S steffo_b skrev:
redan efter 2-3 timmar även om det är rejält kallt.
Dvs du ska aldrig behöva ha den på längre än så innan du ska ha bilen.
Det förutsätter att du vet när du ska använda bilen i förväg. Så är det sällan hos oss.

Så här såg en värmare ut som jag haft på 2 kW.

Svart och orange bilvärmare från Calix, med två effektlägen markerade som 900W och 1200W, fotograferad mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även idag säljs rejäla prylar, denna är exempelvis på 2,1 kW.

Kupefläkt DEFA Termini 2100, svart, 2,1 kW, med ventilationsgaller och fläkt på ovansidan. Pris 1863 kr. ID: 1758635.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Det förutsätter att du vet när du ska använda bilen i förväg. Så är det sällan hos oss.

[bild]

[bild]
Jag har inte påstått att det inte finns kupévärmare på 2000 watt och över.
Jag har påstått att merparten har lägre effekt.

Defa har 6 modeller i sitt sortiment varav 1 är på över 2000w. 5 är under 2000w. 3 är under 1500.
Calix har 6 modeller varav 1 är på 2000w precis. Övriga är lägre effekt.
Biltema har inga kupévärmare över 1400w.

Men det är en sidosak.
Jag har svårt att tänka mig att du inte har någon som helst aning om när du kan tänkas behöva bilen.
Jag har själv tidigare av bekvämlighetsskäl valt att köra motorvärmaren 24/7 för att slippa planera men jag har konstaterat att det är ytterst sällan jag kommer på att jag ska iväg med så kort framförhållning att jag inte hinner värma upp bilen så det är helt enkelt inte värt det.
Du borde rimligen kunna stänga av motorvärmaren under en 8 timmars period i samband med att du sover exempelvis.

S steffo_b skrev:
Jag har svårt att tänka mig att du inte har någon som helst aning om när du kan tänkas behöva bilen.
Du har aldrig hört talas om jour/beredskap? 😉
S steffo_b skrev:
Jag har själv tidigare av bekvämlighetsskäl valt att köra motorvärmaren 24/7
Du har själv gjort det men tycker det är konstigt att andra gör det… 🤔

MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

[bild]
Precis samma två jag har. Calixen köpte jag på en Shellmack i Limhamn innan jag flyttade till Norrland 1998. Odödlig.

Edit: Tog bort spekulerande om vanligheten men vill tillägga att min Saab 9-5 SC kräver 2000W när det är minus 15-20, annars töar ingenting. Är i underkant det också ibland.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den är på max 2,1 kW. Den har PTC-element som sänker effekten när det blir varmt i kupén.

Nissens
S steffo_b skrev:
Jag har själv tidigare av bekvämlighetsskäl valt att köra motorvärmaren 24/7 för att slippa planera men jag har konstaterat att det är ytterst sällan jag kommer på att jag ska iväg med så kort framförhållning att jag inte hinner värma upp bilen så det är helt enkelt inte värt det.
Hur gjorde du då? Kopplade du in härligheten på batteriladdaren?
Kopplar du till schuko så brinner ju huset upp… 😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Huvudsaken det blir varmt.

Fairlane
useless useless skrev:
Den är på max 2,1 kW. Den har PTC-element som sänker effekten när det blir varmt i kupén.
Korrekt, men kanske mindre än man tror. Tittade på Defa 1900. Den drar 1900W vid -25 och 1550W vid +20.

S
Alfredo Alfredo skrev:
Du har aldrig hört talas om jour/beredskap? 😉

Du har själv gjort det men tycker det är konstigt att andra gör det… 🤔
Eftersom jag pga att det blir rätt kostsamt med nästintill obefintlig nytta så valde jag att sluta med det.
Av den anledningen så tycker jag det kan vara värt att tipsa om ett rätt enkelt sätt att spara rätt mycket på elräkningarna.
Sen kan det såklart vara så att man av en eller annan anledning inte kan planera sitt bilåkande alls men det torde vara en väldigt liten minoritet som har behov av att vara så flexibla.

S
Nissens Nissens skrev:
Hur gjorde du då? Kopplade du in härligheten på batteriladdaren?
Det kan ju hända att det var på den tiden när jag inte hade kännedom om riskerna med att belasta uttag så hårt under så lång tid. Och det resulterade dessutom i att uttaget dog till slut pga värmeutvecklingen.

Nissens
S steffo_b skrev:
Det kan ju hända att det var på den tiden när jag inte hade kännedom om riskerna med att belasta uttag så hårt under så lång tid.
I denna tråden verkar det bara vara du som har den bilden när det gäller schukouttag som inte är undermåligt.
S steffo_b skrev:
Och det resulterade dessutom i att uttaget dog till slut pga värmeutvecklingen.
Så kan det gå om man inte håller sitt elsystem i skick.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
I denna tråden verkar det bara vara du som har den bilden när det gäller schukouttag som inte är undermåligt.

Så kan det gå om man inte håller sitt elsystem i skick.
Poängen är att även om uttaget är av välkänt fabrikat, ser relativt nytt ut och en elektriker har kontrollerat och godkänt det så kan det vara så att det ändå är i lite sämre skick än det verkar och därmed ger ganska hög värmeutveckling om du laddar en elbil eller kör motor och kupévärmare.

Dvs det räcker inte med att uttaget är av känt fabrikat och verkar vara bara något år gammalt. Ska du vara säker så bör du byta ut det mot ett nytt om du inte vet exakt vad det varit med om. ()vilket man sällan gör om det är en tidigare ägare som installerat exempelvis)

Ja. Så kan det gå om man inte håller elsystemet i skick.
Och så kan det gå om man inte är medveten om att det finns risker med att ha långvarigt hög belastning i ett uttag som inte är konstruerat för det och som man inte har full koll på skicket på.
Det var inte något direkt fel på skicket som gick att se. Det var ett relativt nytt uttag men den långvariga belastningen av att under några vinterhalvår konstant ha inkopplad last på 2 kW blev för mycket för vad det var konstruerats för.

Nissens
S steffo_b skrev:
Poängen är att även om uttaget är av välkänt fabrikat, ser relativt nytt ut och en elektriker har kontrollerat och godkänt det så kan det vara så att det ändå är i lite sämre skick än det verkar och därmed ger ganska hög värmeutveckling om du laddar en elbil eller kör motor och kupévärmare.
Just den bilden verkar du som sagt vara helt ensam om. Jag hade reklamerat/bytt ett sådant uttag direkt.
S steffo_b skrev:
Dvs det räcker inte med att uttaget är av känt fabrikat och verkar vara bara något år gammalt.
Va?
S steffo_b skrev:
Ska du vara säker så bör du byta ut det mot ett nytt om du inte vet exakt vad det varit med om. ()vilket man sällan gör om det är en tidigare ägare som installerat exempelvis)
Det är skicket som är avgörande, inte svårt att kolla om man är normalhändig. Annars tar det typ 5 minuter att byta det.
S steffo_b skrev:
Ja. Så kan det gå om man inte håller elsystemet i skick.
Och så kan det gå om man inte är medveten om att det finns risker med att ha långvarigt hög belastning i ett uttag som inte är konstruerat för det och som man inte har full koll på skicket på.
Antingen är det i skick eller så är det inte det.

Är det i skick så är risken noll att det blir problem.
S steffo_b skrev:
Det var inte något direkt fel på skicket som gick att se.
Jodå, om det blev överhettat med typ belastning av halva märkströmmen så var det garanterat något fel som gått att se. Naturligtvis inte på utsidan, man får ju öppna kontakten.
S steffo_b skrev:
Det var ett relativt nytt uttag men den långvariga belastningen av att under några vinterhalvår konstant ha inkopplad last på 2 kW blev för mycket för vad det var konstruerats för.
Då hade du köpt det på Temu eller nåt. 8-9 Ampere skall ett schuko uttag klara under långa tider.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Just den bilden verkar du som sagt vara helt ensam om. Jag hade reklamerat/bytt ett sådant uttag direkt.

Va?

Det är skicket som är avgörande, inte svårt att kolla om man är normalhändig. Annars tar det typ 5 minuter att byta det.

Antingen är det i skick eller så är det inte det.

Är det i skick så är risken noll att det blir problem.

Jodå, om det blev överhettat med typ belastning av halva märkströmmen så var det garanterat något fel som gått att se. Naturligtvis inte på utsidan, man får ju öppna kontakten.

Då hade du köpt det på Temu eller nåt. 8-9 Ampere skall ett schuko uttag klara under långa tider.
Återigen. Som jag redan skrivit. Det var inte jag som installerat uttaget. Det var tidigare ägare.
Är du överhuvud taget kapabel att läsa vad jag skriver innan du svarar?

reklamera??? Ska jag reklamera ett uttag som sitter i fastigheten när jag tillträder. Till vem ska jag reklamera det? Tror du att du kan gå till tidigare ägare och kräva att dom byter ut eluttag i ditt hus eller hur tänker du?

Och jag upprepar. Jag har aldrig och kommer aldrig att köpa skit från Temu eller alibaba eller liknande.
Så sluta påstå den skiten för det är helt irrelevanta påståenden som helt grundlöst är tagna ur luften.

Bara för att du gillar att handla elmaterial på Temu betyder inte att alla andra gillar att göra det.

Jag kommer inte ihåg exakt märke nu men det var inte något okänt märke utan ett av de välkända typ Schneider, Elko eller liknande.

Men för att vara övertydlig.
Eftersom uttaget till slut blev utbränt så var det på slutet inte längre i skick nej.
Men det var inget fel med det från början. Det fanns inte något iögonenfallande slitet eller åldrat i uttaget. Det såg använt men inte direkt slitet ut.
.
Men eftersom det är konstruerat för att tåla märkströmmen under kortare perioder (Max 1-2 timmar) även om dom faktiskt testar dom hårdare för att få säkerhetsmarginal så misstänker jag att närmare 24 timmar om dygnet under 5 månader om året några år i rad till slut gjorde att det gav upp.
För långvarig belastning med höga strömmar som är kring 10A så ger sig med tiden kontaktbleck och plast i uttaget vilket leder till att det gradvis försämras tills det till slut blir för dåligt.

Det är ju hela poängen med det jag försöker säga.
Om du skall använda Schuko till att ladda en elbil (eller något annat som ger långvarig hög belastning) så ska du se till att kontrollera det innan du börjar använda det och sedan ha återkommande kontroller för att kunna upptäcka om det blivit slitet och kan åtgärda innan det blivit för sent.

Men jag tror att den poängen har gått dig förbi eftersom du uppbenbarligen inte läser så noga vilket visar sig i att du återkommande påstår att saker är inköpta från Temu eller någon "internets baksida".

S steffo_b skrev:
Men eftersom det är konstruerat för att tåla märkströmmen under kortare perioder (Max 1-2 timmar)
Vad har du fått detta ifrån?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.