som råkar ut för bränder så du klarar dig säkert.
Jag lägger ned det här för det är uppenbart att det föreligger någon form av missförstånd.
Nej, det funkar inte så. Med din konstruktion blir det för dåligt kontakttryck och oxidation mellan ytorna.S steffo_b skrev:
Eftersom du inte har någon aning om hur det fungerar så lägger jag ner diskussionen.
Mina uttag blir inte varma som dina, så någon skillnad är det ju.S steffo_b skrev:
Som sagt, du behöver källor som styrker att detta är ett problem. Jag tror inte det är sant helt enkelt.S steffo_b skrev:
Det säger jag inte, men jag säger att det mesta du skriver är hittepå. Problemet finns inte i verkligheten.S steffo_b skrev:
Det har inte hänt under alla år jag snvänt Schuko, och det kommer inte att hända i fortsättningen heller. Jag har mitt elsystem i skick.S steffo_b skrev:
Det är ju du som säger att du har stora problem med varmgång i dina schukouttag. Har du glömt det?
Det är ju i stort sett ingen som råkar ut för det, särskilt inte vi som underhåller våra elsystem.S steffo_b skrev:
Jag tror nog att alla som läst tråden vet var problemet är.. 😊S steffo_b skrev: