Fairlane
S steffo_b skrev:
Och även ett helt flång nytt schuko blir varmt av att belastas med 8-10 ampere.
Om du inte märkt det så är det för att du inte kollat.
Men jag rekommenderar dig att dra ut kontakten och känna på stiften i kontakten direkt när du kört motor och kupévärmare. Du kommer att bli förvånad om du tror att dom kommer att vara helt kalla.
vid 20 minus ute om du kört motorvärmaren i närmare 2 timmar så är stiften på gränsen till brännheta. Även i ett nytt och fräscht uttag.
Det här är väl en av sakerna som gör att du blir emotsagd. Ingen påstår att det är lämpligt att ladda bilen med hög effekt i ett gammalt Shucko-uttag, men du är den enda som påstår att även ett nytt uttag av kvalitet blir brännhett efter 2 timmars drift i -20, med 8-10A. Det får alltså öka 45 grader om jag tolkar Bo rätt, dvs kommer ha en temperatur på max 25 grader, vilket inte är brännhett.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Men eftersom det är konstruerat för att tåla märkströmmen under kortare perioder (Max 1-2 timmar)
Hur länge tål dom t ex 60% av märkströmmen? Måste väl vara ganska många timmar eller?

S
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har du fått detta ifrån?
Så har i alla fall jag förstått det.
Man tester uttagen vid höga strömuttag under relativt lång tid och ställer krav på temperaturutvecklingen.
Klarar uttaget testet så märks det med att det är godkänt för 16A exempelvis.
Men man rekommenderar inte att man belastar det med den strömmen mer än kortvarigt.
Märkströmmen är för att tala om vilken topplast uttaget tål. Inte för långvarig belastning.

Detta för att man genom att testa och märka med högre strömmar skapar en säkerhetsmarginal.
Detta är påståenden från elektriker och facktidningar som exempelvis Elinstallatören.

Det kan visserligen hända att dom snackar skit men med tanke på att jag själv sett vad som händer med att lagom hårt belastat uttag över tid så kommer jag inte utsätta mina uttag för långvarig belastning på 8A eller högre i onödan.

Det är enligt uppgift relativt vanligt att elektriker får byta uttag som är utbrända.
Dock ställer detta oftast inte till med några bränder eftersom plasten i uttagen är flamskyddad och därmed ytterst ogärna vill brinna.

S steffo_b skrev:
Man tester uttagen vid höga strömuttag under relativt lång tid och ställer krav på temperaturutvecklingen.
Man testar uttaget med märkström tills tillsstagnationstemperatur uppnås. Dvs temperaturen slutar att öka.
När temperaturen slutat öka spelar det liksom ingen roll om du fortsätter testet fem timmar till och konstaterar att temperaturen fortfarande inte har ökat.

Många misstolkar det som att uttaget bara tål märkströmmen under den tid testet pågick.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Det här är väl en av sakerna som gör att du blir emotsagd. Ingen påstår att det är lämpligt att ladda bilen med hög effekt i ett gammalt Shucko-uttag, men du är den enda som påstår att även ett nytt uttag av kvalitet blir brännhett efter 2 timmars drift i -20, med 8-10A. Det går alltså öka 45 grader om jag tolkar Bo rätt, dvs kommer ha en temperatur på max 25 grader, vilket inte är brännhett.
Det förutsätter att du faktiskt får god kontakt mellan stiften på proppen och kontaktblecken i uttaget.
Toleranserna på både uttag och stickproppar är så tighta att det går att garantera till 100%.
Råkar du ut för en stickpropp och ett uttag som råkar befinna sig inom motsatta ändar av det godkända spannet för dimensioner så kan det bli så att kontakten mellan bleck och stift blir sämre vilket ofelbart leder till mer värmeutveckling.

För när dom testar uttagen så testar dom inte med alla olika stickproppar och sladdar dom finns på marknaden. Och det går aldrig att gardera sig mot allt.

Det kanske har råkat komma lite smuts på stiften som du inte upptäcker och som sedan följer med proppen in i kontakten och orsakar försämrad kontakt. Mängden saker som kan påverka negativt när du pratar om anslutning till bilar är oändlig eftersom sladdarna ofta släpas runt med bilen och får vara med om både det ena och det andra.

Eller det kan vara så enkelt att sladden utan att du vet om det har blivit utsatt för dragpåverkan vilket inte syns på utsidan men ger sämre kontakt i stickproppen med resultat att kontaktstiften blir överhettade och därmed leder in värmen i uttaget.

Det finns alldeles för många faktorer som kan påverka för att i alla fall jag inte ska känna att lite säkerhetsmarginal är en väldigt bra idé

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Fairlane
S steffo_b skrev:
Det förutsätter att du faktiskt får god kontakt mellan stiften på proppen och kontaktblecken i uttaget.
Toleranserna på både uttag och stickproppar är så tighta att det går att garantera till 100%.
Råkar du ut för en stickpropp och ett uttag som råkar befinna sig inom motsatta ändar av det godkända spannet för dimensioner så kan det bli så att kontakten mellan bleck och stift blir sämre vilket ofelbart leder till mer värmeutveckling.

För när dom testar uttagen så testar dom inte med alla olika stickproppar och sladdar dom finns på marknaden. Och det går aldrig att gardera sig mot allt.

Det kanske har råkat komma lite smuts på stiften som du inte upptäcker och som sedan följer med proppen in i kontakten och orsakar försämrad kontakt. Mängden saker som kan påverka negativt när du pratar om anslutning till bilar är oändlig eftersom sladdarna ofta släpas runt med bilen och får vara med om både det ena och det andra.

Eller det kan vara så enkelt att sladden utan att du vet om det har blivit utsatt för dragpåverkan vilket inte syns på utsidan men ger sämre kontakt i stickproppen med resultat att kontaktstiften blir överhettade och därmed leder in värmen i uttaget.

Det finns alldeles för många faktorer som kan påverka för att i alla fall jag inte ska känna att lite säkerhetsmarginal är en väldigt bra idé
Men det är ju något helt annat än att nya uttag blir brännheta.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Man testar uttaget med märkström tills tillsstagnationstemperatur uppnås. Dvs temperaturen slutar att öka.
När temperaturen slutat öka spelar det liksom ingen roll om du fortsätter testet fem timmar till och konstaterar att temperaturen fortfarande inte har ökat.

Många misstolkar det som att uttaget bara tål märkströmmen under den tid testet pågick.
Visst. Men det är också så att all uppvärmning gör att material åldras fortare.
Belastar man ett uttag med hög ström så åldras det fortare.
Ju mer det åldras desto sämre blir det på att skapa god kontakt med stickproppen och då ökar värmeutvecklingen vilket accelererar åldrandet ännu mer.
Och med tiden så ger uttaget till slut upp.

Längre tider med hög ström gör naturligtvis att detta går fortare än om det är korta perioder med hög ström.

Nissens
S steffo_b skrev:
Visst. Men det är också så att all uppvärmning gör att material åldras fortare.
Belastar man ett uttag med hög ström så åldras det fortare.
Ju mer det åldras desto sämre blir det på att skapa god kontakt med stickproppen och då ökar värmeutvecklingen vilket accelererar åldrandet ännu mer.
Och med tiden så ger uttaget till slut upp.

Längre tider med hög ström gör naturligtvis att detta går fortare än om det är korta perioder med hög ström.
Du påstår ju att nya kvalitetsuttag blir varma..

Det har ju inget med det du skriver nu att göra.

En generell kommentar är att det är dags för dig att visa trovärdiga källor till det du skriver, för det blir bara mer och mer osammanhängande…

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
@steffo_b, har du möjlighet att mäta på dina uttag och stickproppar vid den belastning som gör dem varma? Vad man upplever som varmt är väldigt subjektivt. En värmekamera ger sanningen. En enkel temperaturprob kan ge tillräckligt bra data. Bor du i Värmland med omnejd kan jag komma förbi med min värmekamera. Då kan vi också studera dina uttag och se vi kan hitta en förklaring, och ifall plasten börjar krackelera. Jag kan ta med ett nytt uttag också och några stickproppar. För gjutna stickproppar tror jag värmen kommer från just stickproppen och inte övergången till uttaget.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Men det är ju något helt annat än att nya uttag blir brännheta.
Du menar att om man har ett helt nytt uttag och sätter in en stickpropp som kanske är i andra änden av toleransintervallet och kontakten därför blir dålig vilket leder till att det uppstår värmeutveckling vid kontaktytan mellan stiften i stickproppen och kontaktblecken i uttaget så betyder det inte att uttaget blir varmt???? Jag förstår inte.

Om kontakten mellan uttag och stickpropp blir undermånlig så uppstår värmeutveckling och eftersom den då sker vid kontaktytan som är inne i uttaget så blir uttaget uppvärmt.
Och den delen där du bäst känner det är på stiften i stickproppen som kan bli rejält heta.
Det är betydligt svårare att stoppa in fingrarna i uttaget och känna efter.

S steffo_b skrev:
Du menar att om man har ett helt nytt uttag och sätter in en stickpropp som kanske är i andra änden av toleransintervallet och kontakten därför blir dålig vilket leder till att det uppstår värmeutveckling vid kontaktytan mellan stiften i stickproppen och kontaktblecken i uttaget så betyder det inte att uttaget blir varmt???? Jag förstår inte.

Om kontakten mellan uttag och stickpropp blir undermånlig så uppstår värmeutveckling och eftersom den då sker vid kontaktytan som är inne i uttaget så blir uttaget uppvärmt.
Och den delen där du bäst känner det är på stiften i stickproppen som kan bli rejält heta.
Men hur många procent av märkströmmen tycker du är acceptabelt som kontinuerlig last? 20, 40, 60, 80, 100?

Nissens
S steffo_b skrev:

Att undermåliga kontaktdon kan bli varma är alla överens om. Däremot påstår du att nya kvalitetsschuko inte klarar 8A last en längre tid.

Kan du ange en källa på det istället för att skriva en massa om utslitna kontaktdon tror du?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
@steffo_b, har du möjlighet att mäta på dina uttag och stickproppar vid den belastning som gör dem varma? Vad man upplever som varmt är väldigt subjektivt. En värmekamera ger sanningen. En enkel temperaturprob kan ge tillräckligt bra data. Bor du i Värmland med omnejd kan jag komma förbi med min värmekamera. Då kan vi också studera dina uttag och se vi kan hitta en förklaring, och ifall plasten börjar krackelera. Jag kan ta med ett nytt uttag också och några stickproppar. För gjutna stickproppar tror jag värmen kommer från just stickproppen och inte övergången till uttaget.
Det går tyvärr inte eftersom jag inte länge bor på den platsen längre utan har flyttat.
Och i nuvarande hus har jag bytt ut samtliga uttag inne i huset och ersatt med jordade.
Och jag är inte så intresserad av att utreda ätt jag kommer att gå tillbaka till ägaren av ett hus jag bodde i för flera år sedan och be att få koppla in stora förbrukare i deras eluttag.

Jag har ingenstans hävdat att den stora delan av värmeutvecklingen kommer från själva uttaget.

Det är självklart att den största värmeutvecklingen blir där kontakten är sämst vilket är mellan stickproppens stift och uttagets kontaktbleck.
Det trodde jag var självklart för alla.

Om den kontakten blir bristfällig så är ju den kontaktytan inne i uttaget vilket då kommer att leda till att stiften och kontaktblecken värmer upp hela uttaget.
Uttaget består ju faktiskt inte av mer än ett plastchassi som håller fast kontaktblecken. Det finns inget i själva uttaget som i sig är problematiskt för värmeutvecklingen.
Problemet uppstår när plasten åldras och kontaktblecken därför inte hålls på plats på samma sätt vilket försämrar kontakten till stickproppen.
Men det har jag redan skrivit i flera inlägg tidigare.

Om det är där skon klämmer och du tror att jag av någon underlig anledning inbillat mig att värmeutvecklingen sker i tråden som ligger i uttaget och inte i kontaktytan mellan uttag och stickpropp så är det ett missförstånd. Jag trodde inte att jag behövde påpeka att den problematiska platsen är den där kontakten är sämst.

Fairlane
S steffo_b skrev:

En enkel fråga:
Har du låtit installera ett helt nytt uttag och sen kört något som kräver 8-10A i två timmar och så har temperaturen på stiften ökat säg 80-90 grader?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.